CBS

Consumentenvertrouwen op hoogste niveau in drie jaar

Het consumentenvertrouwen is in april 2005 verder gestegen en heeft de hoogste waarde in drie jaar bereikt. Toch zijn er nog steeds meer pessimisten onder de consumenten dan optimisten. Het vertrouwen kwam deze maand, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, uit op -16. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. Vooral het oordeel over het economisch klimaat is verbeterd. De koopbereidheid is licht gestegen.

Oordeel economisch klimaat opnieuw gestegen

Het oordeel over het economisch klimaat, is deze maand duidelijk verbeterd. Het verschil tussen het percentage optimisten en pessimisten is -8. Vooral over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten aanzienlijk positiever dan een maand eerder. Dit is bovendien de enige deelindicator met een positieve waarde. Dat wil zeggen dat de optimisten de overhand hebben. Over de economie van de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten minder negatief geworden.

Koopbereidheid stijgt licht

De koopbereidheid is deze maand licht gestegen. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden zelf en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn minder negatief geworden over hun eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden. Over hun financiën van de afgelopen twaalf maanden en over het doen van grote aankopen veranderden ze nauwelijks van mening.

Consumentenvertrouwen in de lift

Vanaf januari 2005 zit het consumentenvertrouwen in de lift. De stijging in de eerste vier maanden van dit jaar bedroeg in totaal 13 punten. De laatste keer dat het vertrouwen in korte tijd zoveel steeg was in juli-oktober 1999. Het consumentenvertrouwen ligt in april 2005 op het hoogste niveau na april 2002. Vergeleken met het langjarig gemiddelde is het consumentenvertrouwen echter nog wel laag.

Technische toelichting

Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.

De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB05-051

26 april 2005

9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht