Contactpersoon
-
Datum
26 april 2005
Ons kenmerk
SSO/ACC 2005/183
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
05/17/VW
Onderwerp
Aanbesteding elektriciteitscontract VenW
Geachte voorzitter,
Met deze brief wil ik voldoen aan het verzoek van de Vaste Commissie voor
Verkeer en Waterstaat om een inhoudelijke reactie te geven op een artikel
in het Financiële Dagblad van 15 april 2005 met betrekking tot de
aanbesteding van een nieuw elektriciteitscontract ten behoeve van het
gehele ministerie van Verkeer en Waterstaat en de aanvullende vragen die de
commissie daarover heeft gesteld.
Bij de beantwoording van de vragen ga ik tevens in op de volgende in het
artikel van het Financiële Dagblad genoemde kritiekpunten:
het vragen van een vaste prijs per megawattuur voor de totale
contractperiode;
de open positie die de leveranciers in de markt moeten innemen gedurende 15
dagen;
de vraag van het ministerie van Verkeer en Waterstaat om een eenheidsprijs
af te geven.
1. Kunt u een algemene toelichting geven op de aanbestedingsprocedure van
het elektri-citeitscontract en de overwegingen om voor deze specifieke
procedure te kiezen?
1. De procedure voor het electriciteitscontract betreft een Europese
openbare aanbesteding waarbij de leveranciers naast het leveren van
elektriciteit ook ondersteunende diensten moeten verlenen met betrekking
tot facturatie, programmaverantwoordelijkheid etc.
Vanwege zeer goede ervaringen die Verkeer en Waterstaat eerder heeft
opgedaan met de aanbesteding van elektriciteit heeft het departement voor
dezelfde procedure gekozen.
2. Is het juist dat uw ministerie een vaste prijs voor de totale
contractperiode in de aanbesteding heeft opgenomen, zonder mogelijkheden
voor flexibele inkoop tegen variabele prijzen? Kunt u deze keuze
toelichten?
2. Verkeer en Waterstaat kiest voor een vaste integrale
elektriciteitsprijs. Dit houdt in dat alle kosten die de leverancier
maakt, zoals risico-opslag, leveringskosten en de kosten voor het
factureren, in de prijs moeten worden verdisconteerd.
De aanbestedingsstrategie van Verkeer en Waterstaat is ingegeven door
complexiteit met betrekking tot het grote aantal aansluitingen (70% van
alle aansluitingen van de Rijksoverheid) en de enorme administratieve
lasten die daarmee samenhangen.
Daar de elecitriciteitsafname van Verkeer en Waterstaat een gunstig
profiel heeft, als het ware één blok vormt dat geen grote verschillen in
afname kent tussen nacht- en dagverbruik, heeft de leverancier veel
ruimte om de risico's binnen zijn portefeuille te managen. Dit kan, zoals
bij een eerdere aanbesteding is gebleken, door de leverancier worden
vertaald naar een voor Verkeer en Waterstaat gunstige prijs. De risico's
van prijsschommelingen gedurende de looptijd van het contract worden
hiermee bij de leverancier gelegd in plaats van dat Verkeer en Waterstaat
zelf het risico gaat dragen.
3. Is het eveneens juist, dat het ministerie vraagt om een eenheidsprijs,
zonder rekening te houden met het afnamepatroon van de diensten? Kunt u
aangeven waarom om een eenheidsprijs wordt gevraagd?
3. Verkeer en Waterstaat heeft aan de inschrijvers duidelijk de gebruiken
aangegeven. Op verzoek van de inschrijvers is ook nog een nadere
specificatie van de profielen bij de aansluitingen gegeven (als het
mogelijk was is zijn zelfs de waarden per kwartier aangegeven). Deze
gegevens zijn naar de mening van de deskundigen voor de leveranciers
toereikend om een goede prijs af te geven voor de gehele contractperiode,
rekening houdend met eventuele risico's die zij kunnen lopen en die
Verkeer en
Waterstaat niet naar zich toe wil halen.
4. Is het juist dat uw ministerie heeft gekozen voor een 'open positie'
gedurende vijftien dagen, waarbij andere bedrijven bezwaar kunnen maken
tegen het toegekende contract? Kunt u dit toelichten?
4. De offertes worden beoordeeld op grond van het gunningcriterium de
meest economisch voordelige aanbieding. Aan de leverancier die het hoogst
scoort, zal een voorgenomen besluit tot gunning onder opschortende
voorwaarde worden bekend gemaakt. Er kan nog niet definitief worden
gegund vanwege het Alcatelarrest. Op grond van dit arrest is bepaald dat
alle aanbestedende diensten te allen tijde een termijn van15 dagen in
acht moeten nemen, waarbinnen iedere belanghebbende die het niet eens is
met het voorgenomen besluit tot gunning een civiel of arbitraal kort
geding kan aanspannen.
Het voorstel om de leveranciers de kans te geven het vijftiendagenrisico
af te dekken, bijvoorbeeld door een koppeling mogelijk te maken met een
onafhankelijke marktindicator zoals de Endex-forwardprijs is juist
hetgeen Verkeer en Waterstaat niet wil. Verkeer en Waterstaat wil het
risico met betrekking tot prijsschommelingen op korte en langere termijn
zoveel als mogelijk bij de leveranciers neerleggen.
5. Heeft uw ministerie externe deskundigen geraadpleegd om een optimale
aanbestedingsprocedure en minimale kosten te bereiken?
5. Ja. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat beschikt over
materiedeskundigen die goed op de hoogte zijn van de energiemarkt.
Desalniettemin heeft Verkeer en Waterstaat voor het vaststellen van de
aanbestedingsstrategie en de aanbestedingsprocedure, alsmede de
uitvoering van de aanbestedingsprocedure externe deskundigen
geraadpleegd.
6. Biedt de gevolgde procedure naar uw oordeel voldoende mogelijkheden
voor kleine spelers op de markt om mee te dingen naar het contract?
6. De aanbestedingsstrategie van Verkeer en Waterstaat is ingegeven door
complexiteit met betrekking tot het grote aantal aansluitingen (70% van
alle aansluitingen van de Rijksoverheid) en de enorme administratieve
lasten die daarmee samenhangen. Naast het leveren van elektriciteit dient
de leverancier ook ondersteunende diensten te leveren. Verkeer en
Waterstaat wil risico's van prijsschommelingen bij de leverancier leggen
omdat het van mening is dat de leverancier dit goed kan managen binnen
zijn portefeuille. De kans dat kleine spelers hierin een rol van
betekenis kunnen spelen zal minder groot zijn.
7. Hoe schat u de mogelijkheden in om door middel van aanpassingen in de
procedure de totaalkosten van het contract te verlagen? Bent u bereid om
deze mogelijkheden nader te onderzoeken, dan wel door te voeren?
7. Ik ben van mening dat Verkeer en Waterstaat een weloverwogen keuze
heeft gemaakt met betrekking tot de aanbestedingsstrategie en ik zie dan
ook geen aanleiding om de procedure aan te passen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat