Gemeente Ede

nummer 88 / Ede, 26 april 2005

Bijna 200 hectare te herontwikkelen
Ambitieuze plannen voor kazerneterreinen, spoorzone en Enkaterrein in Ede

Door het vertrek van Defensie uit de kern van Ede en de sluiting van de monumentale Enka-fabriek komen in de stad Ede bijna 200 hectare beschikbaar voor nieuwe stedelijke functies, zoals wonen, werken en voorzieningen van diverse aard. In combinatie met de herontwikkeling van de spoorzone en de stationslocatie heeft de gemeente Ede een ambitieus Masterplan ontwikkeld dat de kaders schept om niet alleen de stad Ede maar de hele regio een belangrijke kwaliteitsimpuls te geven. Dit Masterplan laat zien aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een verantwoorde een duurzame ontwikkeling tot stand te brengen.

De stad Ede ligt op de overgang van het Veluwemassief naar de Gelderse Vallei. Ontstaan als een dorp op de Veluwe, heeft Ede zich in de afgelopen 100 jaar ontwikkeld tot een stad met een belangrijke regionale centrumfunctie. Verantwoordelijk voor de soms ontstuimige groei van Ede tot de huidige 100.000 plus gemeente waren in belangrijke mate het aanleggen van de spoorlijn Utrecht Arnhem (in 1845) met het station Ede-Wageningen en de vestiging van Defensie en de Enka in het begin van de twintigste eeuw.

Paradox
Paradoxaal genoeg hebben juist deze drie `aanjagers` in latere tijden gezorgd voor een aantal belemmeringen: De defensieterreinen en het Enka-complex grendelde de stad aan de oostzijde grotendeels af van de Veluwe en het steeds drukker wordende spoor deelde de stad in twee helften die slechts moeizaam met elkaar te verbinden zijn.

Gouden kans
Hoewel de gemeente Ede het vertrek van Defensie en de sluiting van de Enka betreurt vanwege het verlies aan werkgelegenheid en de historische binding die Ede met beide heeft, ziet het gemeentebestuur ook in dat deze ontwikkelingen een gouden kans bieden om stad en regio een belangrijke kwaliteitsimpuls te geven. Mét gebruikmaking van en respect voor de historische banden die Ede verbinden met Enka en Defensie.

Veluwerand
De gemeente heeft een Masterplan laten ontwikkelen dat voor de komende 10 á 15 jaar de leidraad zal vormen voor de ontwikkelingen in dit gebied. Uitgangspunt is dat de unieke ligging van het gebied op de rand van het Veluwemassief verzilverd gaat worden. Zo krijgen de planners volop de gelegenheid om te `spelen` met de grote hoogteverschillen in het gebied. Bovendien zullen de vele monumenten en monumentale panden van Defensie én van de Enka waar mogelijk behouden blijven met een nieuwe functie erin. Nieuwbouw in de diverse deelgebieden (of `enclaves`, zoals ze in het Masterplan genoemd worden) zal aansluiten bij het bestaande karakter van deze gebieden. Het overvloedig aanwezige groen in de wijk zal een prominente rol blijven vervullen in de nieuwe stedelijke uitleg. Zo wordt de nieuwe wijk geen eenheidsworst maar een aaneenschakeling van diverse enclaves die elk een uitgesproken eigen karakter hebben.

Parklane
Naast een karakterisering van de diverse deelgebieden doet het Masterplan ook uitspraken over de ontsluiting van het gebied. Deze zal plaatsvinden via een nieuw aan te leggen `Parklane`, een fraai aangelegde weg van twee maal één rijstrook die goed ingepast is in het landschap en die bovendien goed oversteekbaar is. Bovendien zal Ede-Oost op de één of andere wijze aangesloten moeten worden op het Rijkswegennet (de A12).

Verdiept spoor
Om de barrièrewerking van het spoor op te heffen streeft Ede naar een verdiepte ligging van het spoor. Het Station Ede-Wageningen zal op termijn enigszins naar het oosten verplaatst moeten worden om zo een betere aansluiting op zowel de stad als de Veluwe mogelijk te maken.

Woningen, kantoren en voorzieningen
Uiteindelijk biedt het Masterplan ruimte voor de bouw van 3500 tot 4500 woningen in diverse prijsklassen (goedkoop, middelduur en duur), voor 90.000 tot 110.000 m2 kantoren en commerciële voorzieningen, 28.000 m2 aan maatschappelijke voorzieningen (onderwijs, zorg en welzijn) en 40.000 m2 aan diverse stedelijke voorzieningen, bijvoorbeeld op het gebied van vrijetijdsbesteding. Hierbij kan deels gebruik gemaakt worden van de bestaande (kazerne)gebouwen.

Toekomst
Bij het opstellen van het Masterplan is de bevolking van Ede intensief betrokken. Het Masterplan vormt nu het raamwerk voor de ontwikkeling van planologische en stedenbouwkundige plannen. Daarnaast zal de gemeente Ede, mogelijk samen met anderen, waaronder het Rijk, de defensieterreinen moeten verwerven. Tenslotte zal de gemeente op zoek gaan naar investeerders die willen investeren in ontwikkelingen rond het station en in de spoorzone om zo de gewenste stationsverplaatsing en verdiepte ligging van het spoor mogelijk te maken.

Kwaliteit
De gemeente gaat een kwaliteitsteam instellen die samen met het gemeentebestuur de gewenste beeldkwaliteit verder zal uitwerken en om te waarborgen dat het hoge ambitieniveau van het masterplan ook bij de uitwerkingsplannen gehandhaafd blijft. Ook zal de gemeente in de toekomst de samenleving intensief blijven betrekken bij de uitwerking van de plannen.


---