Amsterdam RAI

Rainbow Experience 2005
4 aug 2004

ONDERZOEK ONDER HOMOS: TOLERANTIE IS OP ZN RETOUR. Fortuyn-effect onder homo-stemmers is uitgewerkt. Rainbow Experience: 23 tot en met 25 april 2005 in Amsterdam RAI.

Een ruime meerderheid (75 procent) van de Nederlandse homos vindt dat de tolerantie ten opzichte van homoseksualiteit in Nederland afneemt. Bijna één op de vijf homos heeft de afgelopen twaalf maanden te maken gehad met verbale anti-homoseksuele uitingen. Dat is een van de opmerkelijke uitslagen van het Gay Krant Lezersonderzoek 2004 dat vandaag in Amsterdam RAI werd gepresenteerd in het kader van de Rainbow Experience 2005. Naast een beurs en diverse feesten zal tijdens dit internationale gay-evenement een aantal congressen aan de laatste maatschappelijke ontwikkelingen worden gewijd. De Rainbow Experience wordt van 23 tot en met 25 april 2005 gehouden in Amsterdam RAI.

Het onderzoek, waaraan bijna vijfhonderd lezers van de Gay Krant afkomstig uit heel Nederland deelnamen, geeft een representatief beeld van meningen, leefpatronen en consumentengedrag van de homogemeenschap. Gegevens over de levensstijl en cijfers van inkomsten en bestedingen tonen aan dat de ondervraagden over het algemeen tot de beter opgeleiden behoren, dat ze vaak werken in managementposities, bovenmodaal verdienen en dat ze doordat er dikwijls geen kinderen hoeven worden opgevoed een bovengemiddeld besteedbaar inkomen hebben.

Opvallend is de ontwikkeling op politiek gebied. Het Fortuyn-effect onder de ondervraagden is uitgewerkt: zowel Paars als links beschikt over een meerderheid. De cijfers geven het stemgedrag in 1998 en 2002, en de nu gehouden peiling weer. Het opmerkelijkst is de recente terugkeer naar links: van 64 procent via 46 procent naar 62 procent nu. De grootste klap viel bij de LPF: van 23 procent in 2002 naar 2 procent nu. Ook de exacte integratie van homoseksuele inwoners van Nederland in de Nederlandse samenleving wordt duidelijk uit het Gay Krant Lezersonderzoek. De enquête toont onder meer aan dat de sociale en wettelijke integratie van homos en lesbiennes in Nederland er voor heeft gezorgd dat de gay-gemeenschap een steeds aantrekkelijker doelgroep vormt voor bekende nationale en internationale adverteerders.
Deelnemers aan het onderzoek, dat in januari en februari 2004 werd uitgevoerd door Out Now Consulting in opdracht van de Gay Krant, blijken het internet frequent te gebruiken als marktplaats. Bijna de helft van de respondenten deed in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek een aankoop via internet.
Het toegenomen besef onder fabrikanten van (inter)nationale topmerken dat homos een bovengemiddeld bestedingspatroon hebben, heeft meer marketingactiviteiten in de Nederlandse homogemeenschap tot gevolg. Merken als Philips, Heineken, Coca-Cola, MSD en Lufthansa zijn de laatste maanden actief geweest op de gay-markt.

Enkele interessante cijfers uit het onderzoek:

* Een grote meerderheid van de respondenten (80%) geeft aan dat zij volledig uit de kast is voor de familie.

* De meeste ondervraagden zijn ook op hun werk open over hun geaardheid (66%).

* Ruim de helft heeft momenteel een relatie (59%). Bij bijna dertig procent van hen houdt deze relatie al meer dan tien jaar stand.
* Driekwart is het eens met de stelling De tolerantie in Nederland neemt af (75%).

Gay-subcultuur
Volgens Ian Johnson, onderzoeker bij het in de gay-markt gespecialiseerde bureau Out Now Consulting, laat de enquête zien dat de homogemeenschap zich enerzijds onderscheidt van de rest van de bevolking door middel van hun gay-subcultuur en anderzijds goed geïntegreerd is in de Nederlandse samenleving. We moeten er voor waken te generaliseren, maar met deze onderzoeksgegevens in de hand kunnen we toch stellen dat deze groep over het algemeen bestaat uit mensen die goed opgeleid zijn, bekend zijn met technologische innovaties en bereisd zijn, vindt Ian Johnson.
De homoseksuele geaardheid heeft een plaats gevonden in het leven van de meeste ondervraagden en zij zijn veelal goed geïntegreerd in de Nederlandse samenleving.

Rainbow Experience 2005
Onder de naam Rainbow Experience wordt van zaterdag 23 tot en met maandag 25 april 2005 in Amsterdam RAI een groot, internationaal evenement gehouden voor de homo- en lesbische gemeenschap en hun familie en vrienden.
Naast een beurs, de Rainbow Fair, zal er tijdens de drie dagen van de Rainbow Experience uitgebreid worden gefeest, zowel in de RAI als in de stad Amsterdam. Ook zullen er diverse congressen worden gehouden met ruime aandacht voor maatschappelijke themas als acceptatie, tolerantie, adoptie, geloof en jongeren. Voor de organisatie van de Rainbow Experience tekent Amsterdam RAI, in samenwerking met de Gay Krant.

Amsterdam, 4 augustus 2004

---

Noot voor de redactie /