AutoRai

Chevrolet Racing start drukke meimaand in Frankrijk

(22-4-2005)
Over anderhalve week neemt de WTC Chevrolet Nubira deel aan ronde drie en vier van het World Touring Car Championship (WTCC) 2005 op het circuit van Magny-Cours in Frankrijk. Net als in Monza ligt ook op de thuisbasis van de Franse Formule 1 Grand Prix de nadruk op snelheid en niet zozeer op handling.
Desalniettemin is het team van Chevrolet na de tests op Brands Hatch van vorige week vol vertrouwen dat er ditmaal betere resultaten worden neergezet.

âOp Brands Hatch, waar Rob en Alain achter het stuur zaten, hebben we ons geconcentreerd op de ontwikkeling van de remmen en de koppeling, omdat we zowel van de coureurs als van de autoâs zelf wat afwijkende feedback kregen,â aldus teammanager Mark Busfield. âWe hebben voor Frankrijk nu een goede algemene set-up gevonden voor de drie autoâs. âTegelijkertijd heeft de test tevens geresulteerd in een aantal nieuw richtlijnen die we voor de toekomstige ontwikkelings-activiteiten gaan volgenâ.

Na de eerste twee ronden op het circuit van Monza kon het team bij terugkomst direct vol aan de slag. âNa iedere race stellen we een lijst op met een aantal punten waar we aan moeten werken vóór de volgende ronde,â vervolgt Busfield. âNormaal gesproken bestaat die lijst uit 25 tot 30 items. Echter, na de race van Monza hadden we 160 zaken op papier staan waar we mee aan de slag moesten. Met andere woorden: we zijn nog steeds een eind verwijderd van het behalen van onze eerste podiumfinish. Maar tegelijkertijd zijn we vol vertrouwen dat de lijst van aandachtspunten telkens korter wordt. Sterker nog, dit project is nog zo nieuw dat we zelfs vooruitgang boeken tussen de kwalificatie en races, zoals we in Monza hebben bewezen. Daar waren de autoâs in de race een stuk sneller dan tijdens de tijdtraining".

De ontwikkeling van de motor staat nog steeds bovenaan de lijst en maakt deel uit van een doorlopend ontwikkelingsprogramma, terwijl de rem- en koppelingsproblemen die zich in Monza voordeden inmiddels zijn opgelost tijdens de test op Brands Hatch.

In Magny-Cours kan het team rekenen op de aanwezigheid van Nick Reilly, CEO van GM Daewoo Auto & Technology in Zuid Korea. âWij doen ons best om het hoogst haalbare resultaat voor hem te realiseren,â verklaart Busfield. âRealistisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om beter te kwalificeren dan in Monza. We richten ons bij de kwalificatie op een plek in de top 15, waar we in Monza de top 20 op tweetienden van een seconde na misten. Wat de race betreft proberen we natuurlijk alledrie de autoâs in beide races aan de finish te brengen. Maar zoals Rob in Italië ervoer kan een raceongeluk een perfecte en solide gooi naar een finishplek behoorlijk beïnvloedenâ.

Rob Huff verschijnt in Frankrijk in een nieuwe Nubira (chassis nr.4) aan de start, omdat zijn oorspronkelijke auto tijdens de tweede race in Monza te zwaar beschadigd raakte. âDe voorkant van de auto was te zwaar beschadigd, dus zal Rob vanaf Magny-Cours met een nieuwe body verder gaan,â legt Busfield uit. âZijn oude auto (chassis nr. 1) wordt wel gerepareerd, maar wordt vanaf nu alleen ingezet als reserveauto".

De race in Frankrijk markeert het begin van de drukste periode van het 2005 kampioenschap, want twee weken na Frankrijk worden de teams alweer in Engeland (Silverstone) verwacht en twee weken daarna is alweer de volgende race op het circuit van Imola in Italië.