NVMP
Campagne van start voor inzameling elektrische apparaten
PERSBERICHT
Zoetermeer, 21 april 2005
'Lang leve het oude apparaat' viert successen van Nederlandse
recycling
Grote voorlichtingscampagne van start voor inzameling elektrische en
huishoudelijke apparaten
Met de presentatie van de nieuwste jaarcijfers 2004 van de inzameling
en recycling van huishoudelijke en elektrische apparaten, start op 21
april de grote voorlichtingcampagne 'Lang leve het oude apparaat'. De
campagne viert de successen van de inzameling van apparaten in
Nederland en moet tegelijkertijd consumenten verder bewegen nog meer
apparaten in te leveren. Nederland kan inmiddels wel trots zijn op de
tot op heden gerealiseerde cijfers. Wel worden er nu nog aanzienlijk
meer grote apparaten (koelkasten en tv's) dan kleinere huishoudelijke
apparaten (koffiezetters, waterkokers, scheerapparaten) ingezameld.
Deze belanden helaas nog te vaak tussen het normale huisvuil. Op 21
april start de landelijke printcampagne in dagbladen en diverse
tijdschriften en de de campagnewebsite www.langlevehetapparaat.nl
wordt dan gelanceerd.
De Stichting Nederlandse Verwijdering Metalektro Producten (NVMP)
heeft opnieuw een record aantal afgedankte elektrische en
huishoudelijke apparaten (zoals koelkasten, tv's en wasmachines)
ingezameld. Dit blijkt uit de op 21 april gepubliceerde jaarcijfers
over 2004. In totaal werden ruim twintig miljoen apparaten via
detailhandel en gemeentelijke vuildepots opgehaald en gerecycled. Dat
komt neer op 4,3 kg. per hoofd van de bevolking (1999: 2,2 kg.).
Daarmee voldoet de NVMP ruimschoots aan de wettelijke normen en is
Nederland in Europees verband koploper. Mede dankzij een succesvolle
campagne werden afgelopen jaar ook meer kleine huishoudelijke
apparaten ingezameld: ruim 16.000 ton (1999: 2.500 ton).
De NVMP is een initiatief van de samenwerkende producenten en
importeurs van wit- en bruingoed. Via de detailhandel int de NVMP de
bekende verwijderingsbijdrage die consumenten bij aankoop van bepaalde
apparaten betalen. Daarmee financiert de stichting de inzameling en
milieuvriendelijke verwerking van alle apparatuur die in Nederland
wordt afgedankt. Hoewel aanvankelijk omstreden, blijkt de zichtbare
verwijderingsbijdrage de sleutel tot het succes te zijn van het
Nederlandse systeem. Volgens Martijn Muijser, voorzitter van de
Stichting Witgoed, is gebleken dat dankzij het heffen van
een 'zichtbare' (dus niet in de winkelprijs opgenomen)
verwijderingsbijdrage de consument zich bewust is geworden van de
problematiek. 'Op het moment dat de verwijderingsbijdrage aan de kassa
ter sprake komt, is er sprake van een duidelijk signaal: er wordt ook
aan het oude apparaat gedacht.'
Aantallen geven de doorslag
In Nederland worden jaarlijks miljoenen elektrische en elektronische
apparaten afgedankt. Ruim 500.000 koel- en vriesapparaten, meer dan
300.000 wasmachines en - drogers en ongeveer 430.000 televisies.
Daarnaast belanden er nog ongeveer tien miljoen kleine elektrische
apparaten als koffiezetters en scheerapparaten bij het afval.
Inmiddels weet de NVMP een substantieel deel van deze apparatuur in te
zamelen en te recyclen. Door continue inspanningen van producenten om
milieuvriendelijker te produceren - een koelkast van nu wordt 10 maal
recyclingvriendelijker geproduceerd dan 10 jaar geleden 'en steeds
meer geavanceerde recyclingtechnieken, stijgt het percentage te
hergebruiken materiaal bovendien snel.
Martijn Muijser: 'Maar belangrijker nog zijn de aantallen. Hoe meer we
inzamelen, hoe sneller de kosten van recycling per apparaat dalen.
Vandaar dat we onlangs opnieuw een consumentenvoorlichtingscampagne
hebben gelanceerd onder het motto: lang leve het oude apparaat. Want
zonder medewerking van de consument valt er niets te recyclen.' De
vorige campagne van de NVMP was speciaal gericht op de kleine
huishoudelijke apparaten als scheerapparaten, föhns,
koffiezetapparaten en elektrische frituurpannen. Muijser: 'De
consument beseft nog onvoldoende dat ook dit soort apparaten prima te
recyclen zijn. Teveel kleine apparaten belanden nog tussen het
huisvuil. Hier moet Nederland echt nog een slag maken.'
Het 'Dutch Model' koploper in Europa
Het NVMP-systeem is inmiddels zes jaar in werking, en daarmee heeft
Nederland niet alleen het oudste, maar ook het meest efficiënte
inzamelings- en verwerkingssysteem ter wereld (onderzoek
PriceWaterhouseCoopers, 1999). Muijser: 'De combinatie van een
collectief systeem waaraan alle producenten en importeurs meewerken én
financiering via een verwijderingsbijdrage per apparaat is zeer
effectief gebleken. In Europa spreekt men inmiddels van het 'Dutch
Model' Het is dan ook niet toevallig dat de meest recente Richtlijn
van de Europese Unie op dit terrein veel trekken heeft van de
Nederlandse wetgeving.'
Inzamelcijfers tot en met 2004
Inzameling in stuks
Jaartal 1999 2003 2004 totaal
Koel en vrieskasten 460.000 525.000 529.000 3.270.000
Groot witgoed 136.000 330.000 330.000 1.762.000
Televisies 192.000 310.000 434.000 1.817.000
Overig wit- en bruingoed 581.400 3.037.700 3.505.652 13.212.932
Totaal 1.369.400 4.202.700 4.798.652 20.061.932
Inzameling in tonnen
Jaartal 1999 2003 2004 totaal
Koel en vrieskasten 19.780 22.575 22.747 117.863
Groot witgoed 8.160 19.800 19.800 85.920
Televisies 5.472 8.835 10.416 39.416
Overig wit- en bruingoed 2.500 13.062 16.126 42.213
Totaal 35.912 64.272 69.089 354.501
kg per inwoner (factor 16 miljoen)
Jaartal 1999 2003 2004
Kilogram 2,2 4,0 4,3
De campagne 'Lang leve het oude apparaat' is te zien in alle
landelijke dagbladen en diverse tijdschriften vanaf 21 april 2005.
Beeldmateriaal van de campagne-uitingen is vrij van rechten
beschikbaar in de bijlage.
Een foto van de voorlichtingscampagne 'langlevehetapparaat.nl'is
beschikbaar via ANP fotonet en de digitale beeldbank van het ANP.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Stichting NVMP
Carla Bakker - woordvoerder
cba@fme.nl
Tel. 079 - 3531347
Fax 079 - 3531365
www.nvmp.nl
Voor meer informatie over de campagne:
Van Walbeek Etcetera
Dick van der Lecq
dickl@etcetera.nl
Tel. 020 5161000
www.langlevehetapparaat.nl
Creative Venue communicatieadvies en PR
Frank Witte - woordvoerder
f.witte@creativevenue.nl
Tel. 020 - 4525225
Fax 020 - 4528650
www.creativevenue.nl (zie persruimte NVMP)
Over NVMP
De Nederlandse vereniging Verwijdering Metalektro Producten (NVMP) is
opgericht op initiatief van de Vereniging FME-CWM (de
werkgeversorganisatie voor de metalektrosector). De Stichting NVMP is
in opdracht van diverse stichtingen verantwoordelijk voor de
uitvoering van de collectieve mededelingen die door deze stichtingen
naar aanleiding van het Besluit Beheer elektrische en elektronische
apparatuur bij VROM zijn ingediend en door VROM zijn goedgekeurd.
De Stichting NVMP verzorgt:
--De landelijke inzameling van afgedankte huishoudelijke elektrische
apparaten
--De milieuvriendelijke recycling van deze afgedankte producten
--De financiering van het totale project
--De monitoring en rapportage naar het ministerie van VROM
--De communicatie met producenten, importeurs, detailhandel en
consumenten
Over de verwijderingsbijdrage
Het systeem van inzameling en milieuvriendelijke verwerking
(recycling) wordt in Nederland gefinancierd door middel van een losse
'heffing' op de aanschaf van (bepaalde) nieuwe apparatuur. De
detailhandel brengt de consument een verwijderingsbijdrage in
rekening, en sluist dit bedrag door naar een stichting (de NVMP). Die
draagt vervolgens zorg voor de inzameling en verwerking van alle
afgedankte apparatuur (dus ook de apparatuur waarvoor geen
verwijderingsbijdrage hoeft te worden betaald of die al op de markt
was voordat het systeem in werking trad).
Dit systeem heeft drie grote voordelen:
1. Het doet recht aan het beginsel 'de vervuiler betaalt'. Hoewel
wettelijk de producent/importeur verantwoordelijk is voor het
inzamelen van afgedankte apparaten, is het uiteindelijk altijd de
consument die voor de kosten daarvan opdraait.
2. Het werkt niet verstorend op de winkelprijzen. Een bijdrage die
is 'versleuteld' in de winkelprijzen zal automatisch een onderdeel
worden van een concurrerende prijsstelling. De verwijderingsbijdrage
is 'neutraal' en voor iedere detaillist een vast gegeven.
3. Het bevordert het bewustzijn bij de consument. Een kapot
apparaat kan worden gerecycled en moet op een verstandige manier
worden afgedankt.
21 apr 05 17:42