Effectievere jongerenhulp door samenwerking en meldpunt
Betere afstemming tussen de vraag naar en het aanbod van jeugdzorg,
een effectiever aanbod, een betere samenwerking tussen de
verschillende jeugdzorginstellingen en een meldpunt voor overbodige
regels in de jeugdzorg moeten er voor zorgen dat jongeren - meer dan
nu het geval is- direct de hulp krijgen die ze nodig hebben.
Daarom ondertekenden de provincie Overijssel, het
Bureau Jeugdzorg Overijssel, Trias Jeugdhulp, Commujon en Jarabee
gisteren het effectiviteitsprogramma 'Meer effect, meer hulp'. Met het
programma willen ze de wachtlijsten bestrijden en een betere
inrichting van het jeugdzorgstelsel bewerkstelligen.
De instellingen zullen onder meer de effectiviteit van behandelwijzen
gaan toetsen. Dat gebeurt nog weinig in Nederland vindt Gert Ranter,
gedeputeerde Zorg en Participatie. Hij benadrukt dat Overijssel
hiermee voorop loopt. Ook gaan alle partijen samen werken aan een
crisisaanpak. Zo zal er vanaf volgend jaar bij crisissituaties binnen
vier uur een medewerker van Bureau Jeugdzorg Overijssel ter plaatse
zijn om te beoordelen welke hulp nodig is.
De afgelopen jaren is er al veel gedaan om de wachtlijsten in de
jeugdzorg te verkleinen en ze uiteindelijk zelfs op te heffen. Onder
andere door extra geld beschikbaar te stellen kon een deel van de
wachtlijsten vorig jaar zo goed als weggewerkt worden. Maar sommige
wachtlijsten lijken nog hardnekkig te zijn. Voor dit jaar stelt de
provincie Overijssel in ieder geval 710.000 euro beschikbaar voor het
bestrijden van de wachtlijsten, vooral in de 24-uurs zorg.
Gedeputeerde Ranter benadrukt dat de wachtlijstproblematiek niet
alleen met een zak geld opgelost kan worden. "Daarom zetten we fors in
op verbeteringen in de jeugdzorgketen. Er moet effectiever en
efficiënter gewerkt worden. Het effectiviteitsprogramma helpt ons
daarbij. En als cliënten onnodige bureaucratie tegen komen in hun
contacten met de jeugdzorginstellingen, dan kunnen ze die binnenkort
bij ons melden. We willen nog voor de zomer een meldpunt inrichten."
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
© 2005 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel