Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 21 april 2005

TLN heeft grote kritiek op compromis EU-Transportraad

Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft grote kritiek op het compromis dat vandaag is bereikt door de Europese ministers van Verkeer over de aanpassing van de EU-richtlijn inzake de toerekening van de kosten van weginfrastructuur aan het vrachtvervoer. Het doel van de richtlijn is het vaststellen van een kader voor de wijze van tolheffing en de methode voor de berekening daarvan in de nationale lidstaten.

TLN heeft grote bezwaren tegen het loslaten van het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie om een strikte koppeling te maken tussen de opbrengsten van de tolheffingen enerzijds en de uitgaven aan de infrastructuur anderzijds. Het is niet te rechtvaardigen dat geld dat wordt opgebracht door het wegvervoer slechts voor een beperkt gedeelte wordt besteed aan de weginfrastructuur en de rest aan de algemene middelen en zelfs aan bijvoorbeeld financiering van de spoorinfrastructuur (kruisfinanciering). Het wegvervoer wordt daarmee een melkkoe.

Verder is besloten dat de EU-lidstaten de investeringskosten van 30 jaar oude wegen mogen meenemen in de grondslag voor de tolberekening. Eerder was dat 5 jaar. Het gevolg van deze aanpassingen is volgens TLN dat het wegvervoer straks meer moet betalen en minder terugkrijgt in de vorm van een betere doorstroming.

De volgende stap in het proces van Europese besluitvorming is de tweede lezing in het Europees Parlement.

Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie, Esther Vorenkamp, 079-3636115 of 06-51806340.

Esther Vorenkamp-Bastiaans
Persvoorlichting, afdeling Communicatie

Transport en Logistiek Nederland
Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer
tel. 079-3636115, fax 079-3636259
e-mail: evorenkamp@tln.nl, website: www.tln.nl