Gemeente Hengelo
Hoe smaakt een tulpenbol?
Voortgezet onderwijs in Hengelo herdenkt 60 jaar bevrijding
Strips over de Tweede Wereldoorlog, een ontmoeting met een overlevende
van een concentratiekamp, gedichten over de bevrijding; de middelbare
scholen in Hengelo grijpen de herdenking van 60 jaar bevrijding aan om
themas als vrijheid, goed en fout en verantwoordelijkheid onder de
aandacht te brengen. Dit is een greep uit de activiteiten die in de
week van 25 tot en met 29 april bij het voortgezet onderwijs in
Hengelo plaatsvinden.
De Grundel
Uitgangspunt is de leerling zoveel mogelijk vanuit zijn eigen leef- en
belevingswereld het onderwerp van oorlog, bezetting en bevrijding te
laten ervaren. Rector Jan Put vindt de herdenking van 60 jaar
bevrijding een uitgelezen aanleiding om aandacht te besteden aan een
aantal basisnormen en waarden van de samenleving: "Vrijheid is daarvan
de belangrijkste. Alleen daarom al blijft kennis van de Tweede
Wereldoorlog van groot belang." De Grundel-leerlingen lezen een
stripverhaal over een jongen wiens opa eerst fout, maar later toch
goed blijkt te zijn. Zo beseffen ze hoe moeilijk en oneerlijk het is
om zomaar over anderen te oordelen. Daarnaast lezen de leerlingen voor
het vak Nederlands een boek dat te maken heeft met de Tweede
Wereldoorlog en wordt er ingezoomd op de situatie in en rond Hengelo.
De jodenvervolging wordt belicht aan de hand van de film Schindlers
List. Verder zullen de leerlingen een overlevende van een
concentratiekamp ontmoeten en een bezoek brengen aan het voormalige
kamp Westerbork. Aan het project zijn diverse vragen en opdrachten
gekoppeld, die de leerling laten ervaren hoe het is om in oorlogstijd
te leven: hoe smaakte een tulpenbol in de hongerwinter? Is het
makkelijk fietsen op een houten band? Put: "Dit vakoverstijgende
project past uitstekend in het zich vernieuwende onderwijs aan De
Grundel. Dat onderwijs geeft leerlingen de ruimte, zonder hen los te
laten. Een opgroeiend mens moet met verantwoordelijkheid leren omgaan.
Het thema bevrijding is daarvoor een prachtig aanknopingspunt."
OSG Hengelo
Ook op de vier vestigingen van OSG Hengelo wordt aandacht besteed aan
60 jaar bevrijding. Woolder Meent laat de leerlingen uit het eerste en
tweede leerjaar meedenken over een gedragscode, gekoppeld aan de
begrippen vrijheid en vrijheid delen. Bij geschiedenis wordt een
lesbrief over 4/5 mei gebruikt. Op de vestiging Montessori worden bij
het vak maatschappijleer oorlog en bevrijding gekoppeld aan de
situatie van nu. Bij beeldende vorming verwerken de leerlingen hun
gedachten hierover tot banieren die aan de buitenzijde van de school
zullen worden aangebracht. Ook t Genseler, school voor
praktijkonderwijs, besteedt aandacht aan het thema bevrijding.
Directeur Albert ten Berg: "Elk jaar rond 5 mei houden onze leerlingen
zich bezig met oorlog en vrede. Ze doen dit onder andere aan de hand
van stripboeken over de Tweede Wereldoorlog. Dit jaar doen we
bovendien mee aan het landelijk onderwijsproject Verhalen van
veteranen. Een oud-collega is Irak-veteraan en heeft onder geweldige
belangstelling van de leerlingen zijn verhaal over die missie
verteld."
Tentoonstelling
Op de Bataafse Kamp zullen leerlingen het thema bevrijding uitbeelden
via tekeningen, schilderijen, posters, gedichten en werkstukken. In de
week van 25 april 2005 komt er een tentoonstelling in de aula aan de
Sloetsweg 153, die ook voor het publiek toegankelijk wordt. De
tentoonstelling is een gezamenlijk project van de vakken
maatschappijleer, CKV, Nederlands, geschiedenis en tekenen.
Ook op SG Twickel wordt uitvoerig aandacht besteed aan 60 jaar
bevrijding.