STICHTING TM AWARDS ECHIE
Aad Ouborg en MyLeaseCar.nl winnen eerste TM Awards Echie
Persbericht
Breda, donderdag 21 april 2005
Aad Ouborg en MyLeaseCar.nl winnen TM Awards Echie voor sterkste merk
Benelux
Aad Ouborg (Princess Household Services) en MyLeaseCar.nl (General
Electric) zijn de winnaars van de allereerste TM Awards Echie. De TM
Award Echie is een gloednieuwe brancheprijs voor het sterkste merk in
de Benelux. De prijs is een initiatief van de Stichting TM Award Echie
en wordt uitgereikt in twee categorieën: de publieksprijs en de
vakjuryprijs. Doel van de TM Award Echie is een branchegerichte award
in het leven te roepen die uitgroeit tot de meest prestigieuze prijs
in de Benelux op het gebied van merken. De Echies 2005 worden vrijdag
22 april vanaf 16.00 uur uitgereikt tijdens een feestelijk programma
in het Breda's Museum in Breda.
De Award
De Stichting TM Award Echie wil het verantwoord gebruik van merken,
logo's merknamen en modellen stimuleren. De stichting doet dit onder
andere door prijzen toe te kennen aan de (rechts-)persoon met een
sterk merk, logo, merknaam of model. De stichting heeft daartoe de
TM Awards Echie Vakjury in het leven geroepen, bestaande uit mr Joost
Bol (directeur Rabobank Breda), Frank Tiesing (directeur van Museum
voor Grafische Vormgeving De Beyerd), Simon Vuyk (auteur en
TV-producent, Amsterdam), mr Peter Mannaerts (notaris, Breda) en Louk
Varossieau (managing partner van Greenwood Varossieau & Co, Den Haag).
De TM Award Echie wordt eens per twee jaar uitgereikt, voor het eerst
op 22 april 2005, en wel in twee categorieën: Vakjury en Publiek. De
prijs bestaat uit een gestileerde bokaal, gemaakt van gepolijst staal.
De prijs is een ontwerp van beeldend kunstenaar John Rijnen.
De winnaars
Jury award
De Stichting TM-Awards Echie heeft voor de jury award in totaal
vijftig merken/producten uit de Benelux gecombineerd met de personen
die het betreffende merk/product dragen. Uit deze lijst zijn vijf
personen door de vakjury genomineerd: Jort Kelder (hoofdredacteur
Quote magazine), Jan des Bouvrie (Jan des Bouvrie design), Jack
Spijkerman (VARA-programma Kopspijkers), Michel Perridon (Trust
Computer Products) en de uiteindelijke winnaar Aad Ouborg (Princess
Household Appliances). De winnaar is geselecteerd via het geven van
punten op basis van vaste criteria: bekendheid combinatie
persoon/merk, reputatie in de markt, deponering in Benelux, dynamiek,
innovatie en actualiteit.
Winnaar Aad Ouborg uit Breda is president-directeur van Princess
Household Appliances, producent van huishoudelijke apparaten. Volgens
de jury heeft Aad Ouborg (45) de award te danken aan het 'op geheel
eigen en uitgekiende wijze werken aan de naamsbekendheid van zijn
merk'. Ouborg steekt nauwelijks geld in grote reclamecampagnes maar
besteedt zijn budget onder het motto 'Ondernemen is Entertainment' aan
bijvoorbeeld Circus Renz, zwemster Inge de Bruijn en het organiseren
van benefietachtige, spraakmakende evenementen waarbij vaak veel
bekende Nederlanders aanwezig zijn.
Publieksaward
Tot afgelopen woensdagmiddag kon het publiek via internet
(www.stemechie.com of www.tmaward.nl) drie favorieten kiezen uit in
totaal vijftig merken en logo's uit de Benelux. In totaal zijn 423
stemmen in drie weken tijd uitgebracht. Uit de tien merken die de
meeste stemmen verwierven, selecteerde de jury de eerste drie. De jury
beoordeelde de merken op originaliteit, 'frisheid', herkenbaarheid en
het juridisch kader waarbinnen het merk is beschermd. Het beeldmerk
dient als zodanig eenvoudig herkenbaar te zijn, en ook in al zijn
vormen te reproduceren zijn.
Winnaar is geworden het product/merk MyLeaseCar.nl (www.myleasecar.nl)
van General Electric Fleet Services BV in 's-Hertogenbosch. Volgens de
jury is General Electric met het merk MyLeaseCar.nl in staat om met
één enkel beeld duidelijk te communiceren waar het om gaat. Het
beeldelement van het label is fris, heeft een duidelijke typografie en
heeft een positieve identiteit.
Programma uitreiking
De uitreiking van de TM Award Echie 2005 vindt plaats op vrijdag 22
april 2005 vanaf 16.00 uur in het Breda's Museum in Breda. Tijdens een
feestelijk programma, gepresenteerd door NET5-presentatrice en
cabaretière Anousha Nzume, zal prof. mr. Antoon Quaedvlieg, autoriteit
op het gebied van intellectueel eigendomsrecht, een inleiding
verzorgen over Sterke Merken. Na een verrassende wending worden de
winnaars van de TM Award Echie 2005 in de beide categorieën feestelijk
bekendgemaakt. Het programma:
16.00 Ontvangst en rondgang in Breda's Museum aan de Parade in
Breda
16.30 Opening door Anousha Nzume
16.35 Inleiding door Prof. Mr. Antoon Quaedvlieg over het Echte
Merk
17.25 De Verrassende Wending en uitreiking awards
18.00 Afsluitende informele borrel bij hoofdsponsor Merk-Echt BV,
dat eerste lustrum viert.
Sponsors
Hoofdsponsor van de TM Award Echie 2005 is het Bredase merkenbureau
Merk-Echt BV. Met het initiatief tot de oprichting van de Stichting TM
Award Echie viert Merk-Echt BV z'n eerste lustrum. In deze periode
heeft Merk-Echt zich heel snel gevestigd in de Top 3 van merkenbureaus
in Nederland en de Top 4 in de Benelux (uitgaande van het aantal
Benelux merkdeponeringen per jaar). Nederland kent zo'n tweehonderd
merkenbureaus.
Naast hoofdsponsor Merk-Echt wordt de uitreiking van de TM Award Echie
2005 ondersteund door Braincard, Van de Water, Breda's Museum, Golden
Tulip Keyser en Medicas.
Einde persbericht
Noot voor de redactie (