Contactpersoon
-
Datum
25 april 2005
Ons kenmerk
DGTL05.004220
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040511810
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Haverkamp over de
handel in vliegtickets.
1. Bent u bekend met het artikel "Zorg over duurder vliegen"?
1. Ja.
2. Kunt u aangeven of het inderdaad zo is dat de Europese Commissie op
dit moment bezig is met het ontwikkelen van voorstellen waardoor de
handel in vliegtickets wordt vrijgegeven? Zo ja, wordt u betrokken bij
deze voorstellen? Wat is de insteek van de Nederlandse regering?
Zo neen, ligt het in de lijn der verwachting dat een dergelijk voorstel
op korte termijn zal worden voorbereid?
2. Aangenomen wordt dat wordt gedoeld op de regels inzake
geautomatiseerde boekingssystemen, beter bekend onder de engelse naam
computer reservation systems (CRS's). Deze systemen (onder andere
gebruikt door reisbureaus) bieden informatie over beschikbare vluchten en
tarieven en geven de mogelijkheid vluchten te boeken. Daarnaast is ook
informatie over hotels, autoverhuur en dergelijke opgenomen.
De Europese Commissie werkt aan een voorstel voor amendering van de
huidige verordening inzake een gedragscode voor CRS's uit 1999. De
huidige EU verordening inzake CRS's beoogt te bewerkstelligen dat de
informatie in deze systemen over vluchten en tarieven objectief is en dat
luchtvaartmaatschappijen die mede-eigenaar zijn van een CRS die positie
ook niet op andere manieren kan misbruiken, bijvoorbeeld door de
boekingsgegevens van concurrerende luchtvaartmaatschappijen in te zien.
Het is nog niet bekend wanneer de Commissie een voorstel voor amendering
van de bestaande CRS regels indient. Waarschijnlijk zal niet eerder dan
eind van dit jaar een voorstel aan de EU lidstaten en het Europees
Parlement worden voorgelegd. Op dit moment is nog niet bekend wat de
inhoud van het voorstel zal zijn. Het standpunt van de Nederlandse
regering zal dan nog moeten worden uitgewerkt. In algemene zin kan ik
daarover in het huidige stadium wel het volgende aangeven. In de VS is de
CRS regelgeving inmiddels volledig afgeschaft. Naar mijn mening moet ook
in de EU het uitgangspunt zijn dat deze regelgeving zoveel mogelijk wordt
gereduceerd en de markt voor CRS's wordt geliberaliseerd. Mede door de
opkomst van boekingen via internet en het afstoten door veel
luchtvaartmaatschappijen van deelnames in CRS's is deze markt de laatste
jaren zodanig veranderd dat de bestaande regels kritisch op hun nut en
noodzaak moeten worden bezien.
3. Kunt u ingaan op de stelling dat het in Madrid gevestigde
reserveringssysteem
Amadeus, dat eigendom is van Air France, Lufthansa en Iberia en 60
procent van de markt in handen heeft, bij het vrijgeven van de markt
alleen nog maar eigen tickets zal aanbieden en dat dit prijsstijgingen
tot gevolg kan hebben?
3. In de eerste plaats merk ik op dat het aandeel van Amadeus in Europa
als geheel waarschijnlijk lager ligt, op minder dan 50%. Naast Amadeus is
er nog een aantal CRS's actief, zoals Galileo, Worldspan en Sabre, die
samen ook een groot marktaandeel hebben.
Verder verwacht ik niet dat Amadeus bij afschaffing of reducering van de
CRS regelgeving alleen nog maar tickets van de genoemde
luchtvaartmaatschappijen zal verkopen of deze maatschappijen op andere
manieren zal bevoordelen. Dergelijke discriminatie zou snel tot klachten
van andere maatschappijen bij de Europese Commissie leiden die dan onder
de algemene EU mededingingsregels kan worden aangepakt.
Bovendien zouden andere airlines dan kunnen besluiten om alleen nog maar
van de concurrerende CRS's gebruik te maken.
Verder wijs ik erop dat Air France, Lufthansa en Iberia tot verschillende
allianties behoren die elkaar fel beconcurreren, hetgeen afspraken tussen
deze maatschappijen en de CRS onderneming Amadeus over bevoordeling van
deze luchtvaartmaatschappijen ook al weinig waarschijnlijk maakt.
Overigens hebben naast de genoemde drie maatschappijen ook andere (niet
luchtvaart) partijen een aandelenbelang in Amadeus.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat