AutoRai

Nieuwe Fiat Croma: maatstaf qua ruimte en comfort

(22-4-2005)
Deze zomer presenteert Fiat de compleet nieuwe Croma aan het publiek. Topdesigner Giorgetto Giugiaro tekende letterlijk en figuurlijk voor dit compleet nieuwe concept dat, net als zijn voorganger, nieuwe wegen inslaat. De nieuwe Fiat Croma wordt in de Cassino fabriek âeven ten zuiden van Romeâ geproduceerd.

Zijn voorganger, de in 1986 gelanceerde eerste generatie Croma, heeft belangrijke wapenfeiten op zijn naam heeft staan. Er werden er meer dan 450.000 van geproduceerd en, zoals kenners zonder twijfel weten, introduceerde Fiat in de Croma TDI als eerste directe dieselinspuiting. Toentertijd een ongekende technische primeur in de personenautowereld.

De 2005 Croma is in veel opzichten een totaal andere auto, maar het zal niemand verbazen dat ook deze nieuwe generatie zich onderscheidt door zijn innovatieve motoren, met name op dieselgebied. De zeer geavanceerde Multijet turbodiesels bieden een prestatieniveau en verfijning waar de technici vroeger niet van durfden te dromen. Maar de Croma heeft meer troefkaarten in handen. Wat te denken van de ongekende interieurruimte en de superieure bouwkwaliteit? Niet voor niets spreekt designer Giorgetto Giugiaro van een 'Comfort Wagon' concept. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in opvallend gemakkelijk in- en uitstappen, zeer ontspannen en rustige rijeigenschappen en vooral een binnenruimte die zijn gelijke in deze klasse niet kent.

Superieure kwaliteit
Naast het comfort en de geavanceerde techniek wordt in de Croma ongekend veel aandacht besteed aan het garanderen van een superieur kwaliteitsniveau. Zowel in de afwerking als de gebruikte materialen en constructies. Prototypen legden meer de drie miljoen testkilometers af om werkelijk niets aan het toeval over te laten. De uitzonderlijk strenge kwaliteitscontroles tijdens het productieproces (meer dan 200 punten!) zijn in de opstartfase naar 'volle serieproductie' bovendien aangevuld met een wel heel doortastende kwaliteitstest. Letterlijk elke pre-productieauto die van de band rolde, is aan een proefrit van zo'n 100 kilometer onderworpen.

Volgens Giugiaro zet de nieuwe generatie Croma op talloze gebieden nieuwe normen. De designer putte uit lessen die zijn geleerd met talloze recente ruimtewagen-ontwerpen. Die kennis liet hij versmelten met de karaktertrekken van een comfortabel sedanmodel. Het resultaat is nu tastbaar. Zo is de rust in het interieur ronduit weldadig. Het resultaat noemt Giorgetto Giugiaro: Comfort Wagon.

Eenvoudig in- en uitstappen
De Fiat Croma is een karakteristieke auto. In menig opzicht toonaangevend. Dankzij de vlakke vloer, de lage dorpels en de hoog geplaatste zitvlakken (hoge H-punten voor en achter) van de comfortstoelen zet hij bijvoorbeeld een nieuwe mijlpaal op het gebied van de toegankelijkheid van zijn interieur. Bestuurder en passagiers stappen als het ware 'horizontaal in'; er is dus geen sprake van onnatuurlijke capriolen die noodzakelijk zijn om in de auto plaats te nemen. De uitzonderlijk grote cabine staat bovendien borg voor een uitstekende zitpositie en plezierig veel hoofd- en beenruimte. In deze klasse vormt de afstand tussen de beide zitrijen een record. Overigens garandeert de ontspannen hoge zit tevens een goed zicht rondom. Ook het enorm grote glasoppervlak van 3,25 vierkante meter draagt daar vanzelfsprekend flink aan bij. Wordt de Fiat Croma afgeleverd met het optionele dubbele zonnedak, dan neemt dat glasoppervlak zelfs toe tot 5 vierkante meter. Ofwel driekwart van zijn totale oppervlak boven de heuplijn van de auto.

'Verborgen' bagageruimte
In een aantal uitvoeringen beschikt de Fiat Croma over een innovatief modulair systeem voor de bagageruimte. Het systeem biedt de mogelijkheid een geheel vlakke laadvloer te creëren, terwijl meteen een verborgen bagagevak ontstaat waar bijvoorbeeld laptop of handtas onzichtbaar kunnen worden opgeborgen. Die bagageruimte is vanzelfsprekend zeer ruim bemeten. In standaard opstelling meet hij 500 liter en dat is naar behoefte uit te breiden tot een inhoud van liefst 1.610 liter. In een aantal Croma uitvoeringen kan de rechter voorstoel bovendien voorover worden geklapt, zodat een laadlengte van maximaal 270 centimeter mogelijk wordt.

Recordformaat cabine
Alles bij elkaar opgeteld, is de Croma de ruimste auto in zijn klasse. Hij wordt vanaf deze zomer in één carrosserieversie geleverd en heeft forse afmetingen: 475 centimeter lang, 177 centimeter breed en 160 centimeter hoog. Zijn wielbasis meet een fikse 270 centimeter. Vooral die grote wielbasis en een ongeveer tien centimeter hogere bouw dan in deze klasse gebruikelijk is, maakten het Giugiaro mogelijk een recordformaat cabine te creëren. Zonder dat het ten koste ging van praktische zaken als de luchtweerstand. Integendeel: de Croma laat een voortreffelijk lage Cw waarde van 0.28 noteren.

Rust, ruimte en comfort
Het karakteristieke carrosserieontwerp, het kwalitatief hoogwaardige interieur, zeer veel ruimte en een ongekend hoog niveau van stilte, rust en comfort zorgen er samen voor dat de Croma een brede doelgroep aanspreekt. Mensen met individuele wensen, een eigen smaak en hun eigen levensstijl. Maar ze delen de behoefte aan veel ruimte, hoogwaardige kwaliteit en een subliem comfort. Overigens mag je het begrip 'individuele wensen' ook op de fysieke afmetingen van de rijder zelf betrekken. De Fiat Croma is zo ontworpen dat personen van ongeveer 150 centimeter lang tot zeker 2 meter een optimale zitpositie in de auto vinden. En zodoende voluit profiteren van het comfort dat de auto in huis heeft. Ook de hoog geplaatste schakelpook past in dat beeld: hij is voor eenieder optimaal te bedienen.

Souplesse en dynamiek in optima forma
Staan ook de prestaties 'met stip' op het verlanglijstje van de koper genoteerd? De Fiat Croma is op dit gebied eveneens uitblinker. Denk maar eens aan de nieuwe 200 pk sterke 2.4 liter Multijet 20-kleps dieselkrachtbron, in combinatie met de sequentieel bedienbare 6-versnellingsautomaat. Negentig procent van het maximale koppel (van 400 Nm) is voorhanden tussen 1.750 en 3.500 tpm. Souplesse en dynamiek in optima forma!

Ook de andere motoren bewijzen dat de Fiat Croma een auto met 'substantie' is. Naast de twee sprankelende benzinemotoren (2.2 16V met 147 pk en 1.8 16V met 140 pk die in februari 2006 wordt verwacht), laat Fiat zien dat het Italiaanse concern op het gebied van dieselmotoren technologisch superieur is. Er is een keuze uit niet minder dan drie Multijet dieselmotoren: de 1.9 met 120 of 150 pk en de reeds genoemde 2.4 met 200 pk. De Multijet techniek staat met zijn meerdere, zeer exacte inspuitingen onder extreem hoge druk borg voor minder geluid, een gelijkmatiger krachtopbouw, teruggedrongen emissies en zes tot zeven procent betere prestaties. Of anders gezegd: bij dezelfde snelheid een flink teruggedrongen brandstofverbruik. Nog een veelzeggend detail: alle diesels worden standaard uitgerust met een zogenaamd partikelfilter in hun uitlaatsysteem. Het filter vangt ultrafijne deeltjes op en zet ze om in onschadelijke restproducten. Alle motoren voldoen overigens aan de Euro 4-milieunorm.

5 verschillende transmissies
De nieuwe Fiat Croma legt de lat niet alleen hoog qua motoren, ook de transmissies zijn zeer geavanceerd. Er zijn vijf versnellingsbakken ontwikkeld om de sterke kanten van elke afzonderlijke krachtbron optimaal te kunnen benutten: de benzinemotoren worden standaard gecombineerd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak; de 2.2 16V is als optie ook met een sequentieel schakelende 5-traps automaat leverbaar. Alle Multijet diesels beschikken over een handgeschakelde zesbak, waarbij de 150 pk sterke 1.9 JTD ook kan worden besteld met de sequentieel schakelende 6-versnellingsautomaat. Op de 2.4 Multijet 20V vijfcilinderversie is zo'n 6-traps automaat standaard; in verband met het hogere koppel is dit overigens een ander type transmissie.

Een hoogwaardig onderstel zorgt voor bijpassend goede prestaties op het gebied van stabiliteit en bochtvastheid. Voor vind je een nieuwe generatie van de beproefde McPherson opstelling (op een zeer licht stalen draagframe dat met behulp van water onder zeer hoge druk is gevormd) en achter profiteert de Croma van een fraaie Multilink wielophanging (met aan beide zijden een viervoudige wielgeleiding). Mede dankzij de snelheidsafhankelijke, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging laat de Croma zich zeer exact dirigeren.

Met de actieve en passieve veiligheid van de Croma is het uitstekend gesteld. Naast geavanceerde standaard technieken als ABS, EBD (elektronisch remkracht verdeling) en ESP (elektronische stabiliteitsregeling, standaard op alle versies m.u.v. 1.9 JTD 120 pk) is Fiats Comfort Wagon bijvoorbeeld altijd voorzien van zeven airbags. Waaronder een die de onderbenen van de bestuurder beschermt (zogenaamde knie-airbag).

Scherpe prijsstelling en versie voor zakelijke markt Vanaf 23 juni aanstaande hebben de Nederlandse Fiat-dealers de nieuwe Croma in de showroom staan. Hij wordt geleverd in vier uitrustingsniveaus te weten Active, Dynamic, Business Connect en Emotion. Met een indicatieve prijs van ⬠27.500,- voor de Fiat Croma 2.2 16v Active, bezit de Italiaanse Comfort Wagon een aantrekkelijk prijskaartje. Speciaal voor de zakelijke markt is er de Croma Business Connect met standaard onder andere Connect NAV/GSM-module en parkeersensoren.