Kabinet moet nu werk maken van schone lucht
5 april 2005
Er moeten snel maatregelen komen om te zorgen voor schonere lucht. GroenLinks is blij dat de Raad van State heeft verhinderd dat Van Geel de normen voor vervuiling verder oprekt. Hij moet er nu nog voor zorgen dat we ook aan die normen gaan voldoen. Dat kan bijvoorbeeld door de snelheid rond de steden te verlagen tot 80 km/u, tolheffing rond de grote steden in te voeren, de dieselaccijns te verhogen en subsidies op roetfilters voor bestaande dieselautos te introduceren.
De Nederlandse lucht is sterk vervuild. We voldoen niet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit, die moeten zorgen voor schone lucht. Tot verbazing van GroenLinks wil Van Geel niet zorgen voor schonere lucht, maar voor ruimere normen. De Raad van State vindt zijn plannen onhaalbaar. Nederland kan niet zomaar onder de gemaakte afspraken uit, en moet dat ook niet willen. Jaarlijks overlijden er 5000 Nederlanders vroegtijdig door het inademen van vuile lucht. Een veel gehoorde klacht, vooral van kabinet en coalitie, is dat de normen "Nederland op slot zetten". Dat is onterecht. Wanneer het kabinet de dikke deken met smog dunner maakt en alsnog aan de normen voldoet, kunnen er nog steeds huizen gebouwd worden.
Daarom moeten er nu snel maatregelen komen, die op korte termijn resultaat opleveren. GroenLinks stelde eerder al een pakket aan maatregelen voor die hiervoor zorgen. Zo kan op stadssnelwegen de maximumsnelheid eenvoudig worden verlaagd naar 80 km/u. Ook kan het autoverkeer in steden gereguleerd worden door het heffen van tol, zoals in Londen. Hiervoor ligt de Tolwet, een initiatiefwet van Wijnand Duyvendak, klaar. Het plaatsen van roetfilters op vrachtwagens en personenautos is eveneens een effectieve maatregel. Per 1 juni a.s. wil het kabinet deze subsidiëren met 600, maar alleen voor nieuwe voertuigen. Dat schiet niet op. GroenLinks wil dat ook bestaande eigenaren worden gestimuleerd de filters te laten monteren. Om dit te bekostigen, kan de dieselaccijns worden verhoogd, wat op zichzelf ook gunstig is voor de luchtkwaliteit.
GroenLinks zal in het debat over luchtkwaliteit op 26 april a.s. Van Geel de volgende keuze voorhouden: óf de lucht schoner maken óf accepteren dat Nederland "op slot zit". Op dat laatste zit GroenLinks niet te wachten, er zijn genoeg mogelijkheden om te zorgen voor schonere lucht. Bovendien moet Van Geel alle gemeentes laten weten dat hij hen op een dwaalspoor heeft gezet. Vorig jaar riep Van Geel de gemeentes nog op om alvast te werken met de versoepelde normen, die er nu dus niet komen.
Wijnand Duyvendak
GroenLinks