FloraHolland


FloraHolland Rozendag vol tips en trucs

FLORAHOLLAND (persbericht 22 apr. 2005) - Ondernemerschap is meer dan op het juiste moment aan de juiste touwtjes trekken. Cruciaal is het continue vergaren van kennis, het maken van keuzes en de juiste mensen en middelen inzetten. Tijdens de FloraHolland Rozendag op 20 april op FloraHolland vestiging Rijnsburg werd die conclusie getrokken. Deze dag, aangekleed met een rozenshow, werd bezocht door ruim tweehonderd vakgenoten uit de veredeling, productie en handel.

Het thema 'Ondernemen met ondernemers' stond in de verschillende presentaties centraal tijdens deze middag. Een passend onderwerp voor de hedendaagse telers en voor FloraHolland. Zo benadrukte Arnold Hordijk in de opening dat FloraHolland, naast zelf te ondernemen, juist openstaat voor ondernemers. Diverse initiatieven zijn in het verleden en worden vandaag de dag nog steeds gestimuleerd en ondernomen ter verbetering van de sector. FloraHolland wil met name de 'facilitator' zijn en samen met de klanten/partners ondernemen.

Aspecten van ondernemerschap
Tijdens de middag werden drie aspecten van ondernemerschap goed onder de aandacht gebracht. De inzet van kennis van de omgeving, je klanten (welke behoeften zijn er) en het doorzien en organiseren van middelen die nodig zijn voor marketing, zijn essentieel voor iedere ondernemer. Zo ook voor telers. Mark Schermer van Fides heeft er daarom voor gekozen een leergang Fides Marketing Partners te organiseren voor hun klanten.

Eric Moor van Sion Orchids benadrukte vanuit eigen ervaring het continue proces van ondernemen. Ondernemen is voortdurend leren, ervaren, doelen bijstellen en met name ook genieten van waar je mee bezig bent. Een netwerk is daarin erg belangrijk, zodat je ook verder dan je eigen bedrijf kijkt. Met name de eigen ervaringen van Eric Moor waren zeer herkenbaar bij het publiek.

Tenslotte werd in gegaan op het beheersbaar houden van de grote stroom informatie. Kennis is goed, maar moet niet teveel tijd kosten. Om deze reden heeft Erik Titulaer, zelf chrysantenteler, initiatief genomen om de informatiestroom zo goed mogelijk op maat en toegankelijk te maken. www.Roosnet.nl kan de rozen-ondernemer daarom veel tijd opleveren. Bezoekers van de middag hebben Roosnet tot juni 2005 gratis aangeboden gekregen. In de discussie werd verder ingegaan op de manieren waarop de drie sprekers zelf ondernemen.

Bergen beklimmen
Als afsluiting maakte beroepsavonturier Wilco van Rooijen een uitstapje. Hij ondernam verschillende expedities en benaderde in zijn presentatie deze reizen vanuit het oogpunt van ondernemerschap en de belangrijke rol die het team om je heen daarbij speelt. Juist de extreme vergelijking met de expedities van Wilco, werden de aanwezigen uitgedaagd bewust na te denken over het eigen ondernemerschap.

Op FloraHolland worden jaarlijks 1,4 miljard stelen rozen verhandeld. Hiermee komt het marktaandeel rozen van FloraHolland uit op 41,7 procent. In totaal voeren 530 telers rozen aan op de vijf vestigingen van FloraHolland. Deze worden zowel via het Bemiddelingsbureau als via de klok verhandeld. Focus van FloraHolland is met name het matchen van de juiste koopkracht aan het product en het verbeteren van het rendement van aanvoerders.


---