OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl
Promotie: E-learning van confectie naar maatpak
Dynamische taakselectie in luchtvaarttraining
Promotie: E-learning van confectie naar maatpak
In de klas is het heel gewoon dat de leerkracht op grond van het
niveau bepaalt welke taak een leerling gaat doen. Maar veel
e-learningprogramma's hebben de neiging om alle leerlingen over één
kam te scheren. Iedereen doorloopt dezelfde taken in dezelfde
volgorde. Dat is niet efficiënt en niet nodig. Het is mogelijk om een
e-learningprogramma geautomatiseerd taken te laten selecteren die
passen bij het niveau van de student: een opleiding-op-maat in plaats
van confectie. Dat blijkt uit het onderzoek waarop Ron Salden vrijdag
22 april promoveert.
Salden heeft proefpersonen laten werken met twee
e-learningprogramma's, beide afkomstig uit de luchtvaart. Air Traffic
Control is een programma waarmee luchtverkeersleiders worden opgeleid
en Flight Management System is een programma om te leren hoe je een
vluchtbeheerssysteem moet programmeren. Salden vergeleek studenten die
een standaardprogramma volgden met studenten bij wie de selectie van
taken op een dynamische manier gebeurde. De rol van de leerkracht was
daarbij ingebouwd in het programma. Het programma bepaalde het niveau
van de individuele student en koos op grond daarvan een vervolgtaak.
Het niveau van de student werd bepaald op basis van de score op de
vorige taak (prestatie), de hoeveelheid tijd die de student nodig had
voor de vorige taak (mentale inspanning) of een combinatie van de twee
(mentale efficiëntie).
De resultaten uit de verschillende experimenten laten overduidelijk
zien dat dynamische taakselectie ervoor zorgt dat studenten de
opleiding beter en sneller doorlopen dan wanneer zij een
standaardprogramma doorlopen of 'meelopen' met het programma dat is
toegesneden op een medestudent. Met andere woorden: de 'ouderwetse'
werkwijze van de leerkracht die zijn opdrachten aanpast aan het niveau
van de leerling leidt nog altijd tot de beste resultaten, ook als het
gaat om e-learning. Tweede belangrijke conclusie is dat het goed
mogelijk blijkt om dynamische taakselectie in een e-learningprogramma
in te bakken.
Ron Salden (Geleen, 1976) verdedigt zijn proefschrift op vrijdag 22
april in gebouw Pretoria van de Open Universiteit Nederland in
Heerlen. Zijn promotores zijn prof. dr. J.J.G. van Merriënboer en dr.
G.W.C. Paas van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de
Open Universiteit Nederland.