Opel scoort wederom hoog op kwaliteitsladder
(22-4-2005)
Twee gerenommeerde onderzoeksinstellingen in Duitsland hebben onlangs
de resultaten gepresenteerd van uitvoerig onderzoek naar
dealertevredenheid en productkwaliteit op de toonaangevende Duitse
automarkt. Opel ontving in hoge waarderingen, die de positieve trend
van de afgelopen tijd bevestigen.
Het Automotive Research Center van de Universiteit van Bamberg voerde
haar onderzoek uit onder 26 merken, terwijl het Institute for
Automotive Research van de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen
te Nürtingen data analyseerde van 28 merken.
Sinds 1995 publiceert het onderzoekscentrum van Bamberg jaarlijks de
onafhankelijke en wetenschappelijk gebaseerde âDealer Satisfaction
Indexâ. Bij de vaststelling van de index voor 2005 bleek dat Opel
excelleert in âNew Car Qualityâ, met een uitstekende tweede plaats;
ver vóór alle andere Duitse ook vrijwel voor alle Aziatische
autofabrikanten. In twee jaar tijd is de kwalificatie van de
Opel-modellen van een middenmootpositie via de vierde naar dit jaar de
tweede plaats gestegen.
De resultaten van deze onderzoeken weerspiegelen het resultaat van het
tijdschrift âAutoBildâ met zijn kwaliteitsrapport van november 2004,
waarin Opel werd uitgeroepen tot het beste Duitse merk. In het
merkenonderzoeksrapport van het Nürtingen instituut, dat sinds 1998
de dealertevredenheid onderzoekt, is Opel namelijk ook dé nummer 1
van Duitse autofabrikanten met volumeproductie in 2005.
AutoRai