Nieuwe Fiat Croma: maatstaf qua ruimte en comfort
(22-4-2005)
Deze zomer presenteert Fiat de compleet nieuwe Croma aan het publiek.
Topdesigner Giorgetto Giugiaro tekende letterlijk en figuurlijk voor
dit compleet nieuwe concept dat, net als zijn voorganger, nieuwe wegen
inslaat. De nieuwe Fiat Croma wordt in de Cassino fabriek âeven ten
zuiden van Romeâ geproduceerd.
Zijn voorganger, de in 1986 gelanceerde eerste generatie Croma, heeft
belangrijke wapenfeiten op zijn naam heeft staan. Er werden er meer
dan 450.000 van geproduceerd en, zoals kenners zonder twijfel weten,
introduceerde Fiat in de Croma TDI als eerste directe
dieselinspuiting. Toentertijd een ongekende technische primeur in de
personenautowereld.
De 2005 Croma is in veel opzichten een totaal andere auto, maar het
zal niemand verbazen dat ook deze nieuwe generatie zich onderscheidt
door zijn innovatieve motoren, met name op dieselgebied. De zeer
geavanceerde Multijet turbodiesels bieden een prestatieniveau en
verfijning waar de technici vroeger niet van durfden te dromen.
Maar de Croma heeft meer troefkaarten in handen. Wat te denken van de
ongekende interieurruimte en de superieure bouwkwaliteit? Niet voor
niets spreekt designer Giorgetto Giugiaro van een 'Comfort Wagon'
concept. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in opvallend gemakkelijk in-
en uitstappen, zeer ontspannen en rustige rijeigenschappen en vooral
een binnenruimte die zijn gelijke in deze klasse niet kent.
Superieure kwaliteit
Naast het comfort en de geavanceerde techniek wordt in de Croma
ongekend veel aandacht besteed aan het garanderen van een superieur
kwaliteitsniveau. Zowel in de afwerking als de gebruikte materialen en
constructies. Prototypen legden meer de drie miljoen testkilometers af
om werkelijk niets aan het toeval over te laten. De uitzonderlijk
strenge kwaliteitscontroles tijdens het productieproces (meer dan 200
punten!) zijn in de opstartfase naar 'volle serieproductie' bovendien
aangevuld met een wel heel doortastende kwaliteitstest. Letterlijk
elke pre-productieauto die van de band rolde, is aan een proefrit van
zo'n 100 kilometer onderworpen.
Volgens Giugiaro zet de nieuwe generatie Croma op talloze gebieden
nieuwe normen. De designer putte uit lessen die zijn geleerd met
talloze recente ruimtewagen-ontwerpen. Die kennis liet hij versmelten
met de karaktertrekken van een comfortabel sedanmodel. Het resultaat
is nu tastbaar. Zo is de rust in het interieur ronduit weldadig. Het
resultaat noemt Giorgetto Giugiaro: Comfort Wagon.
Eenvoudig in- en uitstappen
De Fiat Croma is een karakteristieke auto. In menig opzicht
toonaangevend. Dankzij de vlakke vloer, de lage dorpels en de hoog
geplaatste zitvlakken (hoge H-punten voor en achter) van de
comfortstoelen zet hij bijvoorbeeld een nieuwe mijlpaal op het gebied
van de toegankelijkheid van zijn interieur. Bestuurder en passagiers
stappen als het ware 'horizontaal in'; er is dus geen sprake van
onnatuurlijke capriolen die noodzakelijk zijn om in de auto plaats te
nemen. De uitzonderlijk grote cabine staat bovendien borg voor een
uitstekende zitpositie en plezierig veel hoofd- en beenruimte. In deze
klasse vormt de afstand tussen de beide zitrijen een record. Overigens
garandeert de ontspannen hoge zit tevens een goed zicht rondom. Ook
het enorm grote glasoppervlak van 3,25 vierkante meter draagt daar
vanzelfsprekend flink aan bij. Wordt de Fiat Croma afgeleverd met het
optionele dubbele zonnedak, dan neemt dat glasoppervlak zelfs toe tot
5 vierkante meter. Ofwel driekwart van zijn totale oppervlak boven de
heuplijn van de auto.
'Verborgen' bagageruimte
In een aantal uitvoeringen beschikt de Fiat Croma over een innovatief
modulair systeem voor de bagageruimte. Het systeem biedt de
mogelijkheid een geheel vlakke laadvloer te creëren, terwijl meteen
een verborgen bagagevak ontstaat waar bijvoorbeeld laptop of handtas
onzichtbaar kunnen worden opgeborgen. Die bagageruimte is
vanzelfsprekend zeer ruim bemeten. In standaard opstelling meet hij
500 liter en dat is naar behoefte uit te breiden tot een inhoud van
liefst 1.610 liter. In een aantal Croma uitvoeringen kan de rechter
voorstoel bovendien voorover worden geklapt, zodat een laadlengte van
maximaal 270 centimeter mogelijk wordt.
Recordformaat cabine
Alles bij elkaar opgeteld, is de Croma de ruimste auto in zijn klasse.
Hij wordt vanaf deze zomer in één carrosserieversie geleverd en
heeft forse afmetingen: 475 centimeter lang, 177 centimeter breed en
160 centimeter hoog. Zijn wielbasis meet een fikse 270 centimeter.
Vooral die grote wielbasis en een ongeveer tien centimeter hogere bouw
dan in deze klasse gebruikelijk is, maakten het Giugiaro mogelijk een
recordformaat cabine te creëren. Zonder dat het ten koste ging van
praktische zaken als de luchtweerstand. Integendeel: de Croma laat een
voortreffelijk lage Cw waarde van 0.28 noteren.
Rust, ruimte en comfort
Het karakteristieke carrosserieontwerp, het kwalitatief hoogwaardige
interieur, zeer veel ruimte en een ongekend hoog niveau van stilte,
rust en comfort zorgen er samen voor dat de Croma een brede doelgroep
aanspreekt. Mensen met individuele wensen, een eigen smaak en hun
eigen levensstijl. Maar ze delen de behoefte aan veel ruimte,
hoogwaardige kwaliteit en een subliem comfort. Overigens mag je het
begrip 'individuele wensen' ook op de fysieke afmetingen van de rijder
zelf betrekken. De Fiat Croma is zo ontworpen dat personen van
ongeveer 150 centimeter lang tot zeker 2 meter een optimale zitpositie
in de auto vinden. En zodoende voluit profiteren van het comfort dat
de auto in huis heeft. Ook de hoog geplaatste schakelpook past in dat
beeld: hij is voor eenieder optimaal te bedienen.
Souplesse en dynamiek in optima forma
Staan ook de prestaties 'met stip' op het verlanglijstje van de koper
genoteerd? De Fiat Croma is op dit gebied eveneens uitblinker. Denk
maar eens aan de nieuwe 200 pk sterke 2.4 liter Multijet 20-kleps
dieselkrachtbron, in combinatie met de sequentieel bedienbare
6-versnellingsautomaat. Negentig procent van het maximale koppel (van
400 Nm) is voorhanden tussen 1.750 en 3.500 tpm. Souplesse en dynamiek
in optima forma!
Ook de andere motoren bewijzen dat de Fiat Croma een auto met
'substantie' is. Naast de twee sprankelende benzinemotoren (2.2 16V
met 147 pk en 1.8 16V met 140 pk die in februari 2006 wordt verwacht),
laat Fiat zien dat het Italiaanse concern op het gebied van
dieselmotoren technologisch superieur is. Er is een keuze uit niet
minder dan drie Multijet dieselmotoren: de 1.9 met 120 of 150 pk en de
reeds genoemde 2.4 met 200 pk. De Multijet techniek staat met zijn
meerdere, zeer exacte inspuitingen onder extreem hoge druk borg voor
minder geluid, een gelijkmatiger krachtopbouw, teruggedrongen emissies
en zes tot zeven procent betere prestaties. Of anders gezegd: bij
dezelfde snelheid een flink teruggedrongen brandstofverbruik. Nog een
veelzeggend detail: alle diesels worden standaard uitgerust met een
zogenaamd partikelfilter in hun uitlaatsysteem. Het filter vangt
ultrafijne deeltjes op en zet ze om in onschadelijke restproducten.
Alle motoren voldoen overigens aan de Euro 4-milieunorm.
5 verschillende transmissies
De nieuwe Fiat Croma legt de lat niet alleen hoog qua motoren, ook de
transmissies zijn zeer geavanceerd. Er zijn vijf versnellingsbakken
ontwikkeld om de sterke kanten van elke afzonderlijke krachtbron
optimaal te kunnen benutten: de benzinemotoren worden standaard
gecombineerd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak; de 2.2 16V is
als optie ook met een sequentieel schakelende 5-traps automaat
leverbaar. Alle Multijet diesels beschikken over een handgeschakelde
zesbak, waarbij de 150 pk sterke 1.9 JTD ook kan worden besteld met de
sequentieel schakelende 6-versnellingsautomaat. Op de 2.4 Multijet 20V
vijfcilinderversie is zo'n 6-traps automaat standaard; in verband met
het hogere koppel is dit overigens een ander type transmissie.
Een hoogwaardig onderstel zorgt voor bijpassend goede prestaties op
het gebied van stabiliteit en bochtvastheid. Voor vind je een nieuwe
generatie van de beproefde McPherson opstelling (op een zeer licht
stalen draagframe dat met behulp van water onder zeer hoge druk is
gevormd) en achter profiteert de Croma van een fraaie Multilink
wielophanging (met aan beide zijden een viervoudige wielgeleiding).
Mede dankzij de snelheidsafhankelijke, elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging laat de Croma zich zeer exact dirigeren.
Met de actieve en passieve veiligheid van de Croma is het uitstekend
gesteld. Naast geavanceerde standaard technieken als ABS, EBD
(elektronisch remkracht verdeling) en ESP (elektronische
stabiliteitsregeling, standaard op alle versies m.u.v. 1.9 JTD 120 pk)
is Fiats Comfort Wagon bijvoorbeeld altijd voorzien van zeven airbags.
Waaronder een die de onderbenen van de bestuurder beschermt
(zogenaamde knie-airbag).
Scherpe prijsstelling en versie voor zakelijke markt
Vanaf 23 juni aanstaande hebben de Nederlandse Fiat-dealers de nieuwe
Croma in de showroom staan. Hij wordt geleverd in vier
uitrustingsniveaus te weten Active, Dynamic, Business Connect en
Emotion. Met een indicatieve prijs van ⬠27.500,- voor de Fiat Croma
2.2 16v Active, bezit de Italiaanse Comfort Wagon een aantrekkelijk
prijskaartje. Speciaal voor de zakelijke markt is er de Croma Business
Connect met standaard onder andere Connect NAV/GSM-module en
parkeersensoren.
AutoRai