Gemeente Pekela
Notulen vragenuur 01-03-05
Betreft : NOTULEN VAN HET VRAGENUUR - openbare vergadering van de raad
van de gemeente Pekela
Datum : 1 maart 2005
Aanvang : 19:30 uur
Aanwezig : voorzitter: de heer M. Schollema, raadsgriffier: de heer G.
Wijers, raadsleden: de dames H. Knevelman-Hulshof, A. Mulder, W.G.
Schoonhoven-Hemmes en J. Westers-Borgesius en de heren H.J.G. Beikes,
J. Boneschansker, J.J. Buitenhuis, G.J. Freerks, H.H. Hoiting, E.
Kootstra, G. Volders en C.H. Vredeveld, wethouders: de heren C.
Oosterveld en A.B. Lammersma
Afwezig : Met kennisgeving: raadsleden: de heren J.G. Klungel, H. Luis
en J.J. van Mannekes
De voorzitter opent het vragenuur en heet de aanwezigen welkom.
Voor dit vragenuur zijn vragen ingediend door de heren Vredeveld,
Hoiting en Boneschansker. De voorzitter verzoekt nogmaals om de vragen
tijdig in te dienen: in ieder geval 24 uur voor de raadsvergadering,
maar liever nog eerder. Een aantal indieners had de vragen te laat
ingediend, maar deze zullen wel behandeld worden.
De heer Vredeveld stelt een aantal vragen over de OZB. Een aantal van
de door de CDA-fractie gestelde vragen in verband met de taxaties voor
de onroerendzaakbelasting is reeds door het college beantwoord.
Aanvullende informatie is via de media in overvloed aangereikt. Er is
echter een tweetal vragen onbeantwoord gebleven, waarop de CDA-fractie
graag nog antwoord zou willen hebben van het college.
Door wie, op welke indicatie en op welke wijze zijn de taxaties
uitgevoerd? De verschillen zijn per object per straat of buurt erg
groot.
Hoe is het te verklaren dat inwoners welke om hun taxatierapport
vragen dat niet onmiddellijk ter inzage kunnen krijgen? Men mag toch
aannemen dat de taxatierapporten in de kast liggen of met één druk op
de knop uit de printer rollen.
De voorzitter deelt vooraf mee, dat evenals de vorige keer het
taxatiebureau Kafi in de arm is genomen. Er kunnen misverstanden zijn
ontstaan omdat Kafi in juli is overgenomen door taxatiebureau Tog.
Voor de taxaties is er één verantwoordelijk bureau.
Hoe wordt getaxeerd? De taxaties moeten verricht worden conform de wet
WOZ. De gemeente heeft niets anders te doen dan te zorgen dat
overeenkomstig de wet wordt getaxeerd. Dat betekent dat het landelijk
kader ook niet door de gemeente gecontroleerd wordt. Daar is de
waarderingskamer voor. Die waarderingskamer moet op landelijk niveau
bezien hoe de gemeenten met de wetgeving omgaan. Wordt er op de juiste
manier aan een juist bureau opdracht verstrekt? Wordt het op een
juiste manier bijgehouden? Worden de juiste componenten daarvoor
gebruikt? De basisgegevens die bij de gemeenten aanwezig zijn vormen
daarbij een belangrijk element. Een ander belangrijk element zijn de
verkoopcijfers.
Het is een traject dat door de wettelijke regels geheel buiten de
invloed van de gemeenten is gelegd. De gemeente heeft één belangrijk
instrument: de gemeente stelt het tarief vast. Deze raad heeft het
tarief aanmerkelijk verlaagd om er voor te zorgen, dat er een ongeveer
gelijkmatige opbrengst is. Er kunnen echter wel verschillen optreden.
Er is een algemeen beeld dat vrijstaande woningen met een redelijk
oppervlak en twee-onder-een-kap-woningen behoorlijk in waarde zijn
gestegen. Er zijn echter ook woningen die op hetzelfde niveau zijn
gebleven en er zijn zelfs woningen die goedkoper zijn geworden. Als
het gaat om sociale woningbouw en vooral die in
herstructureringsgebieden dan ziet men zelfs het tegenovergestelde.
Gemiddeld kan men er vanuit gaan dat wanneer woningen ca. 50-55% in
waarde zijn gestegen die waardestijging door de tariefsverlaging is
gecompenseerd. Daarbij heeft de raad besloten om in ieder geval 2% te
verhogen. Zit men op het gemiddelde wat de waardestijging betreft, dan
zal het bedrag van de aanslag ook daadwerkelijk met 2% gestegen zijn.
In de situaties waar de waardestijgingen hoger zijn dan 55% zal
uiteindelijk meer OZB moeten worden betaald. Als de waarde minder
gestegen is dan 50% gaat men minder betalen aan de gemeente. Die groep
is behoorlijk groot. In het algemeen zijn de goedkopere woningen -
huurwoningen in de sociale sector - goedkoper geworden en deze mensen
hebben dus voordeel van deze taxatieronde. Mensen die een redelijk tot
riant bezit hebben gaan nu naar verhouding meer belasting betalen. Het
is niet duidelijk of dit is wat de wetgever heeft bedoeld, maar het is
wel de uitvoering van de wet zoals die is gegeven. Deze raad heeft
maximaal gebruik gemaakt van het vaststellen van het tarief, wat
uitsluitend de macht is van de raad.
Is het één druk op de knop als mensen vragen om een taxatierapport?
Voor de eigen woning is dat wel het geval. Daarnaast wil men echter
ook (gegevens van) twee of drie vergelijkbare panden aan de mensen
toesturen, zodat zij ook inzicht gegeven wordt in onderlinge
waardeverhoudingen. Dat kan men op dit moment niet met één druk op de
knop uit het systeem halen. Daarvoor moet een aantal handmatige
handelingen worden verricht. Dat gaf nog een probleem. De eerste
melding was - en helaas ook in het krantenbericht - dat deze mensen
dan alvast maar een pro-forma bezwaarschrift zouden moeten indienen.
Het college heeft gemeend dat dat in ieder geval niet correct is. De
gemeente verstuurt de taxaties en geeft in de bijsluiter aan dat
mensen nadere informatie over de taxatie kunnen vragen. Als de
gemeente daar vervolgens niet op tijd aan kan voldoen, dan ligt de
schuld niet bij degene die is aangeslagen maar aan degene die de
belastingaanslag oplegt. De mensen krijgen de taxaties nu in een snel
tempo thuisgestuurd. Meer dan de helft is inmiddels afgehandeld en de
rest zal binnen de komende 14 dagen ook worden afgehandeld. Die mensen
krijgen er een briefje bij met een formulier waarmee men alvast
bezwaar aan kan tekenen. Vanaf het moment dat men die brief ontvangt
heeft men nog vier weken de tijd om bezwaar te kunnen maken. Ook de
mensen die denken dat ze geen bezwaar hebben aangetekend en de
taxatiegegevens te laat hebben ontvangen krijgen alsnog vier weken de
tijd vanaf het ontvangen van de taxatiegegevens.
De heer Vredeveld verbaast zich erover dat de gemeente die drie panden
er zelf bij moet zetten. Men mag toch aannemen dat deze door Kafi
reeds zijn meegenomen bij de taxatie.
De voorzitter zegt de Kafi een systeem ontwikkelt waarin de nodige
gegevens al worden meegenomen. Niet voor alle 6.000 aanslagen die de
deur uit zijn gegaan zijn echter dergelijke setjes samengesteld. Van
die panden worden een aantal panden toegevoegd die ongeveer
vergelijkbaar zijn. Als dat er niet automatisch uitrolt moet dat
handmatig bij elkaar gevoegd worden. Dat is de verantwoordelijkheid
van Kafi, want dat zit gewoon in het contract. Voor de gemeente heeft
dit alleen het gevolg dat dit dan iets te laat komt.
De heer Vredeveld merkt op dat er in het laatst blad van de VNG ook
geschreven werd over de taxaties onder de kop "Het kunstje is weer
gedaan". In dat stuk stond dat de gemeenten wel invloed uit konden
oefenen op de taxaties door tijdig te kijken of de woningen waarmee
vergeleken werd ook een juiste vergelijking opleveren. Ook zouden de
gegevens vroegtijdig aan de bewoners toegestuurd kunnen worden als dat
tot een extreme waardeverhoging leidt. De bewoner kan dan eerder een
signaal afgeven, en als er fout getaxeerd is kan daar nog op
geanticipeerd worden.
De voorzitter zegt dat men een uitgebreid draaiboek heeft van de
waarderingskamer. De voortgang wordt maandelijks gecontroleerd. De
opmerkingen die daar gemaakt worden worden verwerkt. De eindconclusie
op het moment van de taxatie was dat de gemeente Pekela het
organisatorisch goed voor elkaar had om het traject in te gaan. Dat er
veel bezwaren komen is niet vervelend; dat hoort gewoon bij het
traject. Er kunnen best hier en daar zaken in zitten die wel nader
verklaard mogen worden. Dat is dan uiteraard te corrigeren. Dat
laatste stukje hoort bij het traject om tot een definitieve
vaststelling van de waarde te komen.
De heer Hoiting heeft ook vragen over de OZB en de WOZ waarover ook
het CDA al vragen heeft gesteld. Voor de volledigheid zal hij zijn
vragen toch stellen. Met name in de eerste twee vragen zit overlap met
de vragen van het CDA. Het college is daarover al voldoende duidelijk
geweest in zijn beantwoording. Daarnaast heeft spreker een vraag over
het ROB.
De WOZ-waardestijging in Pekela is erg verschillend. Hoe is dat te
verklaren. De verhouding tussen sociale huurwoningen en koopwoningen
is door de WOZ veranderd. Welke effecten heeft dat voor de inwoners,
met name de huurders?
Deloitte heeft bij de beoordeling van de vorige WOZ-periode ervaren,
dat er veel onjuiste beschikkingen zijn verstuurd. Zijn er bij de
huidige WOZ-beschikkingen reeds fouten geconstateerd? Zo ja, welke en
wat doet het college daar dan mee?
De gemeente Winschoten is al zover, dat dit soort zaken via internet
uitgezocht kunnen worden. Wanneer kan Pekela dit ook doen?
Krijgt de raad ruim voor 12 april 2005 - dan is er een informatieve
raadsvergadering - de concrete plannen met financiële onderbouwing
over de nieuwe structuur voor het nieuwe Samenwerkingsverband Openbaar
Primair Onderwijs Oost-Groningen te zien?
Wethouder Oosterveld antwoordt op deze laatste vraag dat de raad alle
informatie zal ontvangen die op dat moment beschikbaar is. Er is een
bepaald tijdspad afgesproken. Er is een projectgroep mee bezig. Aan de
hand van de gegevens die de projectgroep aanlevert, zullen de raden en
de overige betrokken organisaties geïnformeerd worden.
De voorzitter zegt dat de eerste twee vragen over de WOZ reeds
beantwoord zijn. De verhouding tussen koopwoningen en huurwoningen is
gewijzigd. Men krijgt nu het beeld dat goedkopere woningen beter uit
zijn. De regering heeft het voornemen om het gebruikersdeel per 1
januari 2006 af te schaffen. De gemeenten zullen hiervoor
gecompenseerd worden. Wat op langere termijn daar de gevolgen van zijn
is niet duidelijk. Het zou voor de onderkant van de markt wel eens
heel voordelig kunnen zijn als die heffing toch overeind zou blijven.
Omdat begrotingen sluitend moeten blijven zou dat tot bezuinigingen
kunnen leiden.
Op dit moment zijn nog geen fouten geconstateerd. Als er nog fouten
uitkomen zijn er twee mogelijkheden. Mensen die denken dat de taxatie
niet juist is, kunnen door middel van het formulier bezwaar indienen.
In uitzonderlijke gevallen is er ook de mogelijkheid om de aanslag
ambtshalve te wijzigingen. Die mogelijkheid zit ook in de
belastingwetgeving. Het college zal na afloop aan de raad rapporteren
hoe het geheel is verlopen en of er nog bijzonderheden in zaten.
De heer Hoiting merkt op dat zijn vraag met betrekking tot internet in
Winschoten nog niet beantwoord is.
De voorzitter zegt dat dit hier in de toekomst ook zal worden
ingevoerd. De eerste prioriteit was nu om de aanslagen op tijd de deur
uit te hebben. De aanslagen waren in Pekela al een maand eerder de
deur uit dan in Winschoten. Winschoten moet wat dat betreft nog een
inhaalslag maken.
De heer Hoiting zegt dat Pekela het goede systeem heeft om het over
elf periodes te kunnen spreiden. Daarom moeten we vroeg zijn.
Spreker spreekt zijn zorg uit over hetgeen de regering van plan is met
de OZB en over het voornemen van minister Dekker om op enig moment de
huren in de sociale woningbouw vrij te geven. Men wil dat
waarschijnlijk gaan koppelen aan de maximale WOZ-waarde van die
woningen. Als die ontwikkeling zich doorzet maakt spreker zich daar
ernstige zorgen over.
De voorzitter zegt dat het college deze zorg deelt.
De heer Beikes vraagt of de prijzen van drie vergelijkbare woningen
die op het taxatierapport staan niet de verkoopprijs omstreeks 2003
betreffen in plaats van een getaxeerde waarde.
De voorzitter zegt dat als er van vergelijkbare objecten drie recente
verkopen zijn men dan die als vergelijking krijgt. Dat geeft de meest
zuivere bepaling van de economische waarde. Dat is immers het geld,
dat mensen dat ervoor willen geven. Overal waar vergelijkbare recente
verkopen zijn zal altijd die informatie verstrekt worden. Dat zal
echter niet voor iedere woning lukken en dan komen er voor de
vergelijking paden met getaxeerde waarden bij.
De heer Boneschansker wil naar aanleiding van zijn vraag in juli 2004
en de informatiebijeenkomst over de sociale dienst opnieuw de vraag
stellen over de loketfunctie in dit gemeentehuis. De wethouder heeft
in juli bevestigd, dat het loket in Pekela in stand gehouden zou
worden. Op de informatiebijeenkomst bleek dat het beleid is, dat de
burgers toch naar Wildervank moeten. Spreker denkt dat dit een
verkeerd signaal is. Burgers moeten zo geïnformeerd worden, dat zij in
dit gemeentehuis terecht kunnen en dat zij niet naar Wildervank
hoeven. Wat denkt de portefeuillehouder hieraan te gaan doen?
De tweede vraagt heeft betrekking op de H. Westerschool. Er bereiken
spreker meerdere geluiden dat de H. Westerschool locatie H.
Hindersstraat - de voormalige Beneluxschool - op termijn gesloten zal
worden. Er wordt zelfs al gesproken over na dit schoolseizoen. Is dat
juist?
Wethouder Oosterveld antwoordt op de eerste vraag dat het beleid is
dat mensen ook in Pekela bij het loket terecht kunnen voor hun
afspraken. Vanaf juli is geconstateerd, dat mensen toch in Wildervank
uitgenodigd werden. Toen is afgesproken dat duidelijk in de
uitnodigingsbrieven komt te staan dat men ook in Pekela terecht kan
als men daar behoefte aan heeft. Intern is met de sociale dienst de
afspraak gemaakt, dat dit punt in het werkoverleg met de medewerkers
nogmaals nadrukkelijk aan de orde zou komen. In dit gemeentehuis is
een aantal voorzieningen aangelegd, zodat men ook hier afspraken kan
maken. Spreker zal dit punt telkens onder de aandacht blijven brengen,
wanneer blijkt dat anders wordt gehandeld. Het houdt de volledige
aandacht.
De raad heeft een notitie vastgesteld over de gebouwensituatie. Hierin
is aangegeven dat ten aanzien van een aantal gebouwen - onder andere
de H. Westerschool locatie H. Hinderstraat - nader onderzoek gedaan
zal worden. Dat gebeurt in overleg met de school. Er is op dit moment
geen sprake van dat deze school dit jaar gesloten zal worden. Het
college zal in het voorjaar met een notitie richting de raad komen
waarin aangegeven is hoe het de toekomst van deze school ziet.
Wethouder Lammersma zegt dat er enkele weken geleden een algemene
informatiebijeenkomst is geweest in verband met de IBA's. Morgenavond
is er een tweede bijeenkomst. Deze bijeenkomst is niet gecommuniceerd
naar de raad, hetgeen wel de bedoeling was. Deze tweede
informatiebijeenkomst gaat over de percelen waar de gemeente
zorgplicht heeft en die dus aangesloten moeten worden. De bijeenkomst
is morgenavond om half acht in De Snikke. De raadsleden worden
hiervoor bij deze alsnog uitgenodigd. Dat had eerder gecommuniceerd
moeten worden.
De heer Buitenhuis vraagt naar de forse verkeersdrempel bij de Chinees
aan de Oldenburgerstraat. Als men in het donker komt aanrijden wordt
de drempel onvoldoende opgemerkt, wat een bijna-lancering tot gevolg
kan hebben. Ook door verkeer van de Ommelanderweg is het een
gevaarlijke situatie. Kan die drempel niet lager?
Wethouder Lammersma zegt dat dit een eindeloze discussie is. De
voorzieningen zijn gemaakt om het verkeer af te remmen. Als iedereen
zich houdt aan de regels die daar gelden is er niets aan de hand. We
blijven echter altijd te maken hebben met mensen die zich niet aan de
regels houden. Welke groep moet men tegemoet komen: de mensen die de
verkeersremmende maatregel bewust negeren of degene die zich aan de
regels houden en er geen last van hebben? Deze drempel voldoet aan de
normen die landelijk gelden. Spreker heeft op dit moment geen behoefte
om daar iets aan te doen, want als dat op die plaats gebeurt moet men
het ook op andere plaatsten doen. Ook over de verkeersremmende
maatregelen in de Scheepshellingstraat komen regelmatig klachten. Er
zijn echter geen ongelukken meer gebeurd. Bij de voorlichting richting
de bewoners is bewust aangegeven dat hij zo hoog werd. Er zijn altijd
voor- en tegenstanders. Er zijn ook mensen die ze voor de veiligheid
van hun kinderen graag wat hoger willen hebben, zodat het verkeer meer
afremt. Als iedereen zich aan de regels houdt is er bij dergelijke
maatregelen niets aan de hand.
De heer Buitenhuis zegt dat in het donker niet goed te zien is dat de
drempel zo hoog is. Kan er geen verlichting bij geplaatst worden?
Wethouder Lammersma zegt dit wel te willen bekijken, maar benadrukt
nogmaals dat het een 30-km-zone is en dat men er dus maar 30 km mag
rijden.
De heer Beikes zegt dat wanneer men vanaf Oude Pekela komt men nooit
in een keer de voorrangsweg op kan. Dat is een goede situatie. Komend
vanaf de richting Boven Pekela is de situatie verraderlijk als er
meerdere auto's achter elkaar staan en er auto's vanaf de voorrangsweg
komen.
Mevrouw Knevelman merkt op dat deze weg qua inrichting vergelijkbaar
is met de weg in Boven Pekela. Daar geldt echter geen "verkeer van
rechts heeft voorrang". Wanneer wordt dit ingevoerd?
Wethouder Lammersma zegt dat voor zover hem bekend is dit een
30-km-zone is. In een 30-km-zone heeft verkeer van rechts altijd
voorrang. Dat staat in het verkeersreglement.
Mevrouw Knevelman zegt dat er overal nog borden staan dat dit een
voorrangsweg is. Omdat de inrichting gelijk is schept dit verwarring
over wanneer men wel of niet voorrang heeft.
De voorzitter constateert dat hier naar gekeken zal worden.
De voorzitter sluit het vragenuur.
Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente
Pekela
op 5 april 2005
voorzitter griffier
Notulen raadsvergadering 01-03-05
pag. 10
Betreft:NOTULEN - openbare vergadering van de raad van de gemeente
Pekela
Datum : 1 maart 2005
Aanvang : 20:00 uur
Aanwezig : voorzitter: de heer M. Schollema, raadsgriffier: de heer G.
Wijers, raadsleden: de dames H. Knevelman-Hulshof, A. Mulder, W.G.
Schoonhoven-Hemmes en J. Westers-Borgesius en de heren H.J.G. Beikes,
J. Boneschansker, J.J. Buitenhuis, G.J. Freerks, H.H. Hoiting, E.
Kootstra, G. Volders en C.H. Vredeveld, wethouders: de heren C.
Oosterveld en A.B. Lammersma
Afwezig : Met kennisgeving: raadsleden: de heren J.G. Klungel, H. Luis
en J.J. van Mannekes
1. Opening
De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom.
2. Vaststelling agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
3. Spreekrecht burgers over geagendeerde onderwerpen
Er hebben zich geen burgers gemeld die gebruik willen maken van het
spreekrecht.
4. Vaststelling notulen van de vergadering van 8 februari 2005
Mevrouw Westers merkt naar aanleiding van pagina twee op dat waar
"gemeente Stadskanaal" staat dit "Stadskanaal" moet zijn.
Wethouder Oosterveld zegt naar aanleiding van ingekomen stukken en
mededelingen op dat het "10 voor toekomst" moet zijn in plaats van
"team voor toekomst".
Op pagina vier staat "Daarmee zit men dan alweer op 174 uren...".
Wethouder Oosterveld merkt op dat hier moet staan "... 174
hulpverleningstrajecten...".
Naar aanleiding van de notulen deelt hij mee gesproken is met de
directeur en met het team van het algemeen maatschappelijk werk. De
instelling kan zich vinden in de nieuwe verdeling 70%-30%. Ook is
afgesproken dat het college meer informatie zal krijgen, uitgesplitst
naar problematiek en aantallen. Hiermee kan het meer inzicht krijgen
in het verloop van het aantal hulpverleningstrajecten dat men
aanbiedt. Ook is ten aanzien van de VKB aangegeven dat er nu kortere
lijnen liggen en dat men ook gebruik zal gaan maken van de
mogelijkheden die het VKB biedt. Tenslotte zal op basis van een nieuw
registratiesysteem de zaken beter in de gaten worden gehouden. Het
college wordt daarover regelmatig geïnformeerd, zodat men tijdig kan
reageren als het aantal hulpverleningsaanvragen sterk toe zou nemen.
De al geïnformeerd worden over het verloop en de resultaten van de
overeengekomen activiteiten.
De notulen worden met inachtneming van bovengenoemde wijzigingen
vastgesteld.
5. Ingekomen stukken en mededelingen
Ingekomen stukken week 2 (12 januari 2005):
Mededeling nr. 1: financiële consequenties WWB
De heer Volders merkt op dat het Ministerie van SZW van mening is dat
de uitvoeringskosten niet te laste gebracht mogen worden van het
budget voor de WWB. De gemeente Pekela heeft dit wel gedaan, zodat er
minder wordt gereserveerd dan wettelijk gezien mogelijk is. Was dit
van tevoren niet bekend? Waarom komt men nu pas tot deze ontdekking?
In de stukken staat "Indien dit in 2005 wordt aangepast moet dekking
gezocht worden voor een bedrag van 952.000,-. Dat zijn de kosten die
de gemeente Veendam bij de gemeente Pekela in rekening brengt voor het
samenwerkingsverband." Het woord "indien" geeft aan dat er een keuze
is. Betekent dit dat men er ook voor kan kiezen om dit niet te doen?
Waarom zijn de voorlopige budgetten voor 2005 met 122.000,- verlaagd?
Is dat een bezuiniging van de overheid of zijn er te weinig
inspanningen gepleegd?
Wethouder Oosterveld zegt dat dit laatste te maken heeft met het feit
dat de rijksoverheid bezuinigingen heeft doorgevoerd. Ten aanzien van
de andere vragen is door de accountant, die de begroting heeft
doorgenomen, aangegeven dat ten aanzien van dit punt deze mogelijkheid
er was. Achteraf bleek dat echter niet het geval te zijn. Het
ministerie gaat er vanuit dat men dat niet doet. Daarom is achteraf
tot de conclusie gekomen, dat hierin een andere route moet worden
bewandeld. Voor 2006 zal met een nieuwe opzet moeten worden gekomen.
De heer Volders vraagt hoe het zit met het woord "indien". Dit duidt
op een keuzemogelijkheid.
Wethouder Oosterveld zegt dat hiermee wordt bedoeld dat de begroting
voor 2005 al is vastgesteld en dat het college dit in 2006 wil
doorvoeren. Die mogelijkheid is er.
Ingekomen stukken week 4 (27 januari 2005):
Mededeling nr. 6: informatieavond over IBA-project
De heer Freerks zegt dat er bij de informatieavond op 24 januari een
goede opkomst was van burgers en belangstellenden. Mevrouw Beuling van
het bureau Cogiba verzorgde de presentatie en burgemeester Schollema
was gespreksleider. De voorlichting was goed. Er werd duidelijk
aangegeven wat de landelijke wetgeving is en wat de zorgplicht van de
gemeente omvat. Ook werd duidelijk dat het de burger geld kost en werk
met zich meebrengt. Er waren veel vragen en opmerkingen. Ook kwam de
verbrede zorgplicht in de voorlichting duidelijk naar voren, evenals
het aanbod van de gemeente om dit te realiseren bij de burger in de
tuin. Het was helder welke keuzes de burger kon maken binnen de
vastgestelde kaders. Vragen werden naar tevredenheid beantwoord. Het
was een goede voorlichting. Wat is de stand van zaken op dit moment?
Wethouder Lammersma geeft de mensen die daarbij betrokken waren een
compliment. Het is goed verlopen. De stand van zaken op dit moment is
dat morgenavond de laatste bijeenkomst plaats vindt. Vervolgens wordt
een totale inventarisatie opgemaakt. Daar waar de gemeente zorgplicht
heeft zal zij deze zelf nakomen. De mensen die buiten de zorgplicht
vallen moeten er zelf voor zorgen. Hier is nog geen inzicht in;
daarvoor is men nog bezig met een inventarisatie. Iedereen die buiten
de zorgplicht valt moet kiezen mee te doen aan dit project of het zelf
te doen. Spreker raadt iedereen aan om met dit project mee te doen,
want zelf doen betekent ook dat men eveneens te maken krijgt met het
onderhoud etc. Pas als het traject afgelopen is, is te zeggen wat de
stand van zaken is.
De voorzitter stelt voor dat de raad een notitie ontvangt als de
inventarisatie afgerond is. Dan zijn de concrete aantallen en bedragen
bekend.
De voorzitter verzoekt de raad na afloop van deze vergadering even te
blijven. De medewerker van de afdeling ICT zal dan de eventuele
problemen inventariseren die er zijn met het gebruik van de
ict-faciliteiten.
6. Milieuprogramma 2005
De heer Freerks vraagt wat het milieujaarplan 2004 opgeleverd heeft.
De PvdA-fractie is er voorstander van om meer draagvlak bij de burgers
te creëren. Het moet de burger duidelijk worden waarom milieu
belangrijk is voor iedereen. Alleen als er een bewustwording en
gedragsverandering plaats vindt wordt de effectiviteit van het
milieubeleid vergroot. Het college geeft dit in § 10.1 ook aan. In §
10.5 staat als doelstelling dat men zal trachten de milieuvoorlichting
beter te structureren. Het woord "trachten" kan beter weggelaten
worden. Milieuvoorlichting moet immers structureel plaats vinden. De
burger staat daarbij centraal, zoals ook in het Verdrag van Arhus is
verwoord. Hoe maakt het college dat concreet? Wanneer kan het plan van
aanpak tegemoet worden gezien? Tijdens de begrotingsvergadering in
november 2004 heeft de PvdA duidelijk kenbaar gemaakt wat er moet
gebeuren als het gaat over milieuvoorlichting om de betrokkenheid van
burgers te vergroten. Enkele punten: burgerparticipatienota,
gescheiden riool met eigen initiatieven, afvalstoffencampagne met de
prijzen en de solidariteit daarbij en vergunningen. Is hiermee al iets
ondernomen en zo nee, wanneer gebeurt dat?
Mevrouw Schoonhoven zegt dat er sinds een aantal jaren jaarlijks een
milieuprogramma opgesteld wordt. Dit is een goed hulpmiddel om
helderheid te verschaffen over de gemeentelijke milieutaken en de
wijze waarop er uitvoering wordt gegeven aan deze taken. Uit het
programma blijkt ook dat de doelstellingen die per thema worden
opgeschreven bijna jaarlijks hetzelfde zijn. Hieruit blijkt dat er op
verschillende terreinen weinig vooruitgang wordt geboekt. Daarbij zijn
de doelstellingen zeer vaag en spreekt er weinig daadkracht uit.
GroenLinks is van mening dat het milieubeleid daadwerkelijk opgepakt
moet worden en dat het niet alleen bij woorden, programma's en
rapportages moet blijven. Milieuproblemen zijn groot en de gemeente is
maar een kleine speler, maar dat wil niet zeggen dat het niet
belangrijk is om alles te doen wat binnen de mogelijkheden ligt.
In verband met te weinig capaciteit wordt er van afgezien om een
milieuzorgsysteem te ontwikkelen voor de gemeentelijke organisatie. De
GroenLinks-fractie vindt dit zeer teleurstellend, omdat zij van mening
is dat de gemeente zelf een goed voorbeeld dient te geven. Zeker omdat
met de VROM-inspectie afgesproken is dat voor oktober j.l. een plan
van aanpak opgesteld zou worden, waarin aangegeven zou worden hoe de
tekortkomingen verbeterd zullen worden. Wanneer zal dat plan worden
ontvangen? In het plan van aanpak moeten de volgende onderwerpen
opgenomen worden: afhandelen milieuklachten, opzetten gemeentelijke
interne milieuzorg, afvalbeleid gericht op preventie en optimaliseren,
gescheiden inzameling, opstellen gemeentelijk rioleringsplan en
software voor de gemeentelijke begraafplaats. Kan de wethouder
adviezen van de VROM-inspectie zomaar naast zich neer leggen? Worden
er in het plan van aanpak doelen en prestaties opgenomen, zodat het
afvalbeleid daadwerkelijk verbeterd kan worden?
Het gemeentelijk energiebeleid is afgerond en wordt opgevolgd door een
"menukaart", waarin per thema het ambitieniveau wordt vastgelegd.
Wanneer zal deze menukaart klaar zijn en wanneer wordt begonnen met de
uitvoering ervan? Uit de uitgevoerde klimaatscan blijkt dat er in
Pekela mogelijkheden zijn om een effectief klimaatbeleid te voeren. De
GroenLinks-fractie zou graag een overzicht willen ontvangen van de
projecten. Wanneer wordt er een start gemaakt met deze projecten? Als
doelstelling staat er dat er een effectief en realistisch
klimaatbeleid wordt opgezet. Betekent "effectief en realistisch" dat
het ambitieniveau erg laag is of moet dit anders opgevat worden?
GroenLinks vraagt al jaren om een krachtig beleid om het verminderen
van afvalstromen en het beter scheiden van afval te stimuleren. Dit is
beter voor het milieu en financieel beter voor de inwoners. Tot heden
is er nog niets gebeurd en in het milieuprogramma staat alleen dat er
in 2005 een plan van aanpak wordt opgesteld om de voorlichting te
verbeteren. Als doelstelling staat dat er getracht wordt te voldoen
aan de doelstelling. Het spreekt voor zich dat de geformuleerde
doelstelling veel te vrijblijvend is. De fractie van GroenLinks wil
dat er eindelijk maatregelen getroffen worden om die doelstellingen
daadwerkelijk te bereiken.
Op pagina 20 wordt gesproken over Duurzaam Bouwen. Begin 2004 is er
een rapportage opgesteld over Duurzaam Bouwen. De rapportage mondt uit
in een checklist die toegepast wordt bij de bouwplanontwikkeling.
Volgens het milieuprogramma wordt zo een impuls gegeven aan Duurzaam
Bouwen in Pekela. Op welke manier wordt de rapportage toegepast op
bouwplannen? Kan de wethouder voorbeelden geven waar in Pekela
duurzaam gebouwd is? Welke nieuwe bouwprojecten worden aangemerkt als
duurzaam-bouw-projecten?
Op pagina 21 staat dat het project GEA in 2000 is beëindigd. Het
hieruit voortvloeiende energiecoördinatorenoverleg bestaat nog wel
steeds. Wat is het doel van dit overleg? Staan er nog projecten op
stapel om gerealiseerd te worden? Bij de doelstelling staat dat er
structurele aandacht is voor het gebruik van duurzame energie.
Betekent dit dat het gebruik van duurzame energie daadwerkelijk door
het college wordt gepromoot? Op welke manier gebeurt dat?
De heer Vredeveld zegt dat zijn fractie bij de begrotingsbehandeling
al heeft aangegeven dat de doelstellingen niet voldoende omschreven
zijn. Dat betekent dat de raad minder goed kan controleren of een
doelstelling daadwerkelijk gehaald is. Het blijft bij vage
omschrijvingen. Wat wil men bereiken en wat heeft men voor dit jaar
voor ogen? Spreker wil graag concrete percentages voor vermindering,
verbetering, etc. Hoe kan het resultaat van de doelstellingen gemeten
worden?
Op pagina 14 wordt gesproken over de voorlichting. In 2005 wordt pas
een plan van aanpak opgesteld. Daar is 2003 en 2004 al om gevraagd.
Toen werd medegedeeld dat hier al middelen voor beschikbaar gesteld
waren en dat er een goed pakket zou komen voor de voorlichting. Nu
wordt het 2005, dus het wordt steeds vooruit geschoven.
Mevrouw Westers zegt dat de VVD-fractie dit programma op hoofdlijnen
ondersteunt. Richting de andere partijen die allerlei opmerkingen en
verbeterpunten hebben merkt zij op dat men dan als raad ook zo eerlijk
moet zijn extra fte's en de daarbij behorende financiële middelen ter
beschikking te stellen. De raad gaat akkoord met allerlei
bezuinigingsrondes en weet dat er een personeelsstop is. De
vraagstelling - met name van GroenLinks - gaat in dit verband erg ver.
Het college spreekt in de notitie zijn zorgen uit over de leegstand
van behoorlijk veel boerderijen. Het beleid en het bestemmingsplan
zijn niet zodanig dat daar verandering in aangegeven wordt. Hoe denkt
het college erover om in leegstaande boerderijen bijvoorbeeld een
startende ondernemer of een recreatiewoning in te vestigen?
Wethouder Lammersma is blij dat er het milieuprogramma 2005 voorligt.
Als we alles willen uitvoeren wat GroenLinks vraagt dan moet een
andere discussie worden gevoerd. De afdeling Milieu bestaat uit 3
medewerkers en er wordt een ½ fte ingehuurd van de Streekraad. De
algemene handhaver had hiërarchisch evengoed bij VRO of BORG
ondergebracht worden. Binnen de 3,5 beschikbare fte moet alles
gebeuren op het gebied van milieu. Spreker heeft veel bewondering voor
deze mensen die er telkens weer in slagen een voldoende te krijgen van
de inspectie voor de werkzaamheden die zij uitvoeren. Als men alles
moet doen wat de doelstelling is dan is dat waarschijnlijk niet
haalbaar. De insteek is, dat in ieder geval de taken die moeten
gebeuren en die opgelegd worden ook worden uitgevoerd. Spreker wil
niet toezeggen dat alles wat gevraagd wordt ook daadwerkelijk gedaan
zal worden. Wel wil hij de belofte doen dat alles wat moet ook
daadwerkelijk zal worden gedaan.
Er werd opgemerkt dat de raad geen referentiekaders heeft om te kunnen
beoordelen wat er bereikt is. In het milieuprogramma 2005 staat, dat
de raad medio 2005 een jaarverslag zal krijgen. In dat verslag komt te
staan wat in 2004 is gerealiseerd. Wel is getracht om de zaken die in
2004 niet helemaal uitgevoerd zijn zo veel mogelijk in dit
milieuprogramma 2005 te verwerken.
Er werd gevraagd naar de voorlichting. Spreker heeft bij de
begrotingsbehandeling in 2004 toegezegd dat de voorlichting in 2005 op
een adequate manier aangepakt zou worden en herhaalt nogmaals deze
toezegging. In het milieuprogramma 2005 staat dat het college zal
komen met een plan van aanpak voor de voorlichting. De heer Klungel
zei onlangs nog, dat de voorgenomen voorlichtingscampagne van het
ministerie hiervoor een mooi handvat biedt. Toen is ook voorgesteld om
dat te koppelen. Het is de bedoeling om omstreeks april/mei hiermee
aan de slag te gaan. De insteek is dat er een voorlichting komt die
ook bij de burger zal aanspreken.
Spreker is het niet met mevrouw Schoonhoven eens dat er geen
vooruitgang geboekt wordt. Er is wel degelijk vooruitgang geboekt. Wij
zijn in deze gemeente goed bezig met de afvalproblematiek: er zijn
groene en grijze containers, men kan chemisch afval naar het
brengstation brengen, er zijn kledingcontainers en er zijn glasbakken
op vrijwel alle plekken in de gemeente. Veel zaken worden adequaat
opgepakt. Als een goede voorlichting de burger ertoe kan bewegen nog
meer te scheiden is al veel bereikt. Het scheidingsniveau is in deze
gemeente al behoorlijk hoog. Het kan natuurlijk altijd beter, maar
spreker is van mening dat deze gemeente al behoorlijk ver is met
diverse processen. Een uitzondering is misschien van de bakken waar
men blikjes in kan gooien, maar dan moet wel eerst uitgezocht worden
wat daar de kosten van zijn.
Spreker verwacht dat een goede voorlichting ervoor kan zorgen dat er
nog beter gescheiden wordt. Hij betwijfelt echter of een beter
afvalbeleid voordeel op zal leveren voor de burgers. De cijfers die
hij heeft geven aan dat het juist duurder wordt naarmate men meer
scheidt. Dat scheiden goed voor het milieu is, is geen punt van
discussie.
GroenLinks vroeg hoe het staat met Duurzaam Bouwen. Spreker is al blij
met het feit dat er überhaupt gebouwd kan worden. Projectontwikkelaars
staan niet in de rij voor het gemeentehuis. Wel is met Acantus
afgesproken, dat bij de herstructureringsprojecten zo veel mogelijk
rekening gehouden zal worden met Duurzaam Bouwen. Daarvan moeten
echter geen wonderen worden verwacht. Degene die bouwt bepaalt meestal
wat hij bouwt. Op dit moment lopen er geen projecten met betrekking
tot duurzaam bouwen. Ook zijn daar nog geen verzoeken voor ontvangen.
Er lopen momenteel geen projecten met betrekking tot het gemeentelijke
energiebeleid. In streekraadverband is afgesproken, dat wanneer
gemeentelijke gebouwen aangepast worden hiermee rekening gehouden zal
worden. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan
hoogrendementsketels en klimaatbeheersing. Als men dat niet is men een
dief van de eigen portemonnee. Daar waar daartoe mogelijkheden zijn
zal dit zeker meegenomen worden.
Het CDA verwijst hij naar het komend jaarverslag 2004. Ook pleitte het
CDA voor betere voorlichting. Spreker gaat er vanuit dat een goede
voorlichting opgezet zal worden, waarbij rekening gehouden wordt met
de richtlijnen van het ministerie.
Spreker zegt mevrouw Westers toe, dat hij zal kijken naar de
mogelijkheden ten aanzien van de leegstaande boerderijen. Ook de
eigenaar bepaalt uiteraard wat er met een pand moet gaan gebeuren. Het
is een aandachtspunt waar naar gekeken zal worden.
De PvdA vroeg om draagvlak te creëren bij de burgers. Het college
probeert dit te realiseren middels een voorlichtingscampagne.
De heer Freerks is blij dat de portefeuillehouder aangeeft in mei
terug te zullen komen op de voorlichtingscampagne. Vanuit het rijk
wordt hier sturing aan gegeven. Spreker hoopt wel dat het rijk niet in
abstracte zin voorlichting geeft en dat de voorlichting richting de
burgers van deze gemeente concreet zal zijn. Op die manier krijgt men
ook meer draagkracht.
Hoe staat het met Vulpes Vulpes?
Mevrouw Schoonhoven reageert op de woorden van mevrouw Westers. Haar
vragen waren gericht op punten die GroenLinks al jaren aandraagt. Wat
niet kan kan niet, maar ze blijft erbij dat, als de ambitie er is,
bepaalde zaken wel geregeld kunnen worden.
Er wordt al jaren gepraat over voorlichting ten aanzien van afval. De
wethouder zegt dat het duurder wordt als er meer afval gescheiden
wordt. Dat is gewoon niet waar. Er zijn al veel gemeenten die het
afval wegen. Dat hoeft niet eens met een chip op de container. Er zijn
ook gemeenten die aan hun burgers vragen of ze een container willen
voor één of twee of drie zakken. Groen afval is veel goedkoper dan
grijs afval. Op die manier wordt veel geld bespaard. Er zijn gemeenten
die aangegeven hebben dat ze goedkoper uit zijn nu ze afval wegen en
mensen op basis daarvan laten betalen. Deze raad wil daar niet aan,
maar het is wel goedkoper.
Er staat een heel stuk over Duurzaam Bouwen in het milieuprogramma
2005. De gemeente kan wel stimuleren en promoten dat er duurzaam
gebouwd wordt. Dat gebeurt nu niet. Als men iets gaat bouwen krijgt
men geen informatiemapje van de gemeente met tips over duurzaam
bouwen.
Als men het milieuprogramma doorleest dan ziet men dat er allerlei
rapportages opgesteld worden, projecten opgestart worden, etc. Maak
minder projecten en ga iets doen met de projecten die overblijven. Dat
levert ook tijd op.
Met de VROM-inspectie is afgesproken dat er een plan van aanpak komt
waar allerlei dingen in komen te staan. Dat plan zou per 1 oktober
klaar zijn. Wanneer komt dat plan? Kan de wethouder adviezen van de
VROM-inspectie zomaar naast zich neerleggen? Staan de doelen en
prestaties over het afval ook in dat plan?
Wethouder Lammersma zegt dat men een eindeloze discussie kan voeren
over of het scheiden van afval het duurder of goedkoper maakt. Hij
heeft niet de informatie dat het goedkoper wordt door meer scheiding,
maar misschien is dat afhankelijk van bij welke gemeente wordt
geïnformeerd. Overigens is hij van mening dat dat ook niet de
discussie zou moeten zijn. Het gaat erom of we het willen of niet
willen.
Spreker zegt toe de mogelijkheid te willen bekijken voor een
informatiemapje voor duurzaam bouwen.
Het plan van aanpak is bijna klaar. Er zijn goede afspraken gemaakt
met de VROM-inspectie waar zij mee akkoord gegaan is. De raad kan
hetgeen met de VROM-inspectie afgesproken is krijgen.
Mevrouw Schoonhoven vroeg of de wethouder de adviezen van de
VROM-inspectie naast zich neer kan leggen. Wat wettelijk verplicht is
moet men gewoon worden gedaan.
Mevrouw Schoonhoven zegt dat het ging om het punt van het opzetten van
interne milieuzorg. In het milieuprogramma staat nu dat dit eerst
geparkeerd is omdat er geen capaciteit voor is. Kan dat zomaar?
Wethouder Lammersma zegt dat dit niet wil zeggen dat het niet gebeurt.
Het is echter eerst geparkeerd, omdat er geen capaciteit voor is. Dit
is gecommuniceerd richting de VROM-inspectie. Er zijn geen geluiden
ontvangen dat zij er anders over denkt.
Enkele weken geleden is gesproken met de provincie en de
VROM-inspectie over Vulpes Vulpes. Daar zijn afspraken gemaakt. Het
college heeft gevraagd om het rapport. Dit rapport is nodig om inzicht
te krijgen in de totale problematiek. Dat rapport is al binnen. De
kosten worden gezamenlijk gedragen. Het is nu aan de VROM-inspectie en
de provincie om aan te geven hoe daar verder mee omgegaan moet worden.
Op dit moment zijn er geen verdere ontwikkelingen. Zodra er nieuwe
ontwikkelingen zijn zal de raad worden geïnformeerd.
De heer Buitenhuis vraagt naar de stand van zaken van de actie "Pekela
Schoon".
Wethouder Lammersma zegt, dat deze gemeente ten opzichte van andere
gemeenten er goed uitkomt. Pekela is qua milieu schoon. Het enige
probleem is het herstructureringsgebied. Op dit moment rijdt men
dagelijks door de gemeente en worden klachten adequaat door de
buitendienst opgelost. Daarom is het college van mening dat deze
gemeente mee moet strijden voor de titel "schoonste gemeente van
Nederland". Op enig moment komen mensen onaangekondigd in de gemeente
kijken. Ze beoordelen dan in hoeverre de situatie voldoet aan hun
normen. Spreker hoopt dat Pekela de schoonste gemeente van Nederland
kan worden. Men is er in ieder geval serieus mee bezig.
De heer Hoiting is van mening, dat deze gemeente veel lef toont door
zich krachtig in te zetten voor "Pekela Schoon". Het is een goede
zaak. Er is veel regelgeving op het gebied van milieu. Het gaat erom
welke verwachting je als relatief kleine gemeente hebt met betrekking
tot de invoering van alle regelgeving die er op de gemeenten afkomt.
Het zou goed zijn als we ons kunnen houden aan hetgeen de
VROM-inspectie aangeeft. Spreker is van mening dat de gemeente Pekela
laagdrempelig is inzake het kwijt kunnen van afval. Hij verwacht dat
Pekela hoog zal scoren bij Nederland Schoon. De buurtvereniging in de
buurt waar hij woont wil daar in ieder geval van harte aan meewerken.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad het milieuprogramma 2005
vast te stellen.
7. Vaststelling Gemeentelijk Rioleringsplan
De heer Volders kan in grote lijnen instemmen met het voorstel. Het
waterschap kan niet zonder meer instemmen met het GRP omdat de
realisatietermijn voor het behalen van de basisinspanning niet wordt
gehaald. Wat zijn daarvan de consequenties?
Mevrouw Westers zegt dat ook de VVD-fractie akkoord kan gaan met het
Gemeentelijk Rioleringsplan. Het is ook een wettelijk gegeven. Ook met
de termijnen, onderzoeken en voorgestelde wijze van kostendekking kan
de VVD-fractie akkoord gaan.
De heer Vredeveld gaat ook akkoord met dit voorstel. Hij merkt op dat
als er riolering aangelegd wordt men gleuven in de weg maakt etc. Hij
pleit ervoor werkzaamheden zo veel mogelijk te combineren. Misschien
kan er nu een buisje extra meegenomen worden waar straks de breedband
doorheen kan. Dat is goedkoper dan dat men de straat er opnieuw uit
moet halen en moet herstraten.
Mevrouw Knevelman vindt dit een goed raadsvoorstel. Doelmatige
rioleringszorg is zeer belangrijk, onder andere om ongewenste emissie
naar het oppervlaktewater en overlast voor de omgeving te voorkomen.
Het is begrijpelijk dat de basisinspanning niet geheel binnen de
wettelijke termijnen gerealiseerd kan worden. Alle werkzaamheden die
door het waterschap aangekaart worden, worden uiteraard wel
uitgevoerd. Dat zal echter meer projectmatig uitgevoerd worden en
daardoor zullen de data niet gehaald worden. Het waterschap gaat zelf
ook niet geheel vrijuit. Er is al jaren geleden toegezegd dat er een
keersluis zou komen. Dat is nog niet gerealiseerd.
De fractie van GroenLinks fractie kan instemmen met de financiële
consequenties van dit voorstel. Het gaat om een fors bedrag, maar is
in principe niet beïnvloedbaar. Door een langere termijn te kiezen
levert dit op termijn hogere kosten op voor de burgers. De
GroenLinks-fractie steunt dit voorstel.
De heer Freerks merkt op dat het GRP 2005-2010 wat nu vastgesteld moet
worden een lang traject heeft afgelegd. Het is een erg technisch en
kostbaar plan. De financiering gebeurt door de inwoners van deze
gemeente en zorgvuldigheid is dan ook geboden. Een vereiste is dan ook
de inspanning voor een kostendekkende opzet binnen beheersbare
grenzen.
In het staatje op pagina vier staan hogere bedragen voor 2007. Waar is
dat voor?
In dit GRP is geen tijdspad weergegeven van projecten. Wanneer kan een
planning van de projecten met de begrote bedragen tegemoet worden
gezien? Kan het college aangeven waar momenteel knelpunten zijn?
Wanneer komen deze in aanmerking voor uitvoering?
Zijn de rioleringen die binnen de herstructureringsgebieden liggen en
na de herbouw weer benut worden ook in dit financiële plan meegenomen?
Voorlichting over kostenbeheersing en planning naar de burgers moet
ook hier een inspanning zijn van de gemeente.
Wethouder Lammersma is blij dat dit voorstel door de raad gedragen
wordt en dat de raad zich ervan bewust is dat dit voorstel uit
milieuoogpunt noodzakelijk is.
De ChristenUnie vroeg naar de consequenties van het feit dat het
waterschap niet akkoord gaat met de planning. Het is een constatering.
Als we hiermee akkoord gaan, dan zal dit tijdspad aangehouden worden.
Het college denkt dat dit een reële planning is richting de burger.
Als het in een korte tijd gedaan wordt betekent dit, dat het
rioolrecht in een korte termijn drastisch verhoogd zal moeten worden.
Dat zal aan de burger uitgelegd moeten worden. Het college vindt dit
een verantwoord traject. Spreker heeft er vertrouwen in dat we daar
met elkaar uitkomen.
GroenLinks maakte een opmerking dat het waterschap de afspraken ook
niet adequaat nakomt. Die ergernis is ook bij het college aanwezig.
Enkele weken geleden heeft het college een brief naar het waterschap
gestuurd, waarin het aangegeven heeft, dat het op zeer korte termijn
duidelijkheid wil hebben over het tijdstip, waarop de werkzaamheden
zullen beginnen. De vraag van het college was waar de keersluis zou
komen. De keersluis komt op de grens van Pekela en Winschoten. Ook als
de sluis op het grondgebied van Winschoten zou komen vindt het college
dat het alsnog door het waterschap op de hoogte gebracht moet worden
van de voortgang. Er is een gezamenlijk probleem. Ten aanzien van de
kadeverhoging die toen voorgesteld was en waarvoor zelfs landelijke
publiciteit gezocht was, moest achteraf geconstateerd worden, dat die
toch te duur was. Er is nu een goede oplossing voorgesteld in de vorm
van bemaling en een keersluis. Het college wil in 2005 duidelijkheid
hebben over de stand van zaken.
De PvdA-fractie vroeg waarom de kosten op pagina vier plotseling zo
stegen. Dat heeft te maken met het feit, dat er op dat moment
investeringen gedaan zouden moeten worden voor vervanging van pompen
en voor de aanleg van BBB's in Nieuwe Pekela en Oude Pekela. In een
staatje is de planning te zien.
Er zijn enkele knelpunten, onder andere Doorsnee in Nieuwe Pekela. Als
de gelden beschikbaar zijn zal daar in 2007 gestart worden met de
voorbereidingen. Daarnaast zijn er nog drie knelpunten in Oude Pekela.
Voor een paar plekken is al aan de slag gegaan, onder andere
Veemstede. Daarnaast is er nog een knelpunt aan de Hendrik
Westerstraat. Dat kan misschien met een kleine ingreep opgelost
worden.
De heer Vredeveld maakte een opmerking over kabels en leidingen. In
deze raad is afgesproken dat daar waar riolering vervangen wordt, ook
de bovengrondse infrastructuur meegenomen wordt. Het is echter
moeilijk om afspraken te maken met de nutssector om integraal werken
ui te voeren. Dat geldt niet alleen voor gas, electra en cai, maar ook
voor KPN. Dat ligt heel moeilijk. Spreker zegt toe te zullen bekijken
welke mogelijkheden er zijn om kabels en leidingen mee te nemen - met
name in het herstructureringsgebied - maar hij denkt dat het heel
moeilijk zal zijn.
De PvdA vroeg of het herstructureringsgebied ook hierin meegenomen
was. Dat is het niet geval. Het herstructureringsgebied is een apart
verhaal. Daarvoor zijn namelijk aparte subsidiegelden toegekend. De
planvoorbereidingen zijn gestart, met name voor het gebied rond de
Willem de Zwijgerlaan/Mauritsstraat en het gebied
Meidoornlaan/Verlengde Sportlaan. Daar zal ook bij de raad op worden
terug gekomen.
De heer Vredeveld begrijpt dat nutsbedrijven eisen stellen aan hoogte
etc waarop hun leidingen moeten komen te liggen. Ten aanzien van
breedband denkt hij echter dat het weinig uitmaakt. Als men alvast een
buis meeneemt waar later een kabel doorheen geblazen kan worden zal
dit aanzienlijk goedkoper zijn dan wanneer alles weer opengebroken
moet worden.
De PvdA merkte op het allemaal betaald moet worden door de burger. In
de uitgave van de BNG stond een artikel over wat de druk van de
gemeentelijke belastingen is ten opzichte van de totale belastingdruk.
Het blijkt dat minder dan 4% (ongeveer 3,3%) van de totale
belastingdruk voor de burgers bestaat uit gemeentelijke belastingen.
Dat is dus slechts een kleine factor ten opzichte van het geheel. De
schrijver van het artikel adviseerde de gemeenten om dit feit meer
onder aandacht van de burgers te brengen.
Wethouder Lammersma zegt dat niet de hoogte van de kabels en leidingen
een rol speelt. Het gaat erom dat wanneer de gemeente bezig gaat de
energiebedrijven nog niet zo ver zijn. Het is heel moeilijk om dat af
te stemmen.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad in te stemmen met:
· in het GRP geformuleerde doelen
· voorgestelde onderzoeken van 2005/2010
· te nemen maatregelen van 2005 t/m 2010
· voorgestelde wijze van kostendekking
8. Overzicht onvoorziene / incidentele bestedingen
Er zijn een onvoorziene bestedingen geweest.
9. Sluiting
De voorzitter deelt mee dat het bestemmingsplan Bedrijventerrein West
goedgekeurd is door GS. Op een tweetal kleine punten moet nog een
correctie plaatsvinden. Deze raad is meer dan vijf jaar betrokken
geweest bij de voorbereiding en het uiteindelijk realiseren van vele
hectares die aangekocht zijn. Het finale punt is van de goedkeuring
van het bestemmingsplan is er nu. Met de nodige werkzaamheden kan nu
worden begonnen. Dit betekent dat er zeer binnenkort weer ruimte is om
terreinen uit te geven. Dit zijn de belangrijke punten waarvoor we met
elkaar bezig zijn.
De voorzitter sluit de vergadering om 21:15.
Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente
Pekela
op 5 april 2005.
voorzitter griffier