OZ boekt goede resultaten in 2004
BREDA, 20050421 -- OZ zorgverzekeringen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal particuliere verzekerden is in 2004 relatief sterk toegenomen, vooral in het collectieve segment. Het aantal ziekenfondsverzekerden daalde in 2004 licht. Per saldo blijft het aantal verzekerden bij de OZ groep nagenoeg stabiel.Met het vragen van redelijke premies boekt OZ een uitstekend positief resultaat in zowel zorgkosten als in de exploitatie van de aanvullende verzekering. Het netto resultaat van OZ zorgverzekeringen in 2004 is ¤ 76,1 miljoen. In 2003 was dit resultaat ¤ 22,5 miljoen. Alle groepsmaatschappijen hebben een positief aandeel in deze uitkomst.
Het groepsvermogen van OZ nam toe van ¤ 158,3 miljoen eind 2003 naar ¤ 236,6 miljoen eind 2004. OZ heeft daarmee een gezonde financiële basis in een periode waarin de risico's voor de zorgverzekeraars, zoals de invoering van de zorgverzekeringswet en de gewijzigde financiering van ziekenhuizen, toenemen.
Gunstige premiestelling
Uit onafhankelijke overzichten over premies van ziektekostenverzekeringen, blijkt dat OZ al jaren een gunstige premiestelling heeft. De premies bevinden zich op gemiddeld niveau en gaan richting goedkoper segment. OZ schrijft bovendien meer verzekerden van andere zorgverzekeraars in. Zelfs van de concurrenten met een lagere premie. De concurrerende premiestelling weet OZ te bereiken door doelmatige zorginkoop, effectieve toepassing van ICT-technologie en een efficiënte bedrijfsvoering. De bedrijfskosten van OZ zijn daardoor de laagste van alle zorgverzekeraars in Nederland. Jaarlijks dalen de zorgkosten bij OZ ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Goede meerjaarlijkse waardering door toezichthouder
OZ wordt al jaren goed gewaardeerd ten aanzien van de uitvoering van de dienstverlening. Het College toezicht zorgverzekeringen (CTZ) gaf OZ ten aanzien van de uitvoering van de ziekenfondswet als enige zorgverzekeraar over de jaren 2002 als 2003 de hoogste score (goed). De waardering over 2004 is nog niet bekend. OZ kwam vorig jaar ook als één van de beste drie verzekeraars uit de bus bij het inkopen van ziekenhuiszorg. OZ ziet het als een belangrijke taak om de toegankelijkheid, betaalbaarheid en de kwaliteit van de ziekenhuiszorg voor haar verzekerden te waarborgen.
Zorgservice
Veel verzekerden maken gebruiken van de OZ zorgservice. Deze adviesdienst kreeg in 2004 3400 telefoontjes. De meeste bellers roepen de hulp van de zorgservice als ze lang moeten wachten op een medische behandeling in een ziekenhuis. De behoefte aan kortere wachttijden is het grootst bij plastische chirurgie, radiologie en orthopedie.Voor patiënten bij plastische chirurgie kon OZ zorgservice de wachttijd reduceren met 83%, voor radiologie met 80% en voor orthopedie met 77%. Gemiddeld wist OZ zorgservice bij alle specialismen (23) de wachttijd te reduceren met 80%.
Groei OZorg
OZorg, welke de schaarste in de zorg opvangt, exploiteert op dit moment drie huisartsenpraktijken en biedt managementondersteuning aan gezondheidscentra. De verwachting is dat OZorg in 2005 sterk zal groeien, omdat er vanuit zorgverleners toenemende vraag is naar deze dienstverlening.
Invoering Basisverzekering
OZ zorgverzekeringen is volledig op schema rondom de benodigde aanpassingen voor de invoering van de basisverzekering. OZ garandeert zijn verzekerden op tijd een kwalitatief goed aanbod voor de verzekering 2006 te kunnen bieden.
Het volledige jaarbericht is te vinden op www.oz.nl.
Ingezonden persbericht