LENSINK VAN BERKEL COMM.


STER weigert reclamespot NRp vanwege commerciële redenen

Discussie over media-inzet wordt ontweken

Amstelveen, 26 april 2005 - De STER (Stichting ether reclame) weigert een tv-commercial van NRp Dagbladen uit te zenden op de publieke tv. In de commercial geeft de NRp aan dat consumenten tijdens reclameblokken van alles doen, behalve tv kijken. Het is hoogst ongebruikelijk om een tv-commercial te weigeren. Hiermee ontwijkt de STER de discussie over de effectiviteit van de inzet van diverse mediumtypen bij het behalen van de marketingdoelstellingen van de adverteerder. De NRp wil met de commercial laten zien dat adverteerders kritisch dienen te kijken naar de inzet van het mediabudget.

Volgens Gerda Bastet, Algemeen Directeur bij NRp Dagbladen, is het weigeren van de tv-commercial een gemiste kans. Bastet: 'De tv-commercial is als een aanval geïnterpreteerd, maar is niet als zodanig bedoeld. De boodschap is dat we adverteerders willen prikkelen om kritischer over de inzet van hun mediabudget na te denken. We willen niet tegen adverteerders zeggen dat ze andere mediumtypen, zoals tv, niet moeten inzetten.'

De tv-commercial geeft aanzet tot een discussie over de wijze waarop adverteerders en mediabureaus hun mediabudgetten inzetten. De NRp wil deze discussie graag voeren en juist een tv-commercial biedt hiervoor een goed podium. Volgens Bastet is de keuze van de STER om de tv-commercial te weigeren vreemd. Normaal gesproken weigert een exploitant een uiting om de kijker te beschermen. Bastet: 'Daar is met deze tv-commercial geen sprake van. Niet de bescherming van de consument is hier het punt, maar commerciële redenen. Ik vind het jammer dat de STER de media-inzetdiscussie ontwijkt.' De tv-commercial maakt onderdeel uit van een multimediale campagne (print, tv, radio en online).

Tekst tv-commercial


Adverteerders - tijdens reclame op tv - doen consumenten van alles - behalve kijken - onderzoek bewijst het

Stop adverteren

Denk investeren en kijk naar het resultaat

NRp Dagbladen - binding, bereik, bewijs

Over NRp Dagbladen
NRp Dagbladen is de marketing- en verkooporganisatie voor landelijke adverteerders en hun mediabureaus voor vrijwel alle regionale dagbladen in Nederland. De NRp bedient voor 5 grote uitgeefconcerns (HDC Media, Media Groep Limburg, Noordelijke Dagblad Combinatie, Wegener en Het Parool) de nationale advertentiemarkt.

Noot voor redactie,