Inspectie Verkeer en Waterstaat
22 april 2005: Reizigerstrein Roosendaal reed door rood
De treinbotsing op 30 september 2004 in Roosendaal werd veroorzaakt
doordat de machinist van de dubbeldekstrein door een rood sein reed.
Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek van de Inspectie
Verkeer en Waterstaat naar dit ongeluk. Daarbij botsten een
dubbeldekstrein en een Belgische goederenlocomotief frontaal op
elkaar. 45 Reizigers en de machinist van de Belgische locomotief
raakten gewond.
De Inspectie constateert als achterliggende oorzaken dat de seinen
onvoldoende zichtbaar waren en dat de machinist zich onvoldoende
bewust was van het feit dat niet zoals gebruikelijk een volledige
rijweg was ingesteld.
De Belgische tegemoetkomende locomotief kwam een half uur eerder dan
gepland binnen. De treindienstleiding heeft vervolgens het sein op
rood gehouden om deze locomotief te laten passeren. Hierdoor kon de
reizigerstrein niet zoals gebruikelijk in één keer doorrijden.
Bij vertrek van de intercity was het eerste sein dat op geel stond
voor de machinist niet goed zichtbaar omdat het in een bocht geplaatst
was. Betrekkelijk kort daarachter stond het sein op rood.
De Inspectie neemt de conclusies van het rapport mee in de werkgroep
die in maart 2004 door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is
opgezet naar aanleiding van de trendmatige stijging van het aantal
rood sein passages.
Het rapport en de samenvatting zijn vandaag op internet
geplaatst: www.ivw.nl
Noot van de redactie: Noot van de redactie: Willard Elissen, 070 351
7484 / 06 53824311
22-4-2005 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement