NMBS

150 jaar spoorwegen in de Kempen: een rijk verleden met toekomst

26/03/2005

Op 23 april 1855 stoomde de eerste trein van Kontich naar Turnhout. Dit was het startschot voor een rijke spoorgeschiedenis in de regio Kempen. De NMBS wil dit verleden èn de toekomst tijdens het feestweekend van 23 en 24 april onderstrepen met uniek treinmaterieel. Anderhalve eeuw nadat een stoomtrein voor het eerst door de Kempen reed, zal een stoomlocomotief tijdens het feestweekend opnieuw tussen Lier en Turnhout stomen. Historische K- en L-rijtuigen worden getrokken door een even historische stoom- en diesellocomotief. De liefhebbers van dit zorgvuldig bewaarde historische patrimonium kunnen tijdens de terugrit kennis maken met de moderne dubbeldekstreinen.

Een rijk verleden met toekomst

Op 20 december 1851 besliste het Parlement om een spoorweg aan te leggen tussen Kontich en Lier. De Chemin de fer de Lierre à Turnhout kreeg een concessie om het spoorverkeer in dit dun bevolkt gebied zonder enig industrieel belang te organiseren. In 1880 besloot de Staat de concessie terug te kopen.

In de jaren vijftig werd de treindienst tussen Lier en Turnhout vervangen door een busdienst. In 1970 was het opnieuw mogelijk om met de trein te reizen in deze regio.

De NMBS spant zich in om te beantwoorden aan de mobiliteitsontwikkelingen. Zo biedt de dienstregeling vanaf 1998 een rechtstreekse verbinding op weekdagen aan van Turnhout naar de hoofdstad. Tijdens het weekend rijden rechtstreekse treinen vanuit Turnhout naar de Antwerpse metropool.

De mobiliteitsuitdaging voor de regio wordt steeds groter. De werken aan de Antwerpse ring zijn een goed voorbeeld van de manier waarop de NMBS op de mobiliteitsvraag inspeelt. Zo werd naar aanleiding van de werken de zitplaatscapaciteit op de verbinding Herentals Lier Antwerpen flink uitgebreid. De reistijden tussen Antwerpen-Centraal en stations zoals Lier (17 minuten) en Herentals (31 minuten) zijn dan ook aantrekkelijk. Vlak bij de afrit van de autosnelweg E313 werd een nieuwe stopplaats Wolfstee gebouwd met een ruime autoparking. Een piekuurtrein vanuit Turnhout brengt havenwerknemers in 48 minuten naar de halte Antwerpen-Noorderdokken.

Ook de industriële ontwikkelingen in de omgeving van Herentals-Albertkanaal werden door de NMBS op de voet gevolgd. Ander voorbeeld van de NMBS projecten voor het goederenvervoer is het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn.

In 2006 wordt de lang verwachte uitbreiding van de spoorcapaciteit tussen Turnhout en Herentals verwezenlijkt. Met de aanleg van een kruisingsspoor in Tielen is het mogelijk om het aanbod fiks te verhogen.

Deze investering gaat samen met een volgehouden inspanning om het onthaal in de stations en stopplaatsen te verbeteren. Oud en nieuw treinmaterieel tijdens het feestweekend

De stoomlocomotief type 29

Na afloop van de Tweede Wereldoorlog bestelde de NMBS 300 locomotieven type 29. De NMBS had toen dringend nood aan stoomlocomotieven ter vervanging van het vernietigde of beschadigde materieel om deel te nemen aan de heropleving van de economische activiteiten. De nationale industrie kon echter niet aan de vraag voldoen. Daarom werd de bestelling geplaatst bij Noord-Amerikaanse fabrikanten. Deze stoomlocomotieven vormden lange tijd een vertrouwd beeld in het Kempense spoorweglandschap.

Begin van de jaren vijftig nam België afscheid van de stoomtractie. De locomotief 29.013 reed op 20 december 1966 tussen Aat en Denderleeuw de laatste door een stoomlocomotief getrokken trein. De machine werd echter niet gesloopt zoals meestal gebeurt, maar kreeg een plaats in de museumbewaarplaats in Leuven. Bij het jubileum vijftig jaar NMBS in 1976 werd de machine terug bij allerlei evenementen ingezet.

Diesellocomotief 201.010

Begin van jaren vijftig besliste de NMBS geleidelijk de stoomtractie af te schaffen en te vervangen door elektrische en dieseltractie. Met een licentie van Baldwin en Westinghouse bouwde Cockerill te Seraing 55 diesellocomotieven type 201 (later reeks 59 genoemd). In de jaren 1960 trokken ze reizigers- en goederentreinen in de Kempen. Halverwege de jaren tachtig begon de NMBS met het geleidelijk afvoeren van de reeks 59. De locomotieven werden nadien nog wel ingezet voor werktreinen op de aan te leggen hogesnelheidslijnen.

De NMBS bewaarde locomotief 5910 en schilderde de machine in de originele kleuren met het originele bedrijfsnummer 201.010 om speciale gelegenheden op te luisteren.

De historische rijtuigen

Na de Eerste Wereldoorlog beschikte de NMBS voor de reizigersdienst over veel verouderd houten materieel. In 1931 bestelde de NMBS 312 metalen L-rijtuigen bij de Belgische industrie. Typisch is de toegangsdeur per compartiment. Nadat ze in 1981 buiten dienst werden gezet, bewaarde de NMBS enkele exemplaren.

Begin van de jaren dertig nam de NMBS de K1-rijtuigen in dienst. Na de oorlog bestelde de NMBS K2- en K3-rijtuigen. Het voornaamste kenmerk van deze rijtuigen zijn de deuren aan het uiteinde die toegang geven tot een balkon. Voor de drie reeksen werden er meer dan 800 K-rijtuigen geleverd. Ze werden in de jaren negentig vervangen door moderner materieel.

De dubbeldekstreinen M6

In 1999 bestelde de NMBS 210 M6-dubbeldeksrijtuigen, samen goed voor 35 treinstellen. Een dubbeldekstrein kan tot 1572 reizigers een zitplaats aanbieden. Naast deze grote capaciteit is het moderne comfort een troefkaart.
Daarom bestelde de NMBS eind vorig jaar nog eens 70 M6-rijtuigen. In 32 van deze rijtuigen wordt een stuurpost ingebouwd wat een flexibele trek en duwcombinatie mogelijk maakt.

Om de verwachte volkstoeloop op te vangen, vervangt de NMBS tijdens het feestweekend de gebruikelijke treinen door dubbeldekstreinen. Deze rijden volgens dezelfde dienstregeling. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met het hedendaagse treincomfort.

De stoomtreinen praktisch

Kaartjes voor de stoomtrein kunnen vanaf 6 april worden gekocht in de Belgische stations zolang de voorraad strekt. Een heen- en terugrit voor het traject Lier - Turnhout kost 5 euro voor volwassenen en 4 euro voor kinderen 12 jaar. Met dit ticket mag maar één rit met de stoomtrein worden afgelegd. Bij het aankopen van de tickets moet ook worden gekozen met welke stoomtreinrit men meerijdt. Met deze regeling kunnen een maximum aan belangstellenden een stoomtreinrit meemaken. De terugrit wordt afgelegd met de dubbeldekstrein naar keuze.

Dienstregeling stoomtrein op zaterdag 23 en zondag 24 april:

Lier

Kessel

Nijlen

Bouwel

Herentals

Tielen

Turnhout

Vertrek

9u50

9u59

10u08

10u19

10u41

10u51

aankomst 11u00

Vertrek

13u50

13u59

14u08

14u19

14u41

14u51

aankomst 15u00

Turnhout

Tielen

Herentals

Bouwel

Nijlen

Kessel

Lier

Vertrek

11u50

12u03

12u30

12u42

12u54

13u04

aankomst 13u11

Vertrek

15u50

16u03

16u30

16u42

16u54

17u04

aankomst 17u11

Dienstregeling dubbeldekstrein op zaterdag 23 en zondag 24 april:

Lier

Kessel

Nijlen

Bouwel

Herentals

Tielen

Turnhout

Vertrek

7u12

7u17

7u22

7u27

7u35

7u41

aankomst 7u48

Vertrek verder om het uur volgens zelfde dienstregeling, laatste trein vertrekt in Lier om 23u12

Turnhout

Tielen

Herentals

Bouwel

Nijlen

Kessel

Lier

Vertrek

7u12

7u19

7u27

7u33

7u38

7u43

aankomst 7u48

Vertrek verder om het uur volgens zelfde dienstregeling, laatste trein vertrekt in Turnhout om 21u12