Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: FEZ. 2005/843
datum: 25-04-2005
onderwerp: Instelling Dienst Regelingen als baten-lastendienst

Bijlagen: 2

Geachte Voorzitter,


1. Inleiding en samenvatting
Op grond van de voorhangprocedure van artikel 10 van de Comptabiliteitswet 2001 leg ik u hierbij mijn voornemen voor om met ingang van 1 januari 2006 over te gaan tot het instellen van een dienst die het baten-lastenstelsel voert, te weten Dienst Regelingen (hierna te noemen baten-lastendienst). Deze voorhangprocedure houdt in dat het besluit niet eerder wordt genomen dan 30 dagen nadat het voornemen daartoe schriftelijk ter kennis is gebracht van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Indien de Kamer binnen 30 dagen na ontvangst van de kennisgeving of binnen 14 dagen na het verstrekken van nadere inlichtingen zich uitspreekt tegen het voorgenomen besluit, wordt het besluit niet aangenomen.
Het kabinet is, gehoord het positieve oordeel van de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen, met mij van mening dat kan worden overgegaan tot de definitieve instelling van Dienst Regelingen als een baten-lastendienst. Dienst Regelingen heeft aangetoond te kunnen voldoen aan de specifieke beheersregels die de doelmatigheid van de dienst bevorderen waarmee de dienstverlening naar een hoger niveau kan worden getild.


2. Ministeriële verantwoordelijkheid
Met de introductie van baten-lastendiensten binnen de Rijksoverheid is de mogelijkheid gecreëerd om met behoud van de volledige ministeriële verantwoordelijkheid de beperkingen in de bedrijfsvoering die goede prestatieafspraken in de weg staan, weg te nemen. Deze diensten kenmerken zich door een resultaatgericht besturingsmodel in combinatie met een baten-lastenadministratie. De ministeriële verantwoordelijkheid bij baten-lastendiensten houdt in dat de minister door het parlement ter verantwoording kan worden geroepen voor het gehele handelen van de dienst. Als minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) zullen mijn bevoegdheden ten aanzien van Dienst Regelingen volledig intact blijven.


3. Waarom de overgang naar baten-lastendienst Dienst Regelingen is voortgekomen uit een fusie van de Dienst LNV-Loket, de Dienst Basisregistraties en de uitvoeringsorganisaties LASER en Bureau Heffingen. Over de redenen voor deze fusie bent u geïnformeerd met brief van 9 oktober 2003 (TK 2003-2004, 29 246 nr.
1). De grootste organisatieonderdelen (LASER en Bureau Heffingen) van de nieuwe Dienst Regelingen bezaten reeds de status van baten-lastendienst. Het bleef echter de bedoeling om ook de nieuwe Dienst Regelingen als geheel onder een zelfde beheersregime van baten en lasten te laten vallen omdat dit regime doelmatig werken het best mogelijk maakt. Om die reden is ervoor gekozen om met ingang van 1 januari 2004 aan Dienst Regelingen in oprichting een tijdelijke status toe te kennen. Over deze toekenning is op 28 november 2003 een Algemeen Overleg met de Tweede Kamer gevoerd.

De fusie van de vier genoemde diensten tot Dienst Regelingen heeft in september 2004 zijn beslag gekregen. De missie van de dienst luidt: 'De Dienst Regelingen voert overheidsregelingen uit op een servicegerichte, transparante en toegankelijke wijze voor zowel de opdrachtgevers als de doelgroepen van de organisatie'. De regelingen die worden uitgevoerd betreffen vooral

* EU-regelingen;

* Het LNV-beleid;

* De identificatie en registratie van dieren, relaties en bedrijven;
* De verlening van vergunningen en ontheffingen ten behoeve van het natuurbeleid, het milieubeleid en het mestbeleid;
* De inrichting en uitvoering van nationale subsidieregelingen;
* De financieel-administratieve ondersteuning bij crisisbestrijding.

De daadwerkelijke fusie en reorganisatie tot één Dienst Regelingen heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbetering van de doelmatigheid. Door de fusie is het mogelijk om te gaan werken volgens één generiek bedrijfsprocesmodel. Dit leidt tot een grote mate van efficiency doordat de processen beter op elkaar kunnen worden afgestemd. Doordat in dit proces de ondernemer centraal staat zal dit ook leiden tot een grotere mate van klantgerichtheid. Verder heeft de fusie ook geleid tot besparingen in de overhead en de ondersteunende functies. Er zal zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van éénmalige inwinning en meervoudig gebruik van gegevens. Naast een ICT-kostenbesparing bij de uitvoering zal dit ook leiden tot een vermindering van de administratieve lastendruk en kostenbesparing bij de doelgroep.


4. De wijze waarop de dienst voldoet aan de instellingsvoorwaarden Om de status van baten-lastendienst te verkrijgen, moet worden voldaan aan de twaalf instellingsvoorwaarden die staan beschreven in de 'Wegwijzer baten-lastendiensten'.
De praktijk leert dat het toepassen van de instellingsvoorwaarden een groot veranderproces is. Niet alleen voor de dienst zelf maar ook voor haar omgeving. Het is meer dan alleen het formuleren van een papieren werkelijkheid. Het resultaatgericht werken moet tussen de oren komen te zitten bij zowel de baten-lastendienst als haar omgeving.

Na de toekenning van de tijdelijke status (zie punt 3) is voor elke instellingsvoorwaarde een instellingsproduct ontwikkeld. Deze producten zijn door Dienst Regelingen ontwikkeld en afgestemd met eigenaar en opdrachtgevers. De instellingsproducten zijn in overleg met het Begeleidingsteam Verzelfstandigingen (BiFi-team) totstandgekomen.
Dienst Regelingen heeft in het kader van de 'groenlichtmeting' de instellingsdocumenten voorgelegd aan de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen. Inmiddels heeft de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen het groene licht gegeven om de voorhangprocedure richting de Tweede Kamer te starten.

Voor de verdere uitwerking van de wijze waarop Dienst Regelingen voldoet aan de instellingsvoorwaarden, verwijs ik u naar bijlage 1 bij deze brief.
De onderliggende stukken op basis waarvan besloten is dat Dienst Regelingen aan de instellingsvoorwaarden voldoet liggen bij de griffie ter inzage. Tevens zijn de managementafspraken met de eigenaar en de opdrachtgevers bijgevoegd.


5. Doelmatigheid en nulmeting
Met de instelling van een baten-lastendienst wordt beoogd de doelmatigheid van de dienst te vergroten. Voor Dienst Regelingen houdt dit in dat het overheidsbeleid zoals neergelegd in regelingen tegen zo laag mogelijke kosten wordt uitgevoerd. Door de invoering van sturing op basis van baten-lasten worden extra prikkels ingevoerd die de doelmatigheid bevorderen. Zo worden de afspraken die Dienst Regelingen maakt met de opdrachtgevers veel meer gekwantificeerd in meetbare prestaties en worden vooraf afspraken gemaakt over de door de opdrachtgevers te betalen prijs. Onder het regime van het baten-lastenstelsel zal de kostprijs per product moeten worden berekend en zal deze in de tijd worden gevolgd.

Naast de indicatoren die de doelmatigheid meten zijn ook kwaliteitsindicatoren ontwikkeld om te voorkomen dat doelmatigheidsverbeteringen ten koste gaan van de te leveren kwaliteit. Een aantal kwaliteitsindicatoren zal ook in de rapportages aan de Tweede Kamer worden opgenomen.

Voor een goede analyse van de doelmatigheid van een baten-lastendienst is het van belang dat voorafgaand aan de start van de baten-lastendienst een nulmeting wordt uitgevoerd. Met behulp van deze nulmeting kan worden gevolgd of de doelmatigheid van de dienst in de loop der jaren toeneemt.


6. Stand van zaken financieel beheer
Een belangrijk kenmerk van het baten-lastendienstmodel is een grotere transparantie ten aanzien van de prestaties en bedrijfsvoering. De baten-lastendiensten dienen ook het voorbeeld te zijn van goede bedrijfsvoering binnen de rijksoverheid. Daarom wordt er groot belang gehecht aan het op orde zijn van het financieel beheer van deze diensten.

Dienst Regelingen moet niet alleen voldoen aan de eisen die een baten-lastendienst stelt aan financieel beheer. Het feit dat Dienst Regelingen ook de status heeft van erkend Europees betaalorgaan stelt hoge eisen aan de inrichting van de dienst. Dienst Regelingen geeft als betaalorgaan tweemaal per jaar een mededeling af of zij aan de erkenningsvoorwaarden voldoet.

Tezamen met de jaarlijkse mededeling omtrent de bedrijfsvoering creëert dit een situatie met voldoende aandacht voor financieel beheer. Verbeterpunten die hierbij naar voren komen worden in een plan van aanpak opgenomen. Die punten worden gemonitord op adequate en tijdige implementatie.


7. De wijze waarop de Tweede Kamer in de ontwerpbegroting en de eerste suppletore begroting geïnformeerd zal worden
In de ontwerpbegroting wordt de baten-lastendienst toegelicht op de betreffende beleidsartikelen. Prestatiegegevens over de baten-lastendienst worden opgenomen in de toelichting op de beleidsartikelen. Deze gegevens met bijbehorende waarden vormen het uitgangspunt voor het verder in de tijd volgen van de doelmatigheidsontwikkeling. De paragraaf inzake de baten-lastendienst bevat toelichtende, aanvullende gegevens met betrekking tot de bijbehorende financiële overzichten. In de toelichting wordt daarnaast een indicatieve openingsbalans opgenomen.
De eerste suppletore begroting in het eerste uitvoeringsjaar (voorjaar 2006) als baten-lastendienst bevat de definitieve openingsbalans. Daarnaast wordt in deze suppletore begroting de formele nulmeting met betrekking tot de doelmatigheidsindicatoren opgenomen.


8. Tot slot
Dienst Regelingen heeft gedurende de fusie zeer terdege rekening gehouden met alle eisen die aan een baten-lastendienst worden gesteld. Ik heb er alle vertrouwen in dat Dienst Regelingen zich als een slagvaardige en doelgerichte organisatie verder zal ontwikkelen. Ik ben de mening toegedaan dat Dienst Regelingen op verantwoorde wijze zal functioneren als een baten-lastendienst. Ik verzoek de Tweede Kamer daarom in te stemmen met het voornemen om Dienst Regelingen per
1 januari 2006 de definitieve status van baten-lastendienst te geven.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman
Bijlagen
Bijlage 1 - Instellingsvoorwaarden Dienst Regelingen Bijlage 2 - Aansturingsprotocol DR-LNV