Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
EMBARGO MAANDAG 25 APRIL 13.00 UUR
Legitimatie wordt aan de kassa verplicht!
Controle bij alcoholverkoop aan jongeren verscherpt
Amsterdam, maandag 25 april 2005
Samen met burgemeester Cohen start de stichting Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisgebruik (PVAD) maandag 25 april in Amsterdam een nieuw landelijk offensief tegen de alcoholverkoop aan jongeren.
Supermarkten, slijterijen en speciaalzaken mogen jongeren die nog geen 16 jaar zijn geen alcohol en tabak verkopen. Voor sterke drank geldt een leeftijdsgrens van 18 jaar. De overheid controleert deze leeftijdsgrens met de inzet van de alcoholpolitie (onderdeel van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)).
Per 1 januari 2005 is de identificatieplicht voor 14-jarigen en ouder ingevoerd en op 1 maart 2005 is een wijziging van de Drank- en Horecawet in werking getreden. Hierdoor heeft de alcoholpolitie de mogelijkheid gekregen om hoge bestuurlijke boetes aan winkeliers uit te delen.
De gezamenlijke winkeliers die alcohol mogen verkopen, verenigd in het PVAD, hebben besloten de landelijke campagne "Soms moet je nee verkopen" een extra impuls te geven en bij de kassa het legitimeren verplicht te stellen voor jongeren.
In 2005 geldt: "Legitimatie verplicht". Door bij twijfel over de leeftijd van een jonge klant altijd en consequent naar een leeftijdsbewijs te vragen, worden jonge kopers ontmoedigd. De detailhandel wil op deze wijze bereiken dat jongeren - net als in Amerika - altijd en op eigen initiatief hun legitimatie tonen als zij een alcoholhoudende drank (of tabak) willen kopen.
Strategie en uitgangspunten
De campagne is een initiatief van de stichting PVAD (www.pvad.nl) en is tot stand gekomen dankzij een financiële bijdrage van het Productschap Wijn (www.wijninfo.nl).
De komende maanden worden alle medewerkers die in de winkel betrokken zijn bij de alcoholverkoop opnieuw getraind, hiervoor zijn 10.000 DVD's beschikbaar.
Er is een goede samenwerking tussen alle deelnemers en één, duidelijke campagneboodschap: "Soms moet je nee verkopen".
De stichting PVAD is een samenwerkingsverband van de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), NSO brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel en de vereniging van Nederlandse Groothandelaren in Gedistilleerd en Likeuren (Grohad). Het PVAD vertegenwoordigt supermarkten, ketenslijterijen, speciaalzaken die alcohol verkopen en de groothandel.