Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Antwoord op kamervragen van lid Duyvendak over aanbesteding autopark
Datum: 22-4-2005
Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
22 april 2005
De Minister van Economische Zaken, heeft deze vragen mede namens de Minister
van Verkeer & Waterstaat, en de staatssecretaris van Vrom als volgt beantwoord.
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van V&W en de staatssecretaris van VROM, antwoord op de vragen over aanbesteding van het autopark, die zijn gesteld
door het kamerlid Duyvendak (GroenLinks). De vragen heb ik per brief ontvangen
op 13 april met kenmerk 2040512840.
1. Herinnert u zich uw antwoorden op mijn eerdere vragen over de aanbesteding
van het autopark? 1)
Ja.
2. Waarom kiest u er niet voor om voor de Rijksoverheid een taakstelling neer
te leggen voor een minimumpercentage duurzame (elektrische, hybride en/of waterstofauto's)
voertuigen?
3. Bent u bereid om alsnog in de aanbestedingsregels op te nemen dat departementen
minimaal een bepaald percentage, bijvoorkeur minimaal 25%, aan minder milieubelastende
innovatieve voertuigen moeten aanschaffen? Zo neen, waarom niet?
4. Bent u bereid in de aanbestedingsregels op te nemen dat departementen minimaal
een bepaald percentage, bijvoorkeur minimaal 25%, aan voertuigen met het A- of
B-label moeten aanschaffen? Zo neen, waarom niet?
5. Waarom mogen bewindslieden en (plaatsvervangend) DG's en SG's wel in een
auto met een D-label rijden, ervan uitgaande dat er toch voldoende ruime auto's
met een B- of C-label beschikbaar zijn? Kunt u aangeven waarom deze zuinigere
auto's niet voldoen voor genoemde personen?
6. Vindt u niet dat juist bewindspersonen en hogere ambtenaren een voorbeeldfunctie
hebben en van hen gevraagd kan worden dat ze in een zuinige auto (minimaal C-klasse)
gereden worden? Zo neen, waarom niet?
Antwoord op vragen 2 tot en met 6:
In het aanbestedingsdocument voor de rijksbrede aanbesteding van dienstvoertuigen
staan milieueisen die overeenstemmen met de beleidsdoelstellingen van het Rijk
voor duurzaamheid. Bij mijn beantwoording van de eerdere kamervragen van het lid
Duyvendak (aanhangsel handelingen nr. 1348, vergaderjaar 2004-2005) heb ik de
in het aanbestedingsdocument opgenomen milieueisen reeds vermeld. Doordat de aanbesteding
rijksbreed is, wordt hiermee een flinke stap gezet in het verminderen van de milieubelasting
door het rijkswagenpark. Met de aanbesteding zelf schaft het Rijk geen voertuigen
aan, maar maakt het basisafspraken over de voorwaarden waaronder voertuigen kunnen
worden gekocht. Het zijn vervolgens de afzonderlijke departementen die daadwerkelijk
voertuigen aanschaffen onder de contractvoorwaarden. Het is dan ook hun verantwoordelijkheid
om de milieubelasting te beperken door gebruik te maken van de mogelijkheden die
de contracten straks bieden. Dit geldt ook voor de dienstauto´s voor bewindslieden
en hoge ambtenaren.
Het aanbestedingsdocument is het resultaat van intensief overleg en een zorgvuldige
procedure. Uitstel van de aanbesteding bemoeilijkt de bedrijfsvoering van de rijksoverheid.
Contracten lopen af; enkele afgelopen contracten zijn al tijdelijk verlengd.
Het milieubelang komt in deze aanbestedingsprocedure voldoende tot zijn recht,
te meer daar het een segment bevat dat in de komende jaren flink kan uitgroeien.
Ik ben dan ook niet bereid nadere eisen of taakstellingen in de aanbestedingsregels
op te nemen, zoals verwoord in de vragen 2, 3 en 4.
7. Bent u bereid deze vragen binnen een week te beantwoorden en voor die tijd
geen onomkeerbare besluiten inzake de aanbesteding te nemen?
Ik zie gezien voorgaande antwoorden geen reden om de huidige aanbestedingsprocedure
stop te zetten.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: Gerard Westerhof, persvoorlichter, telefoon (070) 379 7079,
e-mail: G.P.M.Westerhof@minez.nl