Kalfjes schreeuwen om zuivel
Veganisten starten campagne tegen melklobby
Persbericht Nederlandse Vereniging voor Veganisme
Utecht, 26 april 2005 - Met het openstellen van de website
www.zuiveloffline.nl maakt de Nederlandse Vereniging voor
Veganisme (NVV) een start met een anti-zuivelcampagne. Op
www.zuiveloffline.nl worden uitgebreid allerlei minder bekende,
negatieve aspecten van het zuivelgebruik voor mens, dier en milieu
belicht. Daarnaast worden er volop plantaardige alternatieven
gegeven voor zuivel.
De NVV acht een anti-zuivelcampagne hard nodig. De met subsidie
doordrenkte reclamecampagne van de zuivelindustrie tracht het
publiek aan te zetten tot het nog vaker consumeren van
zuivelproducten. Door deze jarenlange campagne associëren mensen
melk onterecht met gezondheid. De invloed van zuivel op de
gezondheid wordt door tal van doktoren en wetenschappers minder
positief bevonden dan de zuivelindustrie het laat voorkomen. Op
www.zuiveloffline.nl vindt men informatie over de ongezonde kanten
van zuivelgebruik.
In Nederland is de grote afname van melkproducten direct te
relateren aan de dieronvriendelijke mestkalverenindustrie. Kalfjes
zijn restproducten van de melkindustrie. Vooral de mannelijke
kalfjes eindigen in het vleescircuit of gaan op internationaal
transport om elders vetgemest te worden. De NVV heeft hierover een
speciale brochure ontwikkeld met de titel Oude koeien bestaan
niet. Deze brochure is in te zien en te bestellen via de website
www.zuiveloffline.nl.
De enigen die daadwerkelijk zouden mogen schreeuwen om zuivel,
zoals dat in de pro-zuivelcampagne wordt genoemd, zijn de
pasgeboren kalfjes, die op de melkveehouderijen standaard bij hun
moeders worden weggehaald, aldus Tatjana Visak, woordvoerster van
de NVV. Bovendien bestaan er voldoende plantaardige en gezondere
alternatieven voor zuivelproducten, die tegenwoordig in bijna
iedere supermarkt verkrijgbaar zijn.
___________________