Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de
start van de aanleg van Rijksweg 35 Wierden-Almelo
Dames en heren,
`Een stoplicht springt op rood, een stoplicht springt op groen, in
Almelo is altijd wat te doen'. Sommige mensen vinden dat de hier
geboren en getogen Herman Finkers Almelo met deze uitspraak te veel
als een soort dorp neerzet waar nooit wat gebeurt. Ik waag dat te
betwijfelen, zeker vandaag. Vandaag is er namelijk genoeg te doen in
Almelo en ook in Wierden. Want het licht springt op groen voor de
start van de aanleg van Rijksweg 35, Wierden-Almelo: een project dat
door een goede samenwerking tussen regionale en rijksoverheden tot
stand is gekomen.
Daarmee zit dit project meteen in het hart van de Nota Mobiliteit,
mijn visie op verkeer en vervoer tot 2020. Samenwerking is daarin een
kernwoord, want dat is de enige manier om Nederland op termijn in
beweging te houden. Andere kernwoorden uit die nota zie ik hier ook
terug. Leefbaarheid bijvoorbeeld, en veiligheid. Ik kom daar zo op
terug, maar laten we eerste nog eens terug gaan naar het begin van dit
project; het begin van de jaren '80.
In die tijd brak het besef door dat de Rijksweg 35 bij Almelo, Wierden
en Nijverdal verbeterd moest worden. De doorstroming van het verkeer,
de verkeersveiligheid en de leefbaarheid kwamen te veel onder druk te
staan. Zowel de regio als het Rijk hechtten zeer veel belang aan de
realisatie van dit project, als van een groter project Rijksweg 35
waar ook de tunneltraverse Nijverdal deel van uit maakt.
Dit project - ik zei het al - is een heel goed voorbeeld van
samenwerking tussen Rijk, regio en bedrijfsleven. De provincie
financiert de uitvoering voor uit het regiofonds van 10,9 miljoen
euro. Ik heb 2,7 miljoen euro toegezegd voor de volledig
ongelijkvloerse aansluiting RW35- Rijssensestraat onder voorwaarde dat
Wierden hieraan éénderde bijdraagt. Daarnaast wordt het project
innovatief aanbesteed. Dat heeft dermate veel kostenbesparingen
opgeleverd dat de extra kosten voor de deels ongelijkvloerse
aansluiting alweer zijn terugverdiend!
Overigens, over innovatie gesproken: door de koppeling van het project
Rijksweg 35 met de verbreding en verdieping van het Twentekanaal is
veel geld bespaard. Slim organiseren is ook innovatie. In de praktijk
betekent deze koppeling dat bij de aanleg van de Rijksweg 35 zand uit
het Twentekanaal wordt gebruikt. Kortom: werk met werk maken. Dat
bespaart dus veel geld, heel veel geld. En hierdoor is het project
Twentekanaal meteen definitief financieel gedekt. Kortom, dubbele
winst!
in dit project is ook de leefbaarheid een belangrijk element. De
luchtkwaliteit is bijvoorbeeld onderzocht op basis van
verkeersprognoses en e geluidsoverlast voldoet straks aan de strenge
Europese normen. De luchtkwaliteit wordt per saldo sowieso beter,
omdat de aanleg van de nieuwe Rijksweg 35 het begin van het einde is
van veel overlast door doorgaand auto- en vrachtverkeer voor de
inwoners van Wierden en Almelo. Pure winst dus voor de leefbaarheid!
Een laatste belangrijk punt is de verkeersveiligheid. Minder doorgaand
verkeer door de beide gemeenten betekent minder ongelukken. Dat is
belangrijk, juist hier, want in Almelo zijn er nu te veel
verkeersslachtoffers. Meer dan gemiddeld en vaak jongeren. Door de
nieuwe Rijksweg 35 verwachten we dus dat de verkeersveiligheid
toeneemt.
Dames en heren,
Vandaag mag ik dus de start van een goed en noodzakelijk project
markeren. Vanzelfsprekend zullen de wegwerkzaamheden tot enige
overlast leiden, maar er is licht aan het eind van de tunnel in 2008.
Dan is er een betere doorstroming, een betere verkeersveiligheid en
een betere leefomgeving.
Oftewel in de woorden van `cabaretière' Peijs: `De schop gaat in de
grond, zo blijven Almelo en Wierden bereikbaar en gezond!'
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat