Ingezonden persbericht

DiepbiZniZ: Mensen kunnen niet klikken op wat ze niet zien

ILPENDAM, 20050425 -- Eyetracking Analyse laat zien wat mensen op een website lezen, waar ze een blik op werpen, wat zij overslaan, en wat zij nooit zien. Dit gebeurt door de beweging van de ogen te meten. Vervolgens worden de gegevens gecorreleerd met hun klikgedrag, commentaren en acties. DiepbiZniZ Consulting biedt door middel van Eyetracking Analyse de mogelijkheid om websites, e-mailcampagnes en webshops te testen op usability. Deze revolutionaire techniek komt uit de Verenigde Staten is ontwikkeld door Eyetools en wordt sinds kort door DiepbiZniZ Consulting in Nederland aangeboden.


Een kleine camera in het beeldscherm registreert razendsnel de beweging van de ogen. Deze gegevens worden vervolgens vertaald in een zogenaamde 'heatmap'. Hierin wordt door middel van kleuren aangegeven waarop de bezoeker zich heeft gefocused. Ook wordt een analyse gemaakt van het lees- en kijkgedrag. Er kan precies worden gevolgd wat zij hebben gelezen en de leessnelheid daarvan.

Doel van de Eyetracking Analyse is om in kaart te brengen hoe bijvoorbeeld een website wordt bekeken en wat men leest. De gegevens van een Eyetracking Analyse worden dan gebruikt om de website of homepage te redesignen of een webshop gebruiksvriendelijker te maken. Websites zijn er uiteindelijk om informatie over je producten of diensten te vertellen aan de buitenwereld. Een website moet daarom bezoekers informeren, interactie bieden, het imago van het bedrijf versterken en aan de verwachtingen van de bezoekers voldoen. Slaag je daar niet in, dan zal men je website niet meer bezoeken. Je krijgt tenslotte nooit meer een tweede kans voor een eerste indruk.