Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van de Natuurbrug Het Groene Woud over de A2 bij Best

Dames en heren,

`Het Groene Woud', als je niet beter weet klinkt dat als een sprookjesbos vol met kabouters en pratende dieren. Als een mooie fantasiewereld dus. Twintig jaar terug zat daar misschien een kern van waarheid in. Maar dat is lang geleden, toen het Groene Woud alleen nog bestond in de hoofden van enthousiaste bestuurders en op de tekentafel van planologen. De laatste jaren wordt hier - midden in de drukke stedendriehoek Tilburg-Eindhoven-Den Bosch - in hoog tempo een natuurgebied van formaat ontwikkeld. Dat zijn geen sprookjes, dames en heren, dat is keiharde realiteit.

Vandaag zetten we weer een grote stap vooruit. Bestuurlijk is het Groene Woud al heel lang een eenheid. Maar de nieuwe natuurbrug verbindt verschillende deelgebieden nu ook fysiek met elkaar. Ik ben daar heel tevreden over, al moet ik eerlijk zeggen dat ik in het kabinet niet degene ben die het meeste weet van natuurontwikkeling. Dat is Cees Veerman. Maar ik heb wel het meeste betaald aan dit ecoduct. Dus misschien dat collega Veerman mij daarom de eer heeft gelaten om vandaag de officiële opening te verrichten. Ik doe dat uiteraard heel graag, ook namens hem. En ik ben er eerlijk gezegd ook wel een beetje trots op dat ik hier sta. Ik leg u uit waarom.

Dit kabinet wordt vaak verweten dat het geen groene vingers zou hebben, maar alleen zwarte, van het asfalt. Ik trek me dat aan: als CDA'er, maar ook omdat het een onterecht beeld is. Nu ben ik de laatste om het economisch belang van een goed wegennet te ontkennen. De A2 is nu eenmaal de slagader van Nederland en daar investeren we dus in. Maar dit kabinet neemt wel degelijk ook zijn verantwoordelijkheid als het gaat om de natuurbelangen. Vandaag is zo'n dag waarop dat heel duidelijk blijkt.

Een paar weken geleden hebben we in de Tweede Kamer het Meerjarenprogramma Ontsnippering behandeld. Dat klinkt heel bureaucratisch. Maar het is gewoon goed Haags jargon voor iets wat Cees Veerman, Pieter van Geel en ik alledrie heel graag willen: namelijk zoveel mogelijk aaneengesloten natuur voor elkaar boksen. Daar gaan we dus mee door. Niet ad hoc, maar met een visie, een programma en een budget. Want een visie zonder centen, dat is pas écht een sprookje.

Dat betekent meteen dat deze eerste natuurbrug in Zuid-Nederland zeker niet de laatste is. U weet misschien al dat Brabant en Limburg een intentieverklaring hebben ondertekend voor meer ontsnipperingsmaatregelen. Onder leiding van gedeputeerde Driessen kijken de provincies daarbij nu ook naar Vlaanderen. Terecht natuurlijk, want dieren trekken zich nu eenmaal heel weinig van landsgrenzen aan. Ik begrijp dat hier vandaag ook een paar vertegenwoordigers van de Vlaamse regering aanwezig zijn. Dus met die samenwerking komt het wel goed, vermoed ik.

Concreet zitten er in deze regio nog twee natuurbruggen in de pijplijn, beide over de A2. Het gaat om `Groote Heide' aan de zuidkant van Eindhoven en het `Weerterbos' aan de Limburgse kant van de grens. Ik kan u daar vandaag goed nieuws over melden, want ik ben hier niet met lege handen gekomen. De bouw van Natuurbrug Groote Heide - kosten ruim 7,5 miljoen - komt in zijn geheel voor rekening van het kabinet. En voor het project Weerterbos kan ik u vandaag een kleine 4 miljoen euro toezeggen. Dat is nog niet genoeg om ook deze natuurbrug aan te leggen, maar als het gaat zoals het hier is gegaan, dan zie ik geen problemen.

De Natuurbrug het Groene Woud is namelijk het resultaat van een zeer geslaagde samenwerking op alle fronten. Mijn dank en complimenten aan alle betrokken partijen. Financieel hebben de provincie Noord-Brabant, de ministeries van Landbouw en Verkeer en Waterstaat, én de EU een duit in het zakje gedaan. Dat is één. Niet minder belangrijk is het commitment van de stichting het Brabants Landschap, die het terreinbeheer op zich neemt. Dat is twee. En ten derde wil ik ook Ballast Nedam en Arcadis noemen, die erin geslaagd zijn om een goed ontwerp binnen de tijd en ook ruim binnen het budget te realiseren. Dat gaat soms wel anders, zoals u weet. Maar we hebben hier dan ook gekozen voor een moderne contractvorm waarin het bedrijfsleven het project van ontwerp tot aanplant op zich heeft genomen.

Ieder had dus zijn rol, maar successen behaal je samen. Hier is vanaf het begin en in elke fase heel goed samengewerkt en het resultaat mag er zijn. Ook al ziet het er nog wat kaal uit. Het groenwerk moet namelijk nog gebeuren, zoals u straks zelf zult zien. Het is logisch dat de aannemer daarmee wacht tot de weersomstandigheden optimaal zijn en de grond gerijpt is, zoals dat in vaktermen heet. Anders slaat de aanplant niet aan en moet het nog een keer over, en dat zou zonde zijn van het geld.

Tot slot hoop ik dat de Natuurbrug Het Groene Woud heel intensief gebruikt gaat worden. Hoe meer dassen, marters, salamanders, reeën, padden, en andere dieren de oversteek maken, des te beter. Ik wil hier nog eens benadrukken dat projecten als deze geen uit de hand gelopen hobby zijn van natuurminnende bestuurders. En het zijn al helemaal geen doekjes voor het bloeden waarmee we milieupartijen te vriend willen houden om zo gemakkelijker meer asfalt te kunnen storten. Het zijn de dieren die in eerste instantie van dit soort voorzieningen profiteren. Het natuurbelang staat voorop. Maar de mens komt daar meteen achteraan. Want meer natuur betekent ook meer leefbaarheid en meer recreatiemogelijkheden. Om die combinatie van belangen gaat het. Vandaar dat ik hoop op grote verkeersstromen over deze natuurbrug. Meestal leidt veel verkeer voor een minister van Verkeer en Waterstaat meteen tot problemen. Maar in dit geval kijk ik daar dus wat anders tegenaan. En files zie ik hier niet zo snel ontstaan.

Dames en heren,

Als het Groene Woud een sprookjesbos zou zijn, zou ik dit verhaal afsluiten met: `Ze leefden nog lang en gelukkig.' Eigenlijk is dat ook vandaag best een mooie wens. Want zoals ik als zei: meer aaneengesloten natuur is goed voor mens én dier. Het punt is alleen dat sprookjes op deze manier écht eindigen. Er is niemand die weet hoe het feitelijk verder ging met Hans en Grietje. Maar ons verhaal gaat door. Want: `Er was eens 1 ecoduct in Zuid-Nederland, en toen moesten er meer komen.' We spreken elkaar dus nog.

Nogmaals - en ook namens collega Veerman - mijn dank en complimenten aan iedereen die meegewerkt heeft aan dit project.

Dank u wel.