http://www.minvenw.nl
MinVenW: Plan van aanpak project Mainport Rotterdam
Plan van aanpak project Mainport Rotterdam (PMR)
De ministers Peijs van Verkeer en Waterstaat en Zalm van Financiën
hebben vandaag een plan van aanpak naar de Tweede Kamer gestuurd over
de voortgang van het Project Mainportontwikkeling Rotterdam. In het
bijzonder gaat het om het plan van aanpak voor het herstel van de
PKB-plus Mainportontwikkeling Rotterdam. Vooralsnog wordt uitgegaan
van een vertraging van de start van de uitvoering van de
landaanwinning met anderhalf jaar als gevolg van het herstel van de
PKB-plus. De PMR-partners (Rijk, Havenbedrijf, de gemeente Rotterdam,
de stadsregio Rotterdam en de provincie Zuid-Holland) verwachten deze
zomer tot nadere uitwerkingsovereenkomsten over financiering en
uitvoering van het project te komen en die samen met het
Bestuursakkoord van 25 juni 2004 als één samenhangend pakket aan de
Kamer te kunnen aanbieden. Onderdeel daarvan is het voorleggen van een
definitieve overeenkomst tot Staatsdeelneming in het Havenbedrijf
Rotterdam (HbR) per 1 januari 2006.
Plan van Aanpak herstel PKB-plus
De PMR-partners zijn het erover eens dat herstel vanaf deel 3
(kabinetsstandpunt) de beste mogelijkheid is voor reparatie van de
PKB-plus. Een belangrijk onderdeel van het hersteltraject is de
zogenaamde passende beoordeling Waddenzee. Dit is een onderzoek naar
mogelijke effecten van de landaanwinning op de ecologie van de
Waddenzee en, indien effecten niet uit te sluiten zijn, eventuele
compenserende en mitigerende maatregelen. Naast deze beoordeling
worden de belangen van de aanwezige (agrarische) bedrijven in de drie
gebieden van deelproject 750 hectare natuur- en recreatiegebied in
kaart gebracht. Tevens worden andere aspecten, waaronder de effecten
van PMR op de luchtkwaliteit, nader onderzocht. Naar verwachting zijn
alle onderzoeken uiterlijk december 2005 afgerond. Rekening houdend
met deze planning zou het nieuwe deel 3 de eerste helft van 2006 aan
het parlement kunnen worden aangeboden. De start van de aanleg van de
landaanwinning kan dan uiterlijk in 2008 plaatsvinden. Voor wat
betreft de 750 hectare natuur- en recreatiegebied en Bestaand
Rotterdams Gebied is het streven om de start eerder dan 2008 mogelijk
te maken. Dit kan door de startdatum van deze deelprojecten te
verbinden aan het moment waarop het parlement het herstelde PKB-plus
deel 3 heeft besproken en goedgekeurd.
Project Mainportontwikkeling Rotterdam is opgericht om de positie van
mainport Rotterdam te versterken en gelijktijdig de kwaliteit van de
leefomgeving in de regio Rijnmond te verbeteren. Deze zogenaamde
dubbele doelstelling wordt met drie deelprojecten gerealiseerd:
- De aanleg van 1000 hectare netto haven- en industrieterrein in
zee (Maasvlakte 2) inclusief bijbehorende natuurcompensatie;
- De aanleg van 750 hectare natuur- en recreatiegebied op
Midden-IJsselmonde en aan de noordrand van Rotterdam;
- Een serie kleinere projecten in Bestaand Rotterdams Gebied
voor intensivering van het ruimtegebruik en verbetering van de
leefomgeving.
15)
Noot aan de redactie:
Dit persbericht wordt u mede namens de ministeries van Financiën,
Economische Zaken, Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de provincie Zuid-Holland, de
stadsregio Rotterdam, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf
Rotterdam aangeboden.
Voor aanvullende informatie:
Ministerie van Verkeer en Waterstaat:
Anja Sinnema, 070 - 351 71 12 / Saskia Kranendonk, 070-351 71 16
Ministerie van Financiën:
William Lelieveldt, 070 - 342 82 36, 06- 229 292 52
Provincie Zuid-Holland:
Ruud Koerts, afdeling Communicatie, 070 - 441 65 76
Gemeente Rotterdam:
Dirk-Jan de Vink, persvoorlichting, 010-417 94 28 / 06 533 282 31
Havenbedrijf Rotterdam: Sjaak Poppe, persvoorlichting, 010-252 14 27
22 apr 05 16:18
Ministerie van Verkeer en Waterstaat