Ingezonden persbericht


Gemeente Purmerend live met WOZ-bezwaar via internet

Unisys ondersteunt Purmerend bij volledige digitalisering WOZ

Purmerend, 26 april 2005 - De Gemeente Purmerend heeft als één van de eerste gemeenten in Nederland de bezwaarprocedure bij de Wet onroerende zaakbelasting (WOZ) volledig gedigitaliseerd. De gemeente schakelde Unisys in voor dienstverlening op het gebied van systeemintegratie en voor het leveren van Hummingbird-expertise.

Inwoners van Purmerend kunnen dit jaar niet alleen op papier bezwaar maken tegen hun WOZ-beschikking, maar ook online. In beide gevallen is het proces volledig gedigitaliseerd. De papieren bezwaren worden na ontvangst onmiddellijk gescand en in een worklfow opgenomen. Bezwaren die elektronisch binnenkomen, komen rechtstreeks in een elektronisch dossier dat voor alle betrokkenen binnen de gemeentelijke organisatie beschikbaar is.

"We zijn in september 2004 gestart met de eerste voorbereidingen voor dit project", zegt Frank Schuitemaker, projectleider bij de Gemeente Purmerend. "In december 2004 zijn we begonnen met de daadwerkelijke bouw van het systeem, dat bestaat uit verschillende, onderling nauw verbonden componenten: de webintake, de digitale dossiervorming, de workflow en de basisregistratie. Unisys heeft gezorgd voor de integratie van deze vier componenten."

Het systeem bij de Gemeente Purmerend is gebaseerd op software van Hummingbird voor de registratie van papieren en elektronische documenten, Staffware voor de workflow van de afhandeling van de bezwaren, een webintake-module en Gouw Belastingen als registratiesysteem voor de belastingen. Daarnaast ontwikkelde Unisys maatwerk voor de communicatie tussen de systemen en werd software van Ascent ingezet voor het scannen van papieren bezwaarschriften en documenten.

Het systeem werd op 1 maart 2005 online gebracht. Inmiddels zijn er bijna 2.000 bezwaren tegen de WOZ-beschikking ingediend bij de gemeente, waarvan rond de 40% via het internet binnenkwam.

Volgens Schuitemaker is het belangrijkste doel van het project het verbeteren van de dienstverlening aan de burgers. "Zij kunnen nu op elk moment en vanaf iedere pc met een internetaansluiting hun bezwaar indienen. Het enige dat ze nodig hebben, is hun sofi-nummer en het aanslagnummer. Daarnaast verbeteren we op deze manier ook de efficiency en de effectiviteit van de interne processen bij de gemeente."

Purmerend heeft de digitale omgeving voor WOZ-bezwaren zo generiek mogelijk ingericht, zodat deze op termijn ook toepasbaar is voor andere doeleinden. Te denken valt aan bezwaren die door de afdeling Juridische Zaken worden behandeld, en aan het digitaliseren van de factuurstroom. "Dit soort potentiële uitbreidingen is mogelijk doordat we vanaf de start van dit project hebben gekozen voor componenten die gebaseerd zijn op open standaarden. Dat betekent dat we in de toekomst voldoende flexibel zijn om nieuwe componenten toe te voegen of bestaande componenten te vervangen of te vernieuwen", aldus Schuitemaker.

###

Unisys
Unisys is wereldwijd actief in dienstverlening en oplossingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie. Het bedrijf richt zich met name op grote bedrijven met transactie-intensieve IT-omgevingen. De medewerkers van Unisys combineren expertise in consultancy, systeemintegratie, outsourcing, infrastructuur en servertechnologie met gedetailleerde kennis van de markt en gedrevenheid. Zij helpen zo klanten in meer dan 100 landen bij het behalen van concurrentievoordeel.