Unicef



Persbericht

Ruim 40.000 Surinaamse kinderen ingeënt tijdens Vaccinatieweek

Start landelijke inentingscampagne in Suriname

Voorburg, 22 april 2005 - In Suriname start op maandag 25 april aanstaande een landelijke inentingscampagne, waarbij ruim 40.000 kinderen zullen worden ingeënt tegen bof, mazelen en rode hond. Unicef, de kinderrechtenorganisatie van de VN, ondersteunt de campagne financieel en materieel. De inentingscampagne maakt onderdeel uit van de Vaccination Week in the Americas: een week waarin alle 35 landen van het Amerikaanse continent ruim 44 miljoen mensen zullen vaccineren tegen de meest voorkomende ziektes. Suriname richt zich in het bijzonder op het verhogen van de vaccinatiedekking van mazelen. De dekking hiervan is 'slechts' 80%. De campagne bereikt in een week tijd alle kinderen in Suriname tussen de 1 en 5 jaar oud.

In de lastig te bereiken binnenlandse districten Sipaliwini en Brokopondo gaat het om ongeveer 7000 kinderen in de leeftijdsgroep van 1 tot 5 jaar. Deze gebieden zijn vrijwel alleen via water- en luchttransport te bereiken. Daarom worden extra boten en vluchten ingezet. Koelkasten op zonne-energie worden gebruikt om de vaccins koel te kunnen vervoeren. Voor het veilig afhandelen van naalden zijn extra safety-boxen aangeschaft. Naast het vaccineren tegen bof, mazelen en rode hond zullen ook kinderen die niet op schema zijn met hepatitis B, DKTP en gele koorts worden ingeënt.

Organisatie
De inentingscampagne wordt georganiseerd door het Surinaamse Ministerie van Volksgezondheid met fondsen van de Surinaamse overheid, organisaties en bedrijven, Pan American Health Organisation (PAHO) en Unicef. De kosten van de campagne - in totaal US $ 140.000,- - worden voor een belangrijk deel gedragen door de Nationale Postcode Loterij.

Vaccination Week in the Americas
De inentingscampagne maakt deel uit van de Vaccination Week in the Americas, gecoördineerd door de PAHO. Van 23 tot en met 30 april wordt op het Amerikaanse continent de aandacht gericht op achtergestelde kinderen, kinderen in afgelegen gebieden en de meest kwetsbare groepen, waaronder vrouwen en ouderen. In Zuid- en Centraal Amerika, Mexico en de Cariben moeten ruim 44 miljoen mensen, waaronder veel kinderen, worden bereikt. In de Verenigde Staten en Canada richt de campagne zich vooral op voorlichting onder kinderen om het belang van vaccineren te benadrukken.

* * *