Nederlandse Spoorwegen
|21 april 2005 | | |
| | | |
| | | |
|Vernieuwend CAO-akkoord NS en vakbonden | |
|Eén CAO voor alle bedrijfsonderdelen | |
| | |
| |
NS en vakbonden hebben vanochtend een akkoord bereikt over een nieuwe CAO voor NS. Deze CAO start met terugwerkende kracht op 1 januari 2005 en loopt tot 1 april 2007.
Naast het feit dat deze CAO voor alle NS-bedrijfsonderdelen geldt, zijn partijen het eens geworden over een structurele loonsverhoging van 3% per 1 januari 2006 en een eenmalige uitkering van E 300 in 2005. Indien de klantwaardering stijgt ontvangen NS-ers in 2007 een eenmalige bonus van E 300. Verder zijn er vernieuwende afspraken gemaakt over het terugdringen van het ziekteverzuim en heldere afspraken over pensioenen. Daarnaast is de werkzekerheidsgarantie uitgebreid naar een aantal andere functiegroepen in ruil voor flexibiliteit en is er afgesproken dat er studies zullen worden gestart op het gebied van levensfasebeleid en arbeids- en rusttijden.
Eén CAO
Er is gekozen voor een nieuwe CAO voor heel NS, omdat de bedrijfsonderdelen steeds meer naar elkaar toegroeien. De introductie van de OV-chipkaart en poortjes, waarbij NS-ers uit de diverse bedrijfsonderdelen betrokken zijn, illustreert deze ontwikkeling.
Ziekteregelingen en arbeidsongeschiktheid
Er is een vernieuwend pakket van maatregelen afgesproken, enerzijds gericht op daling van het kort en frequent ziekteverzuim en anderzijds om langdurig zieken tegemoet te komen. In 2006 en 2007 krijgt iedere medewerker één dag extra verlof. In deze jaren geldt dat medewerkers bij de tweede tot en met vijfde ziekmelding - binnen één kalenderjaar - voor elke eerste ziektedag, één verlofdag inleveren. Hierdoor is financiële ruimte gevonden voor een loonbetaling van 100% in het eerste ziektejaar en 90% in het tweede ziektejaar. Als het ziekteverzuim de komende jaren jaarlijks met meer dan een half procent daalt, ontvangen medewerkers een éénmalige uitkering.
Nieuwe pensioenregeling
Vanaf 2006 gaat NS over van een eindloon- naar een middelloonpensioenregeling. NS-ers bouwen in de nieuwe CAO over een groter deel van hun salaris pensioen op en het opbouwpercentage is verhoogd van 1,75% naar 2,25% per jaar. De pensioenleeftijd gaat naar 65 jaar, maar een pensioenvervroeging van enkele jaren met een aanvaardbaar uitkeringsniveau blijft mogelijk. De nieuwe pensioenregeling blijft door deze afspraken ook op termijn betaalbaar.
Sociaal Plan
NS en vakbonden hebben de intentie om vóór 1 januari 2006 te komen tot een nieuw Sociaal Plan. Hierin zal meer nadruk liggen op de eigen verantwoordelijkheid van overcomplete medewerkers om een nieuwe baan te vinden. Naast andere mobiliteitsbevorderende maatregelen, stelt NS daar extra inspanningen op het gebied van opleidingen tegenover om de kansen op de in- of externe arbeidsmarkt te vergroten.
Werkzekerheid tot en met 2010
Omdat NS streeft naar een verbreding en flexibilisering van functies krijgen in de nieuwe CAO ook enkele functiegroepen binnen NS Stations, NSR en NS Internationaal een werkzekerheidsgarantie tot en met 2010 in ruil voor bredere inzetbaarheid. Deze garantie gold al voor rijdend personeel van NS Reizigers. De werkzekerheidsgarantie geldt voor de looptijd van de CAO met de intentie om deze ook in de volgende CAO overeen te komen. Deze afspraken gelden overigens uitsluitend als het aantal reizigers op peil blijft én de werkgelegenheid zich ontwikkelt conform verwachte uitstroom.
Levensfasebeleid
Tijdens de looptijd van deze CAO zal worden onderzocht hoe personeelsbeleid gericht op iedere levensfase van medewerkers kan worden ontwikkeld. In een gezamenlijk symposium zal hiertoe een eerste aanzet worden gedaan. Vooruitlopend daarop stelt NS E100.000,00 beschikbaar voor projecten die invulling kunnen geven aan dit levensfasebeleid.
De nieuwe CAO voorziet verder in het oplossen van een aantal sociale vraagstukken.
De vakbonden zullen de bereikte overeenstemming met een positief advies voorleggen aan hun leden.
Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. NS biedt werk aan bijna 25.000 mensen.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --