Gedeeltelijke goedkeuring bestemmingsplan Schiedam
26 April 2005
Gedeeltelijke goedkeuring bestemmingsplan Schiedam
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben het bestemmingsplan
"Groenoord 2003" van de gemeente Schiedam gedeeltelijk goedgekeurd.
Goedkeuring is onthouden aan de bestemmingen ter plaatse van de
beoogde rijksweg A4 Delft-Schiedam. Deze weg is volgens de provincie
de beste oplossing voor de verkeersproblemen tussen Den Haag en
Rotterdam. De onthouding van goedkeuring is het gevolg van het
vooruitlopen van het bestemmingsplan op de planvorming en
besluitvorming binnen het programma Integrale Ontwikkeling tussen
Delft en Schiedam (IODS). Het besluit van het college is conform het
advies van de Provinciaal Planologische Commissie.
Het bestemmingsplan "Groenoord 2003" dat ter goedkeuring voorlag heeft
betrekking op de zestiger jaren wijk Groenoord. Dit is het
zuidwestelijke kwadrant van de uitbreidingswijken van Schiedam, ten
noorden van de rijksweg A20. Naast het bestemmen van te handhaven
bebouwing en infrastructuur maakt het plan een herstructurering
mogelijk voor 16 ontwikkelingslocaties. Door de herstructurering wordt
aantasting van het woon- en leefklimaat van de wijk voorkomen en
krijgt de wijk weer toekomstwaarde. Onderdeel van het plan is ook een
deel van de toekomstige rijksweg A4 Delft-Schiedam.
De wijze waarop de geprojecteerde rijksweg A4 in het bestemmingsplan
is ingepast is in beginsel in overeenstemming met het streekplan
Rijnmond 1996, het Ontwerp Ruimtelijk Plan Regio Rotterdam 2020
(RR2020) en met de eerder overeengekomen inpassingstudie. Gedeputeerde
Staten (GS) hebben het bestemmingsplan ter plaatse van de beoogde
rijksweg echter te prematuur en te gedetailleerd geacht. Volgens GS
kan goedkeuring van het bestemmingsplan van de gemeente Schiedam
verstrekkende gevolgen hebben voor een tijdige realisatie van de
rijksweg. Gedeeltelijke onthouding van goedkeuring voorkomt langdurige
procedures die nodig zijn om naderhand het bestemmingsplan te
wijzigen. Het ontwikkelen van een nieuw bestemmingsplan door de
gemeente zal moeten aansluiten op de uitkomsten van de aanvullende MER
en het tracébesluit van de minister van Verkeer en Waterstaat.
Over IODS
IODS staat voor het programma Integrale Ontwikkeling Delft-Schiedam
(uitwerking van het Plan Norder). Hierin zijn overheden en
belangenorganisaties verenigd met als doel een integrale oplossing te
vinden voor mobiliteitsproblemen, de bedreiging van het landelijk
gebied en stedelijke vraagstukken, waarbij in ruime mate aandacht is
voor mens en milieu.
De organisaties die aan IODS deelnemen zijn naast de provincie
Zuid-Holland, de Gemeenten Delft, Maassluis, Midden-Delfland
(Maasland, Schipluiden), Schiedam en Vlaardingen, het Stadsgewest
Haaglanden en de Stadsregio Rotterdam, VNO-NCW, Rijkswaterstaat
Zuid-Holland, Vereniging Natuurmonumenten, de Zuidhollandse
Milieufederatie, het Hoogheemraadschap van Delfland, de WLTO, de ANWB,
VNO-NCW West, het Recreatieschap Midden-Delfland en de gezamenlijke
Woningbouwcorporaties.
Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22
Provincie Zuid-Holland