VNG: WETSVOORSTELLEN BESTUURLIJKE BOETE TE MAGER
Het kabinet is vrijdag 22 april akkoord gegaan met de wetsvoorstellen
bestuurlijke boete voor
kleine ergernissen in het publieke domein (zogenaamde APV lijst), fout
parkeren/stilstaan en andere lichte verkeersovertredingen. De VNG
pleit voor uitbreiding van het pakket om bestuurlijke boetes op te
leggen. Handhaving van overtredingen van bouw- en milieuregels en te
hard rijden en door rood rijden zijn volgende de VNG overtredingen die
ook in aanmerking moeten komen voor bestuurlijke handhaving.
Uitbreiding pakket noodzakelijk
Hoewel het erop lijkt dat de beide wetsvoorstellen tegemoet komen aan
een lang gekoesterde wens van gemeenten plaatst de VNG dus vraagtekens
bij de omvang van het pakket. De VNG heeft er altijd voor gepleit om
de lijst van APV overtredingen uit te breiden met andere overtredingen
uit de APV maar ook overtredingen in de sfeer van bouw- en
milieuvoorschriften. Bovendien heeft de VNG ervoor gepleit om de tekst
van de Gemeentewet dusdanig te wijzigen dat ook overtredingen die
worden genoemd in wetten en provinciale verordeningen onder de
bestuurlijke boete zouden komen te vallen. Daarnaast is nu nog
onduidelijk wat er met de zogeheten 24-uurs verantwoordelijkheid voor
gemeenten gaat gebeuren. De VNG heeft herhaaldelijk aangegeven dat het
met name voor de kleinere gemeenten moeilijk/onmogelijk zal zijn om
een handhavingsapparaat op orde te moeten brengen dat 24 uur per dag
de verantwoordelijkheid draagt voor het optreden tegen kleine
ergernissen.
Niet alleen bij parkeerovertredingen hebben gemeenten meer armslag
nodig om de handhaving in het kader van gemeentelijk parkeerbeleid aan
te kunnen pakken. In het kader van verkeersveiligheid willen gemeenten
ook kunnen optreden tegen lichte snelheidsovertredingen en tegen het
door rood licht rijden. Het feit dat de politie niet handhaaft tegen
snelheidsoverschrijdingen in bijv. 30 km gebieden frustreert niet
alleen het gemeentelijk, maar ook het rijksbeleid op het gebied van
verkeersveiligheid.
Wetsvoorstellen
Gemeenten krijgen de mogelijkheid zelf boetes op te leggen voor het
overtreden van gemeentelijke verboden en voorschriften (vastgelegd in
hun verordeningen). Zij zijn niet verplicht tot invoering ervan. Bij
kleine ergernissen gaat het om feiten uit de APV die voor veel
overlast en verloedering kunnen zorgen. Bijvoorbeeld graffiti,
hondenpoep, wildplassen of het verkeerd parkeren van fietsen. Ook
wordt de gemeentelijke boete ingevoerd voor fout parkeren/stilstaan
van motorvoertuigen, en waarschijnlijk ook voor kleine
verkeersovertredingen als fietsen over de stoep. Hier hebben gemeenten
echter géén keuzevrijheid.
AMvB
Voor welke overtredingen een gemeentelijke boete precies mogelijk
wordt, zal later in een Algemene Maatregel van Bestuur worden
vastgelegd. De politie blijft wel bevoegd ook tegen dit soort
overtredingen op te treden, al zal de prioriteit voor de handhaving
hiervan bij de gemeenten komen te liggen. De boetes zijn maximaal 340
euro. De opbrengst gaat naar de gemeenten. Zij kunnen hiermee een deel
van de handhaving van de regels betalen. Wie het niet eens is met een
boete die de gemeente oplegt, kan volgens de normale procedures eerst
bezwaar aantekenen bij de gemeente, en vervolgens in beroep bij de
rechter.
De wetsvoorstellen worden momenteel naar de Tweede kamer gezonden. Bij
de behandeling van de wetsvoorstellen door de Tweede Kamer zal de VNG
uitbreiding van het pakket onder de aandacht brengen. De VNG zal u op
de hoogte houden van het verloop van het traject. Binnenkort
informeert de VNG de leden via een ledenbrief over de invoering van de
wetsvoorstellen en de gevolgen voor gemeenten.
Vereniging Nederlandse Gemeenten