25-04-2005
10 jaar Mercedes-Benz Sprinter - de geschiedenis van een wereldsucces
Tien jaar geleden introduceerde Mercedes-Benz de Sprinter bestelwagen.
Het nieuwe bestelwagenconcept bleek een schot in de roos te zijn:
precies vijf jaar na de introductie waren er al een half miljoen
exemplaren geproduceerd. In 2001 werd de 750.000e Sprinter bereikt en
nog eens twee jaar later liep het miljoenste exemplaar van de band.
In 2004 bereikte de Sprinter zelfs een productierecord met 140.041
exemplaren per jaar en sinds 1995 zijn er al meer dan 1,2 miljoen
exemplaren geproduceerd. Momenteel rollen in de bestelwagenfabriek in
Düsseldorf dagelijks bijna 600 nieuwe Sprinters van de band. Hiermee
overtreft de Sprinter zelfs het succes van zijn voorganger, de
duurzame, degelijke en betrouwbare T1.
Breed modellenprogramma
De basis van dit succes is een uniek, op maat gesneden concept voor
bestelwagens in de klasse tussen 2,59 tot 5,99 ton. De Sprinter is
leverbaar met gesloten laadruimte, dubbelcabine, met open of gesloten
laadbak, als combi en als chassiscabine en chassis dubbelcabine
uitvoering. De Sprinter is er met achterwielaandrijving of met
permanente vierwielaandrijving. Tot de bijzondere kenmerken behoren
tevens een aantrekkelijk design en een comfortabel en functioneel
uitgeruste cabine.
Permanente ontwikkeling
Door de talrijke modelwijzigingen en de voortdurende ontwikkelingen is
de Sprinter van 2005 nog altijd even actueel als aan het begin van
zijn carrière in 1995. Daartoe behoren de uitstraling en een techniek
die door de jaren heen steeds is verbeterd, zoals de krachtige
CDI-dieselmotoren, de gebruiksvriendelijke joystick-schakelpook in de
middelconsole en de volautomatische transmissie met koppelomvormer.
Sprintshift
De automatische zesversnellingsbak Sprintshift is een ware mijlpaal in
de bestelwagentechniek. Deze automatisch schakelende
zesversnellingsbak met elektro-hydraulische schakeling zorgt voor een
automatische bediening van de koppeling. De automatische
versnellingsbak ontlast de chauffeur, verlaagt het brandstofverbruik
en vermindert de slijtage. Fouten bij het schakelen, met dure schades
als gevolg, zijn bij deze techniek uitgesloten.
Omvangrijk motorenaanbod
Al sinds 1995 heeft de Sprinter voor iedere specifieke inzet een breed
motorenaanbod. Het begon met drie varianten, waaronder de 122 pk
sterke OM 602 DELA, een vijfcilinder turbodiesel met directe
inspuiting en een cilinderinhoud van 2,9 liter. Begin 2000 werd de
Sprinter geleverd met een nieuwe generatie CDI-motoren met vier en
vijf cilinders. De krachtigste motor beschikt over een indrukwekkend
maximum koppel van maar liefst 330 Nm. Kenmerkend voor deze
CDI-motoren is dat ze al bij lage toerentallen over een superieur
acceleratievermogen beschikken. Naast een zeer spaarzaam
brandstofverbruik zijn ook de lange onderhoudsintervallen
aantrekkelijk. Met het onderhoudssysteem Assyst kan het interval voor
olieverversing oplopen tot 40.000 km.
Omvangrijke facelift in 2000
Aan het begin van zijn tweede levenscyclus krijgen het uiterlijk en
het interieur van de cabine begin 2000 een facelift. Qua comfort en
materiaalkwaliteit bereikt de Sprinter hiermee het niveau van een
personenwagen. De joystick-schakelpook in de middenconsole doet zijn
intrede en maakt een volledig vrije doorgang in de cabine mogelijk.
Twee jaar later ondergaat de Sprinter nogmaals een facelift, met
kenmerkende koplampen voorzien van helder glas en tweekleurig
uitgevoerde achterlichtunits.
Ongekende standaard veiligheidsuitrusting
Vanaf het begin wordt de Sprinter standaard geleverd met een
omvangrijke actieve- en passieve veiligheidsuitrusting. De huidige
modellen zijn allemaal voorzien van een bestuurdersairbag, een
optionele bijrijders- en windowsairbag en een enorme crashveiligheid.
Verder wordt er standaard de nieuwe generatie ABS met een nog hoger
prestatieniveau geleverd, het automatische differentieel ABD en de
anti-doorslipregeling ASR. Op alle gesloten varianten en
Combi-uitvoeringen wordt in Nederland zelfs standaard ESP geleverd;
een première op veiligheidsgebied. Verder biedt Mercedes-Benz als
enige fabrikant de chauffeurs ook veiligheidstrainingen aan en worden
risicos voorkomen door de krachtige motoren bij 160 km/uur te
begrenzen. Op diverse bedrijfswagententoonstellingen toont
Mercedes-Benz ook hoe het belangrijke veiligheidsthema in de nabije
toekomst uitgebreid kan worden door bijvoorbeeld afstandsregeling en
door overhellen tegen te gaan bij verschillende beladingsituaties.
Succesvol in Europa, Noord-Amerika en binnenkort in Azië Tot de
successtory behoort ook het internationale karakter van de Sprinter,
die in meer dan 100 landen wordt verkocht. In de VS en Canada wordt de
Sprinter zelfs onder het eigen label van Freightliner en Dodge
geproduceerd en verkocht. Afgelopen jaar steeg de afzet in deze markt
met maar liefst 60% tot 18.900 eenheden. In China wordt momenteel een
nieuwe fabriek gebouwd, waar vanaf 2006 jaarlijks nog eens 40.000
Sprinters, Vitos en Vianos geproduceerd worden. In Nederland zijn
sinds de introductie ruim 50.000 Sprinters verkocht.
Talrijke onderscheidingen
Gezien deze successen is het geen wonder dat de Sprinter de afgelopen
tien jaar met talrijke prijzen en trofeeën is onderscheiden, zoals Van
of the Year: Bestelwagen van het jaar 1995. De Sprinter behoort zelfs
tot de meest onderscheiden bestelwagens alle tijden.
Alternatieve aandrijving
Naast de intensieve verdere ontwikkeling van de conventionele
aandrijftechniek wordt er ook gewerkt aan een alternatieve
aandrijving. Reeds een jaar na de introductie van de nieuwe
bestelwagens komt deze ook als variant met hybride-aandrijving op de
markt. Tegelijkertijd worden de eerste door aardgas aangedreven
NGT-Sprinters (Natural Gas Technology) bij klanten ingezet. Deze doen
qua rijprestaties nauwelijks onder voor conventionele benzinemotoren.
Blik in de toekomst
In de zomer van 2001 wordt een Sprinter getest met
brandstofcelaandrijving. Het prototype gebruikt gasvormig waterstof
als brandstof en de enige uitlaatgasemissie bestaat uit onschadelijk
waterstof. De in 2004 getoonde Hybride-Sprinter met plug-in
technologie is bijna klaar voor serieproductie. Deze Sprinter betrekt
zijn energie uit batterijen die s nachts via het stopcontact (plug-in)
opgeladen kunnen worden. Klantentests met deze technologie starten nog
in 2005. De nieuwe aandrijftechnieken bewijzen de veelbelovende
toekomstmogelijkheden van een vooruitstrevend concept dat tien jaar
geleden werd geboren.
BedrijfsautoRAI