SIGNICOM
Kernenergie, schoon maar doodeng
SIGNICOM
Dit is een origineel persbericht
Kernenergie, schoon maar doodeng, ouderen veel positiever dan
jongeren
Amsterdam, 21 april 2005- Nederlanders lijken een haat- liefde
verhouding te hebben met kernenergie. Schoon maar doodeng. Dit blijkt
uit een recent online onderzoek met een representatieve steekproef dat
het Amsterdamse onderzoeksbureau Signicom heeft uitgevoerd.
Onveilig en ongezond
Aan Nederlanders werd gevraagd welke gedachten, ideeën en gevoelens er
spontaan in hen opkomen wanneer zij zich concentreren op het woord
'kernenergie'. Maar liefst 58 procent van alle reacties was negatief.
Met behulp van MindWorld blijkt dat de 'bekende'negatieve opvattingen
over kernenergie bij Nederlanders nog steeds leven. Men associeert
kernenergie met rampen, Tsjernobyl en onveiligheid. Daarnaast maakt
men zich ernstige zorgen over het kernafval, de schadelijkheid voor de
gezondheid en de milieubelasting.
Schoon en goedkoop
Nieuwer is dat mensen kernenergie juist lijken te verbinden met
positieve gedachten. Met name ouderen (ouder dan 35 jaar) staan
redelijk positief tegen over kernenergie. Zo vindt maarliefst 38
procent van hen dat kernenergie beter voor het milieu is dan fossiele
brandstoffen (jongeren 25 procent). Opvallend is dat ouderen bij
kernenergie veel vaker dan jongeren denken aan 'schoon' (26 procent
versus 13 procent) en veel minder aan de belasting voor het milieu (21
procent versus 43 procent). Daarnaast vindt 36 procent van de ouderen
kernenergie de energie van de toekomst (jongeren 20 procent).
MindWorld
Met behulp van een nieuwe methode, genaamd MindWorld, heeft Signicom
de associaties en denkbeelden die Nederlanders van kernenergie hebben
in kaart weten te brengen. Deze vorm van onderzoek laat mensen
spontaan reageren op een voorgelegd onderwerp (in dit geval
kernenergie). Vervolgens geeft de respondent aan of deze hier een
positief of een negatief gevoel bij heeft. Uit deze MindWorld is een
aantal zaken sterk naar voren gekomen.
Aan het online onderzoek hebben 443 Nederlanders deelgenomen. De
gemiddelde leeftijd is 43 jaar. 34 procent is 35 jaar of jonger. Van
de respondenten heeft 11 procent één of meerdere ouders die in het
buitenland geboren is/zijn. Er is een eerlijke verdeling tussen het
aantal mannen en vrouwen
Signicom
Signicom is een bureau voor psychologisch marktonderzoek dat op
communicatief gebied veel onderzoek verricht voor opdrachtgevers als
de ANWB, Robeco, Fortis, de KNVB, de Rabobank en diverse
reclamebureaus. Signicom is aangesloten bij de MOA, NIMA en ESOMAR.
Voor een meer uitgebreide versie van het onderzoek kunt U kijken op de
website www.mindworld.nl onder persberichten kernenergie.
Of u kunt contact opnemen met:
Signicom Marketing Research
020-6277227
Bernadien Bos
bernadien.bos@signicom.nl
21 apr 05 11:35