AutoRai

Opel scoort wederom hoog op kwaliteitsladder

(22-4-2005)
Twee gerenommeerde onderzoeksinstellingen in Duitsland hebben onlangs de resultaten gepresenteerd van uitvoerig onderzoek naar dealertevredenheid en productkwaliteit op de toonaangevende Duitse automarkt. Opel ontving in hoge waarderingen, die de positieve trend van de afgelopen tijd bevestigen.

Het Automotive Research Center van de Universiteit van Bamberg voerde haar onderzoek uit onder 26 merken, terwijl het Institute for Automotive Research van de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen te Nürtingen data analyseerde van 28 merken.

Sinds 1995 publiceert het onderzoekscentrum van Bamberg jaarlijks de onafhankelijke en wetenschappelijk gebaseerde âDealer Satisfaction Indexâ. Bij de vaststelling van de index voor 2005 bleek dat Opel excelleert in âNew Car Qualityâ, met een uitstekende tweede plaats; ver vóór alle andere Duitse ook vrijwel voor alle Aziatische autofabrikanten. In twee jaar tijd is de kwalificatie van de Opel-modellen van een middenmootpositie via de vierde naar dit jaar de tweede plaats gestegen.

De resultaten van deze onderzoeken weerspiegelen het resultaat van het tijdschrift âAutoBildâ met zijn kwaliteitsrapport van november 2004, waarin Opel werd uitgeroepen tot het beste Duitse merk. In het merkenonderzoeksrapport van het Nürtingen instituut, dat sinds 1998 de dealertevredenheid onderzoekt, is Opel namelijk ook dé nummer 1 van Duitse autofabrikanten met volumeproductie in 2005.