Leerkrachten geven verlegen kleuters nauwelijks extra ondersteuning
Promotie Pedagogische wetenschappen
dinsdag 26 april 12.00 uur
Jochem Thijs onderzocht hoe leerkrachten omgaan met verlegen kleuters. Vooraf beproefde hij daartoe twee nieuwe evaluatie-instrumenten: een aangepaste versie van de Gedragsvragenlijst voor Peuters en Kleuters (GVPK-M) en een zelfrapportage-instrument voor het pedagogisch handelen van leerkrachten ten aanzien van individuele kleuters. Thijs gebruikte beide instrumenten - in combinatie met observaties - om de omgang tussen leerkrachten en verlegen kleuters te onderzoeken, en te vergelijken met die tussen leerkrachten en gemiddelde en overactieve kinderen. De leerkrachten leken zich bewust van de moeilijkheden die verlegen kinderen ervaren, omdat ze een gebrek aan warmte in de persoonlijke relatie met die kinderen rapporteerden. Ze gaven aan ze relatief veel ondersteuning te geven. Uit onafhankelijke gedragobservaties bleek echter dat leerkrachten in interacties nauwelijks reageerden op verlegen gedrag. En dat slechte persoonlijke relaties met een verlegen kind minder positief gedrag van de leerkracht uitlokten. Thijs onderzocht of een korte training in interpersoonlijke therapie de interactie tussen leerkrachten en verlegen kleuters kon verbeteren. Deze training had geen effect op het geobserveerde gedrag van de leerkrachten, maar leek hen wel bewuster te maken van de interpersoonlijke problemen van kinderen.
J.T. Thijs: Teachers relationships and interactions with socially inhibited children. Promotor is prof. dr. D.A.V. van der Leij.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam