Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Persbericht ministerraad
22 april 2005
BOETES VAN GEMEENTEN VOOR OVERLAST IN DE OPENBARE RUIMTE EN FOUT PARKEREN
Gemeenten krijgen de mogelijkheid zelf boetes op te leggen voor het
overtreden van gemeentelijke verboden en voorschriften (vastgelegd in hun
verordeningen). Gemeenten hebben een keuzevrijheid bij de inzet van dit
instrument op het terrein van overlast in de openbare ruimte. Zij zijn niet
verplicht tot invoering ervan. Het gaat daarbij om feiten uit de algemene
politie verordening die voor veel overlast en verloedering kunnen zorgen.
Bijvoorbeeld het verkeerd buiten zetten of dumpen van afval, graffiti,
hondenpoep, wildplassen of het verkeerd parkeren van fietsen. Ook wordt de
gemeentelijke boete ingevoerd voor het fout parkeren/stilstaan van
motorvoertuigen en enkele kleine verkeersovertredingen, zoals fietsen op de
stoep. Hier hebben gemeenten echter geen keuzevrijheid. Voor welke
overtredingen een gemeentelijke boete precies mogelijk wordt, zal later in
een Algemene Maatregel van Bestuur worden vastgelegd. De politie blijft wel
bevoegd ook tegen dit soort overtredingen op te treden, al zal de
prioriteit voor de handhaving bij de gemeenten liggen.
Dit staat in twee wetsvoorstellen over bestuurlijke boetes waarmee de
ministerraad heeft ingestemd op voorstel van minister Remkes van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat en minister Donner van Justitie. De wetsvoorstellen worden nu
aan de Tweede Kamer gezonden.
Gemeenten hebben de mogelijkheid verboden en geboden op het gebied van
overlast in de openbare ruimte te regelen in lokale verordeningen.
Gemeenten hebben echter geen mogelijkheid om boetes op te leggen voor
overtredingen van deze verordeningen. Gemeentelijke toezichthouders kunnen
hun werk nu niet afmaken door boetes op te leggen, daarvoor is nu nog
steeds de politie nodig. De gemeenten ervaren dit als een gemis. Als
gemeentelijke toezichthouders (met de status van buitengewoon
opsporingsambtenaar voor de Wet op de identificatieplicht) zelf boetes
kunnen opleggen voor kleinere zaken, kan de politie haar tijd bovendien aan
zwaardere zaken besteden.
Met het wetsvoorstel Bestuurlijke boete fout parkeren en andere lichte
verkeersovertredingen komt de formulering en handhaving van gemeentelijk
parkeerbeleid in één hand te liggen. Het voordeel daarvan is dat de
gemeentelijke autoriteiten het best weten welke parkeercontroles het hardst
nodig zijn en in de praktijk kunnen waarnemen waar het aan schort in hun
beleid. De voorgestelde maatregel komt dus zowel vorming als handhaving van
het parkeerbeleid ten goede.
De boetes zijn maximaal 340 euro. De opbrengst gaat naar de gemeenten. Zij
kunnen hiermee een deel van de handhaving van de regels betalen. Op de
opbrengsten uit parkeerboetes na, zullen de opbrengsten overigens
waarschijnlijk lager zijn dan de kosten van handhaving: de boetes zullen
dus geen 'melkkoe' voor gemeenten worden. Wie het niet eens is met een
boete die de gemeente oplegt, kan volgens de normale procedures bezwaar
aantekenen bij de gemeente en vervolgens in beroep bij de rechter.
Met het indienen van beide wetsvoorstellen wordt aan een reeds lang
bestaande wens van gemeenten tegemoet gekomen. De wetsvoorstellen zijn
aangekondigd in het hoofdlijnenakkoord van het kabinet.
RVD, 22.04.2005
Ministerie van Algemene Zaken