Persbericht
Twee Franse retailgiganten kiezen Checkpoint's geïntegreerde oplossingen om supply chain kosten te reduceren
Verwachte besparing: 50 miljoen euro
Parijs / Nieuwegein, 26 april 2005 -- Checkpoint Systems (NYSE: CKP), toonaangevend leverancier van RF-dervingsbeheeroplossingen voor retailers en verpakkingsleveranciers van consumentengoederen, heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met de Franse retailgigant Leclerc. Een vergelijkbare overeenkomst is kort hiervoor al ondertekend met een andere belangrijke Franse retailer, Casino. De twee overeenkomsten houden in dat Checkpoint meer dan 30 miljoen identificatie- en antidiefstallabels per jaar gaat leveren. Via de CheckNet service komen deze labels vanuit Azië op de Franse markt. Op basis van ervaringen bij andere toonaangevende retailers schatten deskundigen van Checkpoint dat Leclerc en Casino 50 miljoen euro zullen besparen op hun supply chain kosten.
Casino en Leclerc zijn samen goed voor meer dan 40 procent van de totale kledingverkoop in de Franse hypermarkten. Dagelijks zullen zij meer dan 150.000 kledingstukken beveiligen met de Checkpoint-oplossing. De geïntegreerde labels worden in de fabriek aangebracht, grotendeels in Azië waar de meeste kleding wordt geproduceerd. De introductie van een Radio Frequency circuit ofwel een beveiligingselement en een barcode tijdens de fabricage wordt bovendien gezien als een belangrijke stap richting Radio Frequency Identification (RFID) - de zogenoemde 'smart technology', die nog grotere efficiëntievoordelen zal bieden aan zowel de supply chain als winkels. Een wereldwijde outsourcing oplossing: CheckNet
Met CheckNet kunnen retailers die hun producten voornamelijk krijgen aangeleverd vanuit regio's met lage productiekosten - zoals Azië - hun toeleveranciers voorzien van alle benodigde identificatie-elementen, waaronder barcodes en beveiliging. Deze kunnen bovendien via internet besteld en binnen 24 uur bezorgd worden op meer dan 1.500 locaties in 60 verschillende landen. Dankzij deze kosteneffectieve voorziening zijn de aangeleverde artikelen meteen geschikt voor de winkelvloer. De kleding kan dus direct ter verkoop worden aangeboden, zonder dat er tijd en geld verloren gaan aan het aanbrengen van beveiligingslabels. De winkelmedewerkers kunnen zich concentreren op datgene waar ze goed in zijn: verkopen.
RFID
De invoering van RFID zal het aanzien van de moderne retailwereld veranderen. Initiatieven van 'early adopters' zoals Wal*Mart en Target Stores in de Verenigde Staten en de METRO Group in Europa vormen een drijvende kracht achter de introductie van de technologie. Deze bedrijven passen RFID nu al toe in hun supply chain en ondervinden daar significante voordelen van. Samen met andere partners is Checkpoint nauw betrokken bij het METRO initiatief. Als preferred Systems Integrator levert Checkpoint de technologie ook aan retailers in de Verenigde Staten.
Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00 Over Checkpoint Meto
Checkpoint Meto - onderdeel van het Amerikaanse Checkpoint Systems, Inc., - is een internationale organisatie die gespecialiseerd is in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retailindustrie en zijn supply chain. De oplossingen van Checkpoint bieden klanten verhoogde efficiëntie vanaf het moment van productie tot en met het moment van verkoop en verbetert de winkelervaring van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en heeft meer dan 4000 werknemers wereldwijd, directe verkoop in 30 landen en distributeurs in 50 landen. Checkpoint is wereldwijd marktleider op het gebied van RF (Radio Frequency) technologie en produceert jaarlijks miljarden RF-labels en installeert tienduizenden RF-terminals. Het uitgebreide productportfolio bestaat onder meer uit: digitale RF/EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente IDentificatie) systemen, RF bronbeveiliging, barcode en etiketteringssystemen - inclusief een wereldwijd netwerk van 31 servicebureaus - en retailverkoopsystemen. Checkpoint ondersteunt bovendien pionierend academisch onderzoek naar consumententrends en derving via de jaarlijkse publicatie van de 'European Retail Theft Barometer', een uitbreiding op haar consultancy aan veel van 's werelds toonaangevende retailmerken.
Meer informatie via de Europese website:
Met 7.000 hypermarkten, supermarkten en minimarkten in Frankrijk en daarbuiten (Verenigde Staten, Nederland, Polen, Argentinië, Uruguay, Brazilië, Colombia, Venezuela, Thailand en Taiwan) is de Casino Group een leidende partij. Het bedrijf heeft ongeveer 207.000 werknemers en werkt met meer dan 35.000 leveranciers. In 2003 realiseerde de Casino Group een bedrijfsomzet (voor belasting) van 35,5 miljard euro. Voor meer informatie zie:
Over de E.Leclerc Group
Met 536 verkooppunten, 413 hypermarkten, 84 supermarkten en 178 gespecialiseerde winkels, realiseerde de E.Leclerc Group een geconsolideerde omzet van 27,2 miljard euro per eind december 2003. De Leclerc Group is een van de leidende supermarkt distributieketens in Frankrijk, met 495 leden en 80.000 werknemers. Voor meer informatie zie:
Ingezonden persbericht