OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl

Promotie: E-learning van confectie naar maatpak

Dynamische taakselectie in luchtvaarttraining
Promotie: E-learning van confectie naar maatpak

In de klas is het heel gewoon dat de leerkracht op grond van het niveau bepaalt welke taak een leerling gaat doen. Maar veel e-learningprogramma's hebben de neiging om alle leerlingen over één kam te scheren. Iedereen doorloopt dezelfde taken in dezelfde volgorde. Dat is niet efficiënt en niet nodig. Het is mogelijk om een e-learningprogramma geautomatiseerd taken te laten selecteren die passen bij het niveau van de student: een opleiding-op-maat in plaats van confectie. Dat blijkt uit het onderzoek waarop Ron Salden vrijdag 22 april promoveert.

Salden heeft proefpersonen laten werken met twee e-learningprogramma's, beide afkomstig uit de luchtvaart. Air Traffic Control is een programma waarmee luchtverkeersleiders worden opgeleid en Flight Management System is een programma om te leren hoe je een vluchtbeheerssysteem moet programmeren. Salden vergeleek studenten die een standaardprogramma volgden met studenten bij wie de selectie van taken op een dynamische manier gebeurde. De rol van de leerkracht was daarbij ingebouwd in het programma. Het programma bepaalde het niveau van de individuele student en koos op grond daarvan een vervolgtaak. Het niveau van de student werd bepaald op basis van de score op de vorige taak (prestatie), de hoeveelheid tijd die de student nodig had voor de vorige taak (mentale inspanning) of een combinatie van de twee (mentale efficiëntie).

De resultaten uit de verschillende experimenten laten overduidelijk zien dat dynamische taakselectie ervoor zorgt dat studenten de opleiding beter en sneller doorlopen dan wanneer zij een standaardprogramma doorlopen of 'meelopen' met het programma dat is toegesneden op een medestudent. Met andere woorden: de 'ouderwetse' werkwijze van de leerkracht die zijn opdrachten aanpast aan het niveau van de leerling leidt nog altijd tot de beste resultaten, ook als het gaat om e-learning. Tweede belangrijke conclusie is dat het goed mogelijk blijkt om dynamische taakselectie in een e-learningprogramma in te bakken.

Ron Salden (Geleen, 1976) verdedigt zijn proefschrift op vrijdag 22 april in gebouw Pretoria van de Open Universiteit Nederland in Heerlen. Zijn promotores zijn prof. dr. J.J.G. van Merriënboer en dr. G.W.C. Paas van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland.