Geen spitsstroken maar gratis roetfilters voor schone lucht
26 april 2005
Het kabinet moet veel meer doen om te zorgen voor schonere lucht. Met 900 miljoen euro uit het wegenbudget kunnen gratis roetfilters worden betaald. Bovendien moet de dieselaccijns omhoog. Met deze aanvullende voorstellen voldoet GroenLinks volledig aan de normen voor luchtkwaliteit. Gisteren beoordeelde het RIVM de plannen van GroenLinks al veruit het beste.
Op satellietbeelden kleurt de lucht boven Nederland fel rood op. Jaarlijks sterven 5000 mensen voortijdig als gevolg van vuile lucht. Het kabinet heeft te lang stil gezeten en gezocht naar smoesjes. Staatssecretaris Van Geel (milieu) zette in op versoepeling en uitstel van de milieunormen. Met Van Geel op Milieu worden de problemen niet opgelost maar vooruitgeschoven. CDA-collega's Peijs (verkeer) en Wijn (belastingen) deinzen terug voor noodzakelijke maatregelen om het autoverkeer aan te pakken. De voorstellen van het kabinet die nu voorliggen zijn "too little, too late". Het kabinet doet volstrekt onvoldoende om de lucht schoner te maken, zo blijkt uit berekeningen van het RIVM. Hierdoor is de lucht te vuil en vallen bouwprojecten onnodig stil.
GroenLinks wil een voortvarende aanpak van de luchtvervuiling. Het RIVM oordeelde gisteren dat het GroenLinks-pakket het beste is om de lucht schoner te maken. Toch haalt ook GroenLinks de normen net niet. Daarom doet GroenLinks enkele aanvullende voorstellen. Binnen drie jaar moeten alle dieselauto's voor personen een gratis roetfilter krijgen. Om dit te bekostigen, kan gebruik worden gemaakt van de 900 miljoen euro die overblijft van de spitsstroken. Daar blijft geld over, doordat de Raad van State keer op keer plannen voor wegverbreding vernietigt omdat die plannen zorgen voor (nog) vuilere lucht. Dat geldt zeker ook voor deze spitsstroken. Het geld dat is gereserveerd voor spitsstroken, kan beter worden gebruikt om te zorgen voor schone lucht en een gezonde leefomgeving.
Daarnaast wil GroenLinks een verhoging van de dieselaccijns met 8 eurocent per liter. Met de opbrengsten hiervan kunnen aardgasbussen worden aangeschaft. Bovendien kunnen gemeentes geld krijgen voor lokale maatregelen en kunnen havens worden uitgerust met zogenaamde "walstroom". Deze "stopcontacten voor schepen" voorkomen dat grote zeeschepen in havens stationair liggen te walmen. Eerder stelde GroenLinks al voor om de maximumsnelheid rond de steden te verlagen tot 80 km/u en daarbuiten tot 100 km/u. Bovendien heeft GroenLinks een initiatief Tolwet gemaakt, zodat steden hun verkeer net als in Londen kunnen reguleren via een tolheffing.
Wijnand Duyvendak
GroenLinks