Beantwoording schriftelijke vragen over luchtkwaliteit
De CDA fractie in de Maassluise gemeenteraad heeft op 1 maart 2005
schriftelijke vragen gesteld over luchtkwaliteit. Deze vragen heeft
het college van burgemeester en wethouders als volgt beantwoord:
1.Hebt u kennis genomen van de recente uitspraken van de Raad van
State op grond van het Besluit Luchtkwaliteit?
"Wij zijn op de hoogte van de recente uitspraken van de Raad van
State. In het kort kan uit de uitspraken in hoofdlijnen worden
afgeleid, dat:
* De grenswaarden met betrekking tot luchtverontreiniging in acht
moeten worden genomen, afwijken is niet mogelijk ;
* Het gaat niet alleen om bronnen van luchtverontreiniging, maar ook
de aanleg van bijvoorbeeld een woonwijk die zelf geen
luchtverontreiniging veroorzaakt maar waardoor - als gevolg van
verkeersaantrekkende werking - de luchtkwaliteit wel (ook in
geringe mate) verslechtert;
* Besluiten bij de uitoefening waarvan het Besluit luchtkwaliteit
een rol speelt zijn o.a.: artikel 19 vrijstelling, bestemmingsplan
vaststellen, milieuvergunning enz.
* Ook al is PM10 (fijn stof) een verantwoordelijkheid van het Rijk,
gemeenten toch inzichtelijk moeten maken hoe het voorgenomen plan
van invloed is op PM10;
* Een beperkte bijdrage aan de overschrijding van grenswaarden is al
voldoende om te concluderen dat de grenswaarden niet in acht zijn
genomen.
2. Op een aantal wegen in Maassluis worden plandrempels op het punt
van luchtkwaliteit overschreden. Bent u met ons van mening dat in
verband met de uitspraken van de Raad van State extra onderzoek zal
moeten worden ingesteld naar de luchtkwaliteit op/langs de drukke
wegen in Maassluis en naar het antwoord op de vraag in hoeverre
verdere verkeersbelasting op deze wegen nog verantwoord is.
Extra onderzoek
Zoals u weet heeft de Gemeente Maassluis opdracht verleend om een
verkeersstudie uit te voeren gericht op 2015/2020 (zie bijlage voor
vraagstelling verkeersstudie). Uit deze studie komen knelpunten op het
vlak van verkeersintensiteit en -capaciteit alsmede knelpunten op het
gebied van luchtkwaliteit en geluid.
Er zullen een aantal varianten door berekend worden. Hierin zal ook de
" CDA variant " (motie CDA) meegenomen worden. Wij zullen u over deze
ontwikkelingen nauwgezet op de hoogte houden.
Daarnaast wordt voor alle wegvakken de verwachte concentratie
luchtverontreinigende stoffen in 2015 berekend. Dit ten behoeve van
een midden lange termijn inschatting maar ook ten behoeve van de
bestemmingsplanontwikkelingen. Door de provincie wordt in het kader
van bestemmingsplanherzieningen gevraagd een onderbouwing te geven van
de te verwachten luchtverontreiniging gedurende de looptijd van het
bestemmingsplan. Deze berekeningen zullen vermoedelijk eind mei gereed
zijn.
Daarnaast moet de gemeente als gevolg van het "Besluit luchtkwaliteit"
jaarlijks aan de provincie rapporteren over de luchtkwaliteit van het
voorgaande jaar. Beide onderzoeken zijn ons inziens toereikend om een
inschatting te kunnen maken ten aanzien van een verantwoorde
verkeersbelasting.
Plandrempeloverschrijding
NO2
De gemeente moet in het kader van het "Besluit luchtkwaliteit"
jaarlijks aan de provincie rapporteren over de luchtkwaliteit.
Geconstateerd is (rapportage luchtkwaliteit 2003) dat de
luchtkwaliteit in 2003 beduidend minder was dan in het jaar er voor.
De belangrijkste oorzaak hiervoor was het mooie weer in 2003. Zie
hiervoor ook de bijlage met als onderwerp " Het verslag over de
luchtkwaliteit in Zuid-Holland "(ligt bij de griffier ter inzage). De
lange droge zomer heeft gezorgd voor relatief hoge concentraties van
stikstofdioxide en fijn stof. De grenswaarde die in 2010 gehaald moet
zijn voor stikstofdioxide werd in de gemeente Maassluis op een aantal
plaatsen bij de doorgaande wegen overschreden. Daarnaast was er een
wegvak waar ook de plandrempel voor stikstofdioxide werd overschreden.
De inschatting is dat de plandrempeloverschrijding voornamelijk te
wijten is aan de mooie zomer. Daarnaast is de verwachting dat er in de
komende jaren in Europa bij de industrie en het wegverkeer allerlei
maatregelen genomen zullen worden, waardoor de luchtverontreiniging af
zal nemen.
Over het jaar 2004 worden opnieuw berekeningen uitgevoerd. De versie
4.0 van het rekenprogramma CAR II is nu beschikbaar (sinds medio
maart). In deze versie zijn de achtergrondconcentraties,
emissiefactoren en meteodata ingevoerd voor 2004. Wij hebben er voor
gekozen, evenals voorgaande jaren, voor alle wegvakken de
concentraties luchtverontreiniging in 2004 te laten berekenen. De
gemeente dient dit jaar voor 1 juni een rapportage
luchtverontreiniging 2004 aan de provincie te overleggen. Het jaar
2004 was een relatief normaal jaar voor de luchtkwaliteit, na het
ongunstige jaar 2003. De verwachting is dat de te berekenen
concentraties luchtverontreiniging over 2004 lager uitvallen dan die
over 2003 en dan in Maassluis voor stikstofdioxide niet langer
plandrempel overschrijding gevonden gaat worden.
PM10
Met betrekking tot de jaargemiddelde concentratie van PM10 is de
verwachting dat in 2010 de grenswaarde (40 g/m3) nergens wordt
overschreden. Echter voor PM10 is in het Besluit luchtkwaliteit ook
een grenswaarde gesteld voor de daggemiddelde concentratie. Er mogen
maximaal 35 dagen per jaar voorkomen met een 24-uursconcentratie van
meer dan 50 µg/m3. In 2010 het aantal overschrijdingen van de
24-uurgemiddelde concentratie van PM10 in de gehele gemeente groter
dan het wettelijke toegestane aantal. Het aantal overschrijdingen is
wel aanzienlijk afgenomen ten opzichte van 2003. Op dit moment dienen
gemeenten deze grenswaarden nog " in acht te nemen ". Er is een
ministeriële regeling in voorbereiding (verwacht mei 2005), hierin
wordt grenswaarden voor fijn stof anders geformuleerd, vanaf dat
moment dienen gemeenten " aan te tonen dat ze zich inzetten voor
verlaging van de concentratie fijn stof ".
Luchtverontreiniging in relatie tot extra verkeersbelasting
De luchtverontreiniging is een lastige materie omdat een groot deel
van de concentratie bepaald worden door de achtergrondwaarde (voor
fijn stof is de achtergrondwaarde op het drukste punt in Maassluis
dicht bij de weg nog steeds circa 87 % van het totaal, voor
stikstofdioxide is dit circa 75 % van het totaal). Voor fijn stof
geldt bijvoorbeeld dat met behulp van een oriënterende berekening voor
een binnenstedelijke weg met 10.000 motorvoertuigen per etmaal, dat
zo'n weg 1 µg/m3 aan de achtergrondwaarde zal toevoegen. De verlaging
van de concentraties luchtverontreinigende stoffen is ten gevolge van
diverse maatregelen is verhoudingsgewijs ook minimaal. Uiteraard zijn
wij van mening dat, voorzover het binnen onze mogelijkheden ligt, we
er alles aan moeten doen om een bijdrage te leveren aan verbetering
van de luchtkwaliteit.
3. In aansluiting op vraag 2 wijzen wij op de toekomstige
ontwikkelingen in Maassluis, waaronder Het Balkon, De Dijk en het
Conline-terrein. Bent u met ons van mening dat in het kader van de
luchtkwaliteit deze projecten niet los van elkaar kunnen worden
gezien? Het toekomstige verkeer van en naar deze projecten zal immers
grotendeels over de al drukke Laan 1940-1945 gaan.
In de gegevens van de verkeersintensiteiten waarmee voor de rapportage
van 2003 is gerekend was reeds rekening gehouden met de toename als
gevolg van het Balkon en De Dijk. Voor wat betreft het Conline-terrein
zijn nu nog te veel onzekere factoren om daar reeds mee te rekenen. In
de eerder genoemde verkeersstudie zullen deze ontwikkelingen uiteraard
aandacht krijgen. In de keuze voor de optimale variant zal ook
rekening gehouden worden met de situatie op de Laan 1940-1945.
4. In de nota van Uitgangspunten Dijkpolder staat vermeld dat de
luchtkwaliteit van de Westlandseweg en de Maasdijk nu al tamelijk
dicht bij de maximaal toegestane grenswaarde komt. Hoe moet deze
uitspraak worden gezien in relatie tot de gedachte verkeersafwikkeling
(waaronder het bedrijvenverkeer) uit deze nieuw te ontwikkelen wijk?
De verkeersontsluiting van Dijkpolder is zeker nog niet definitief. De
optimale afwikkeling zal eveneens meegenomen in de eerder genoemde
verkeersstudie. Uiteraard krijgt ook het aspect Luchtverontreiniging
aandacht in het Milieu Effect Rapport over de Dijkpolder.
5. Bent u bereid een integraal onderzoek naar deze
luchtkwaliteitsproblematiek in te stellen en dat in relatie tot het in
voorbereiding zijnde nieuwe verkeersplan en de ontwikkeling van nieuwe
woon- en bedrijfslocaties?
Wij denken met de jaarlijkse rapportages luchtkwaliteit gecombineerd
met berekeningen voor langere termijn in het kader van de
verkeersstudie, voldoende zicht te houden op de te verwachte
concentraties luchtverontreiniging. Omdat we ons er van bewust zijn
dat binnen Maassluis de luchtverontreinigingsproblematiek extra
aandacht verdient wordt tevens gewerkt aan een plan van aanpak in
aanvulling op het provinciale Plan van Aanpak Fijn Stof (het
provinciale Plan van Aanpak Fijn Stof ligt bij de griffier ter
inzage). In dit plan geven wij aan hoe wij in Maassluis denken een
bijdrage te leveren aan verlaging van de concentraties
luchtverontreiniging, de afronding van dit plan vindt plaats in mei
2005. Samenvattend komt dit plan neer op de volgende activiteiten:
actief werken aan een warmtenet, inventariseren mogelijkheden
vervanging en onderhoud van gemeentelijke voertuigen gericht op schone
voertuigen, aansturen op warmte-koude opslag (Burgemeesterswijk zeer
waarschijnlijk, Balkon vermoedelijk ook mogelijk), plaatsingsonderzoek
windmolens, aandacht voor " het nieuwe rijden ", voeren van een actief
klimaatbeleid, regionale activiteiten gericht op snelheidsvermindering
A20 en scheepvaartemissies.
Daarnaast hopen we met het verkeersonderzoek zicht te krijgen of de
infrastructuur in de behoefte kan voorzien, of er als gevolg van deze
belastingen knelpunten kunnen ontstaan en zo ja waar deze ontstaan en
met welke maatregelen daar proactief op kan/moet worden ingespeeld.
Hierbij gaat het om knelpunten in de capaciteit/intensiteit,
geluidsbelasting en/of luchtverontreiniging. Op basis van dit
verkeersonderzoek denken wij een integrale afweging te kunnen maken
voor de inrichting van de infrastructuur in Maassluis, hierin worden
relaties gelegd met de luchtkwaliteitsproblematiek en ontwikkelingen
van nieuwe woon- en bedrijfslocaties.
Samenvattend, de luchtverontreinigingsproblematiek is in het
Rijnmondgebied een aandachtvragende zaak. Bij alle planontwikkelingen
zullen we gemaakte keuzen moeten verantwoorden en onderbouwen. Wij
proberen door een aantal maatregelen een bijdrage te leveren aan de
verlaging van de concentraties luchtverontreiniging. Ook zullen we op
basis van het verkeersonderzoek een goede afweging moeten maken in de
verkeersafwikkeling binnen Maassluis. Wij zullen er scherp op letten
dat binnen Maassluis geen situaties ontstaan waarbij grenswaarden
worden overschreden tengevolge van nieuwe ontwikkelingen. "
Stikstofdioxide: Het in acht nemen van de grenswaarden voor
stikstofdioxide betekent dat een bestemmingsplan alleen gewijzigd mag
worden, wanneer aangetoond kan worden dat deze in 2010 niet
overschreden word. Wanneer er een plandrempel voor stikstofdioxide
overschreden wordt, betekent dit dat het bestemmingsplan niet
gewijzigd mag worden.
Zwevende deeltjes: Het in acht nemen van de grenswaarden voor zwevende
deeltjes levert een complexe situatie op. Wanneer wijziging van een
bestemmingsplan tot gevolg zal hebben dat mensen blootgesteld worden
aan concentraties van deeltjes die de normen overschrijden, dient de
situatie grondig geanalyseerd te worden. Hoe hoog zijn de
concentraties? Zijn redelijkerwijs maatregelen denkbaar waardoor de
luchtkwaliteit wel aan de normen voldoet of zo veel mogelijk? Dan
moeten deze maatregelen getroffen worden. Is realisering van de
betreffende bestemming ter plaatse noodzakelijk of zijn alternatieven
denkbaar die tot gevolg hebben dat mensen niet of in mindere mate aan
hoge concentraties fijn stof worden blootgesteld? Dan hebben deze
alternatieven de voorkeur.
Wijziging van het bestemmingsplan is alleen mogelijk nadat de gemeente
na grondige analyse van de situatie gemotiveerd tot de conclusie komen
dat:
1. maatregelen niet tot een algehele oplossing voor het
luchtkwaliteitsprobleem voor fijn stof leiden en
2. er evenmin alternatieven voorhanden zijn.
Gemeente Maassluis