LENSINK VAN BERKEL COMM.
STER weigert reclamespot NRp vanwege commerciële redenen
Discussie over media-inzet wordt ontweken
Amstelveen, 26 april 2005 - De STER (Stichting ether reclame) weigert
een tv-commercial van NRp Dagbladen uit te zenden op de publieke tv.
In de commercial geeft de NRp aan dat consumenten tijdens
reclameblokken van alles doen, behalve tv kijken. Het is hoogst
ongebruikelijk om een tv-commercial te weigeren. Hiermee ontwijkt de
STER de discussie over de effectiviteit van de inzet van diverse
mediumtypen bij het behalen van de marketingdoelstellingen van de
adverteerder. De NRp wil met de commercial laten zien dat
adverteerders kritisch dienen te kijken naar de inzet van het
mediabudget.
Volgens Gerda Bastet, Algemeen Directeur bij NRp Dagbladen, is het
weigeren van de tv-commercial een gemiste kans. Bastet: 'De
tv-commercial is als een aanval geïnterpreteerd, maar is niet als
zodanig bedoeld. De boodschap is dat we adverteerders willen prikkelen
om kritischer over de inzet van hun mediabudget na te denken. We
willen niet tegen adverteerders zeggen dat ze andere mediumtypen,
zoals tv, niet moeten inzetten.'
De tv-commercial geeft aanzet tot een discussie over de wijze waarop
adverteerders en mediabureaus hun mediabudgetten inzetten. De NRp wil
deze discussie graag voeren en juist een tv-commercial biedt hiervoor
een goed podium. Volgens Bastet is de keuze van de STER om de
tv-commercial te weigeren vreemd. Normaal gesproken weigert een
exploitant een uiting om de kijker te beschermen. Bastet: 'Daar is met
deze tv-commercial geen sprake van. Niet de bescherming van de
consument is hier het punt, maar commerciële redenen. Ik vind het
jammer dat de STER de media-inzetdiscussie ontwijkt.' De tv-commercial
maakt onderdeel uit van een multimediale campagne (print, tv, radio en
online).
Tekst tv-commercial
Adverteerders - tijdens reclame op tv - doen consumenten van alles -
behalve kijken - onderzoek bewijst het
Stop adverteren
Denk investeren en kijk naar het resultaat
NRp Dagbladen - binding, bereik, bewijs
Over NRp Dagbladen
NRp Dagbladen is de marketing- en verkooporganisatie voor landelijke
adverteerders en hun mediabureaus voor vrijwel alle regionale
dagbladen in Nederland. De NRp bedient voor 5 grote uitgeefconcerns
(HDC Media, Media Groep Limburg, Noordelijke Dagblad Combinatie,
Wegener en Het Parool) de nationale advertentiemarkt.
Noot voor redactie,