GREENWHEELS
Burger neemt wel maatregelen voor schonere lucht
Staatssecretaris Van Geel (Milieu) presenteert vandaag in de 2e kamer
maatregelen om de structurele overschrijdingen van de normen voor
luchtkwaliteit terug te dringen. Uit een maandag verschenen rapport
van het RIVM blijkt dat de maatregelen van het kabinet nu en in de
toekomst volstrekt ontoereikend zijn.
Een Kamermeerderheid wil dat de staatssecretaris harde maatregelen
neemt. Het zijn de stadsbewoners die in de buurt van de 130 'hotspots'
wonen, waar de gezondheid van wordt bedreigd. Inwoners van de grotere
steden nemen in toenemende mate zelf actie en kiezen in plaats van een
eigen auto een deelauto, die ze selectief gebruiken.
De aanhoudende berichtgeving rondom verkeersproblematiek leidt vooral
bij stedelingen tot een bewustwordingsproces en meer deelautogebruik.
Henry Mentink woordvoerder van de Stichting voor Gedeeld Autogebruik
'Er is jaarlijks een sterke toename; geschat wordt tussen de 25 en
50%. Momenteel zijn het er ongeveer 600 a 700 autos met in totaal rond
de 15.000 deelnemers in een 50-tal plaatsen.'
Gedeeld autogebruik, ook wel bekend als Greenwheels, is bedoeld voor
iedereen die af en toe een auto nodig heeft. Bij gedeeld autogebruik
sluit men een een abonnement af en op ieder gewenst moment is dan een
auto te reserveren.
Deze auto staat op een vaste parkeerplaats, waar het voertuig
opgehaald en weer teruggebracht kan worden. De auto opent men met een
chipcard. Onderweg kan met een tankpas bij alle benzinestations op
rekening van Greenwheels worden getankt. Het aantal uren en kilometers
die de auto rijdt wordt door een daarvoor ontwikkelde
kilometerheffingcomputer geregistreerd.
Maandelijks krijgt de deelnemer een overzicht van het aantal
autoritten en het verschuldigde bedrag. Omdat men geen eigen auto voor
de deur heeft staan, maar per rit betaalt, verandert onder deelnemers
het autogebruik:
Deelnemers rijden gemiddeld 20 tot 30 % minder auto kilometers.
Deelnemers gebruiken 5 tot 15% meer fiets en openbaar vervoer.
Selectief autogebruik leidt ook tot afname van het aantal autoritten
door het combineren van ritten.
Het verwachte potentieel aan deelnemers is door de Adviesdienst
Verkeer en Vervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
berekend op 400.000 in 2010.
Per 1000 deelnemende huishoudens zal in dat jaar de besparing aan
parkeerplaatsen ongeveer 1 voetbalveld aan asfalt zijn.
Het berekende potentieel in CO2 reductie is 0,34 Mton in 2010; dit is
12% van de taakstelling die in de Uitvoeringsnota Klimaatbeleid van
VROM (1999) is vastgelegd.