Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij het
mobiliteitsdiner van de RAI vereniging
Dames en heren,
Het Gouden Wiel is dit jaar echt een schot in de roos. We hadden geen
beter moment kunnen kiezen voor het uitreiken van deze prijs. Nu de
kranten bol staan van de problemen rondom luchtkwaliteit is het aan
ons om het te hebben over oplossingen. De heer Vermeulen heeft hier
natuurlijk al uitgebreid aandacht aan besteed, maar ik doe er graag
nog een schepje bovenop. Want het onderwerp is belangrijk genoeg.
Uit satellietopnames blijkt dat de luchtkwaliteit in Nederland een van
de slechtste ter wereld is: NO2 en fijn stof; enfin daar hoef ik u
niets over te vertellen En ook het klimaatprobleem als gevolg van
menselijk handelen dient zich meer en meer aan. De aarde warmt op met
alle desastreuze gevolgen van dien. We hebben dus een groot probleem.
Ik worstel daar als minister van Verkeer en Waterstaat nog eens extra
mee, omdat de Europese Unie en de Raad van State nu forse drempels
opwerpen voor de aanleg en het gebruik van wegen. Begrijp me niet
verkeerd: milieueisen zijn goed en nodig, maar ze mogen er niet toe
leiden dat Nederland op slot gaat. Mobiliteit is namelijk een
belangrijke aanjager van economische groei. Dat is, zoals u weet, ook
het perspectief van mijn Nota Mobiliteit. Juist in deze tijd heeft
onze economie ruimte nodig om te groeien. En het kabinet wil die
ruimte bieden. Een Nederland waarin geen infrastructuur meer kan
worden aangelegd, past natuurlijk niet in dat beeld. En dan druk ik me
nog mild uit.
Het kabinet werkt op dit moment aan een pakket voorstellen om te
bereiken dat het zover niet komt: van roetfilters tot het goedkoper
maken van zuinige auto's. Maar voor de lange termijn is er maar één
echt antwoord: bronbeleid. Het verleden bewijst dat bronbeleid werkt.
De uitstoot van een auto was in 1980 vele malen hoger dan nu. Een
geweldige vooruitgang! Maar het is dus nog niet genoeg. De zoektocht
naar schonere auto's moet doorgaan.
En dat gebeurt: de zoektocht heeft al geleid tot een prachtige vondst:
de hybride auto van Toyota, de Prius. Deze auto laat zien dat milieu
en betaalbare mobiliteit hand in hand kunnen gaan. De hybride auto is
een technisch kroonjuweel: nu al een succes en ook kansrijk voor de
langere termijn. Hybride voertuigen slaan een brug tussen het
benzinetijdperk en een toekomst zonder uitstoot van auto's. Het
eindpunt is dus nog niet bereikt.
Er zijn namelijk meer technische opties: de brandstofcel of de
aandrijving door waterstof zijn ultieme oplossingen. Alleen duurt het
zo lang voordat die tegen betaalbare prijzen op de markt komen. Maar
wie weet komen er nog andere vindingrijke en toepasbare ideeën. Ik
hoop het. Één ding is zeker: de innovatieve auto-industrie bevindt
zich op de snelweg naar schonere toekomst.
De auto-industrie hoeft de reis naar een mobiele en schone toekomst
niet alleen af te leggen. We moeten de dingen samen op een slimme
manier aanpakken. Iedere partij moet zijn steentje bijdragen. De
transporteur kan schone auto's kopen, de regionale overheden kunnen de
venstertijden voor schoon en stil transport verruimen en de Europese
Commissie kan strengere voertuigeisen stellen. En natuurlijk moet het
kabinet ook wat doen. Met de vrijstelling van de BPM wil het kabinet
de aankoop van hybride auto's een krachtige impuls te geven. Daar
bovenop hebben we plannen om andere zuinige rijders ook te belonen.
Hier staat tegenover dat brandstofslurpers wellicht meer moeten gaan
betalen. Geld is een effectief middel om mensen te overtuigen. Ik
verwacht dan ook dat deze financiële maatregelen hun vruchten zullen
afwerpen.
Maar om echt iets aan luchtvervuiling te kunnen doen zijn acties van
Nederland alleen niet genoeg. Luchtvervuiling trekt zich niets van
landsgrenzen aan. Veel vervuiling komt ons letterlijk aangewaaid
vanuit het buitenland. Alleen werken aan de luchtkwaliteit zet dus
geen zoden aan de dijk. Om op lokaal niveau schone lucht te kunnen
inademen, moeten we internationaal de handen ineen slaan. En waar kan
dat beter dan in de Europese Unie. Een groot en sterk Europa is
daarvoor een voorwaarde. Ik wil deze gelegenheid graag even aangrijpen
om te zeggen dat de Europese grondwet de Unie sterker en slagvaardiger
maakt. Een `ja' tegen de grondwet is ook een `ja' tegen een stevig
beleid voor de stimulering van schone voertuigen. Zo direct is dat
verband echt.U voelt `m al aankomen: ik wil u oproepen om op 1 juni
een positieve stem te laten horen. En liever nog eerder, want behalve
kiezer bent u ook opiniemaker.
En dan is nu aan mij de eer om het Gouden RAI Wiel uit te reiken. Een
prijs voor een pionier die het wiel van de innovatie een stevige draai
heeft gegeven. Met de Prius is Toyota een nieuwe route ingeslagen, een
schonere route. Hiervoor mijn complimenten en felicitaties. Wat een
enorme prestatie! De Prius, is een voorbeeld voor de hele
auto-industrie. Het is inmiddels niet meer de enige, maar wel de
eerste auto die schone techniek combineert met grootschalige
commerciële toepassingsmogelijkheden. Die richting moeten we op. Zo
beschouwd staat de Prius staat aan het begin van een nieuw tijdperk,
een tijdperk waarin mobiliteit en milieu samen gaan. Mijn
verwachtingen zijn hoog gespannen!
En mag ik dan nu mr. Arashima uitnodigen om het Gouden RAI Wiel 2005
in ontvangst te komen nemen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat