Contactpersoon
-
Datum
22 april 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.003459b/SP/FvH
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040512120
Onderwerp
Beantwoording Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen gesteld door de leden
Slob en Dijksma over het derde spoor tussen de Nederlandse grens en
Oberhausen.
1. Heeft u kennisgenomen van het bericht dat Duitsland geen geld
beschikbaar heeft
voor het derde spoor tussen de Nederlandse grens en Oberhausen? 1)
1. Ja.
2. Klopt het bericht dat de directeur van de Deutsche Bahn, de heer
Mehdorn, in antwoord op vragen van de Kleefse CDU, heeft gesteld dat
zowel de deelstaat Nordrhein-Westfalen als de Bondsregering geen geld
heeft voor de aanleg van het derde spoor en dat dit geld er voorlopig
niet komt ook?
2. Zie het antwoord op vraag 3 hieronder.
3. Hoe moet die opmerking worden gezien in het licht van uw antwoord op
Kamervragen van de leden Bruls en Van Hijum van augustus 2004?
3. De investeringsmiddelen die in de periode tot 2008 voor nieuwbouw en
verbeteringen (Neubau und Ausbau) aan het spoor in Duitsland naar
verwachting ter beschikking komen zijn in 2004 in het zogenaamde
"Mittelfristplan 2004/2008" overwegend toegewezen aan projecten die reeds
aangevangen zijn. Voor de ABS (Ausbaustrecke) Emmerich - Oberhausen zijn
dientengevolge de middelen toegewezen voor de blokverdichting die de
capaciteit tussen de Duits/Nederlandse grens en Oberhausen zullen
vergroten.
Voor het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen wordt thans de
'Vorentwurfsplanung' opgesteld. Over de omvang van de voor het
"Mittelfristplan 2008 - 2012" ter beschikking staande middelen ter
realisering van de projecten opgenomen in het Bundesverkehrswegeplan
2003/2015 (dat het wettelijke kader voor de investeringen in de periode
tot 2015 vastlegt), kan nu nog geen uitspraak gedaan worden, en dus ook
niet dat die middelen er niet zouden zijn of komen. Er zijn geen reden om
aan de gemaakte afspraken te twijfelen.
4. Wanneer zal de aanleg van het derde spoor nu naar verwachting
gerealiseerd kunnen worden? Is uw uitspraak tijdens het algemeen overleg
van 7 april 2004 nog actueel, namelijk dat het derde spoor tussen 2010 en
2011 is gerealiseerd of wordt het later? Als het later wordt, bent u
daarvan dan van Duitse zijde op de hoogte gebracht na
7 april 2004?
4. Zoals in het antwoord op vraag 3 hierboven is aangegeven is er geen
reden om aan de gemaakte afspraken te twijfelen. De realisering van het
derde spoor geschiedt in het kader van het "Mittelfristplan 2008 - 2012"
en mijn uitspraak van 7 april 2004 past daarbinnen. In recente contacten
met mijn Duitse collega heeft hij bevestigd dat hij de middelen ter
beschikking heeft en dat het project ook voor Duitsland grote prioriteit
heeft. "We kunnen gaan plannen" waren zijn woorden.
5. Wat zijn hiervan de gevolgen voor de afwikkeling van het
goederenvervoer en voor de omwonenden?
5. Geen.
6. Wilt u deze vragen beantwoorden vóór het algemeen overleg over de 16e
voortgangsrapportage inzake de Betuweroute?
6. Ja.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
Aanhangsel-Handelingen nr. 2244, vergaderjaar 2003-2004. Antwoord 3:
"Het derde spoor is opgenomen in het nieuwe Bundesverkehrswegeplan (BVWP).
Dit langetermijnplan legt het wettelijk kader voor de investeringen in de
infrastructuur over de periode 2004-2015. De spoorverbinding Emmerich-
Oberhausen is daarin prioritair opgenomen. Intern ligt er een overeenkomst
tussen de Bund, het Bundesland NRW en de DB AG van 2002 waarin NRW een
derde van de voorziene ¬ 895 mln. investe van de voorziene E 895 mln.
investering voor zijn rekening neemt. De Mittelfrist planning voor de
periode 2008-2012 zal de realisatie van het derde spoor nader moeten
uitwerken."
Kamerstuk 22 026 nr. 197 / 22 589, blz. 5
Ministerie van Verkeer en Waterstaat