Gemeente Heerlen

Werkbezoek minister Donner aan Heerlen - verslag

Minister Donner heeft vandaag een werkbezoek gebracht aan Heerlen in het kader van de aanpak van drugsoverlast en drugscriminaliteit. Tijdens dit bezoek kon hij kennismaken met onze succesvolle aanpak van overlastpanden, drugshandel en drugsoverlast middels het Flexteam.

Wat is het Flexteam?
Het Flexteam is een klein en zelfsturend kernteam van specialisten (gemeente, brandweer en politie) op het terrein van bestuursrecht, strafrecht, bouw- en milieurecht en APV. Het Flexteam maakt deel uit van de handhavingsunit Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente. De gemeente heeft de regie. Het Flexteam is primair in het leven geroepen om drugshandel en drugsoverlast op straat en in openbare inrichtingen te bestrijden. Ook pakt het team overlast aan vanuit kamerverhuurpanden, coffeeshops, seksinrichtingen en horecazaken.

Resultaten Flexteam

Sinds de start van het Flexteam in januari 2004 werden in dat jaar in totaal 61 controles uitgevoerd. De belangrijkste wapenfeiten volgen in het onderstaande.

Wat betreft de kamerverhuurpanden waren in zes gevallen tekortkomingen in de bouwtechnische staat van een zo ernstige mate dat direct ingrijpen door bureau bouw- en milieutoezicht plaatsvond. Eveneens in zes gevallen was een intensief natraject door de brandweer noodzakelijk om de situatie weer enigszins in overeenstemming te brengen met de brandveiligheidseisen. Eenmaal vond een spoedsluiting plaats wegens aangetroffen verdovende middelen en verboden wapenbezit en drie wooneenheden werden op grond van artikel 174a Gemeentewet gesloten als gevolg van drugshandel in combinatie met overlast. Eenmaal was sprake van illegale prostitutie en tot tweemaal toe werden in kamerverhuurpanden illegaal in Nederland verblijvende personen aangetroffen. Nog eens twee panden bleken een cruciale te spelen in een internationale bijstandsfraude. In de horecabranche werden bij nagenoeg elke gecontroleerde inrichting gebreken geconstateerd, waarna een handhavingstraject werd ingezet. Eenmaal bleek sprake van een illegale coffeeshop en van één zaak werden de vergunningen ingetrokken en de zaak gesloten.

In 2005 werden tot nu toe 34 adressen gecontroleerd, waarvan de helft horecagelegenheden betrof. De geconstateerde tekortkomingen in deze branche waren van diverse aard. Verder werd een leegstaand kamerverhuurpand acuut gesloten en ontoegankelijk gemaakt wegens de alarmerende bouwtechnische staat en brandgevaarlijkheid. Vijf maal werd een vervolgtraject opgestart wegens het aanwezig zijn van verdovende middelen in woningen en heel recent nog werd een middelgrote professionele weedplantage opgerold. Op twee adressen werden illegalen aangetroffen en voorts zijn een drietal detailhandelzaken bezocht wegens betrokkenheid bij criminele activiteiten.

Succesfactoren Flexteam


1. Kenmerk aanpak: zakelijk en resultaatgericht, no-nonsense, pragmatisch, slagvaardig en daadkrachtig;
2. Samenwerking tussen partners: gemeente, politie, Koninklijke Marechaussee (GOC-team II), Voedsel- en Warenautoriteit, belastingsdienst, GGD, Essent, woningbouwcorporaties, zorginstellingen en anderen.

Wat Heerlen de minister wil meegeven


1. Het Flexteam is in 2004 in Heerlen gestart. In het kader van 'Operatie Schone Handen', waarin vanaf 2005 de bestuurlijke aanpak van de georganiseerde criminaliteit regionaal wordt vormgegeven, hebben we er voor gekozen het Flexteam als lokale projectgroep te laten participeren. Dit vanwege de ervaring, kennis, kunde en flexibiliteit van het team.
2. De ervaring met het GOC-team II van de Koninklijke Marechaussee zijn bijzonder positief. Dit team, dat gericht is op de aanpak van grensoverschrijdende (drugs)criminaliteit, werkt vanuit de politie-organisatie. Het heeft als doel de doelgroep door middel van korte klappen zoveel mogelijk te frustreren. Het GOC-team heeft een nauwe samenwerking met het Flexteam. Waar mogelijk pakt het Flexteam op basis van interventie en signalen van het KMAR-team een pand bestuursrechtelijk aan. Het eventueel vertrekken van dit GOC-team zou niet alleen voor Heerlen, maar het hele district een aderlating betekenen.
3. Knelpunten
a. In de praktijk is gebleken dat de KMAR niet altijd over de juiste bevoegdheden beschikt om een overlast- en/of drugspand aan te pakken. Het grensoverschrijdende karakter dient immers altijd als voorwaarde om zelfstandig op te treden aanwezig te zijn. In de praktijk is dat meestal ook wel het geval, maar juridisch is dat evenwel niet altijd hard te maken. b. Ook hebben wij ervaren dat de specialistische kennis van de KMAR in lokale situaties van grote betekenis is. Nu is het steeds noodzakelijk dat de politie hiervoor een verzoek om bijstand moet doen. De burgemeester van Heerlen roept de minister dan ook op om het kamervoorstel om de bevoegdheden van de KMAR aan de huidige tijd aan te passen te ondersteunen. Een wijziging van artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering en artikel 6 van de Politiewet is absoluut noodzakelijk!


---
Gemeente Heerlen, 25 april 2005
Afdeling Communicatie
Lysbeth den Dulk, (045) 5604852, 06-23270627/

Jeanette Wolters, (045) 5604366, 06-51233986.

persvoorlichting@heerlen.nl

---- --