Normering buitengerechtelijke kosten
Het schaderegelingstraject voor letselschadeslachtoffers ondergaat
opnieuw een verbetering. Dat is het gevolg van de Overeenkomst
Buitengerechtelijke Kosten, die door het Personenschade Instituut van
Verzekeraars (PIV) is opgesteld. De meeste verzekeraars die bij het
PIV zijn aangesloten hebben het convenant inmiddels ondertekend, net
als een aantal letselschadebureaus. Dat staat in het jaarverslag van
het PIV, dat onlangs is gepubliceerd.
Een groot struikelblok bij het afwikkelen van letselschade betreft de
vergoeding van buitengerechtelijke kosten (kosten die bijvoorbeeld in
rekening worden gebracht door advocaten of belangenbehartigers van
slachtoffers). Discussies daarover hebben een vertragende werking op
de letselschadeafwikkeling en dat is geen goede zaak. Het PIV is
daarom al in 1998 een onderzoek gestart om te inventariseren hoe de
vergoeding kan worden vergemakkelijkt. Uit het onderzoek blijkt dat er
een relatie bestaat tussen de omvang van de buitengerechtelijke kosten
en de uiteindelijke schadevergoeding. Op basis daarvan heeft het PIV
een rekentabel ontwikkeld, waarin direct is af te lezen welk bedrag
aan buitengerechtelijke kosten is verschuldigd bij een bepaalde
schadevergoeding.
Het rekenmodel vormt de basis van de overeenkomst, die inmiddels door
een groot aantal verzekeraars en diverse
letselschadebelangenbehartigers (onder meer leden van de Nationale
Letseltelefoon) is ondertekend.
Het convenant kan volgens het PIV samen met een aantal andere
initiatieven (zoals het project Procedurele Normering aan de
Universiteit van Tilburg) de kwaliteit van de
personenschadeafwikkeling positief beïnvloeden. Uiteindelijk moeten we
met elkaar goed beseffen dat een slachtoffer er niet is voor ons, maar
wij voor hem of haar, aldus directeur Theo Kremer.
Code Tabaksblat voor personenschade
Om de kwaliteit nog verder te verbeteren, pleit het PIV voor een soort
Code Tabaksblat voor de behandeling van personenschade. Hierin moet
onder meer een standaard format voor een plan van aanpak worden
opgenomen en moet ook worden geregeld dat verzekeraars en de
benadeelden over dezelfde informatie beschikken. In het jaarverslag
meldt het PIV dat steeds vaker discussies plaatsvinden over de
informatie die benadeelden aan de verzekeraar moeten overleggen. Soms
wordt informatie met een beroep op de privacybescherming door (de
belangenbehartiger van) de benadeelde achtergehouden, terwijl dat lang
niet altijd in zijn eigen belang is. Als informatie direct wordt
overhandigd, kunnen schadeclaims veel sneller en efficiënter worden
afgehandeld. Het volledige jaarverslag kan worden gedownload via
www.stichtingpiv.nl.
Verzekerd!, april 2005
Verbond van Verzekeraars