SIGNICOM

Kernenergie, schoon maar doodeng

SIGNICOM

Dit is een origineel persbericht

Kernenergie, schoon maar doodeng, ouderen veel positiever dan jongeren

Amsterdam, 21 april 2005- Nederlanders lijken een haat- liefde verhouding te hebben met kernenergie. Schoon maar doodeng. Dit blijkt uit een recent online onderzoek met een representatieve steekproef dat het Amsterdamse onderzoeksbureau Signicom heeft uitgevoerd.

Onveilig en ongezond
Aan Nederlanders werd gevraagd welke gedachten, ideeën en gevoelens er spontaan in hen opkomen wanneer zij zich concentreren op het woord 'kernenergie'. Maar liefst 58 procent van alle reacties was negatief. Met behulp van MindWorld blijkt dat de 'bekende'negatieve opvattingen over kernenergie bij Nederlanders nog steeds leven. Men associeert kernenergie met rampen, Tsjernobyl en onveiligheid. Daarnaast maakt men zich ernstige zorgen over het kernafval, de schadelijkheid voor de gezondheid en de milieubelasting.

Schoon en goedkoop
Nieuwer is dat mensen kernenergie juist lijken te verbinden met positieve gedachten. Met name ouderen (ouder dan 35 jaar) staan redelijk positief tegen over kernenergie. Zo vindt maarliefst 38 procent van hen dat kernenergie beter voor het milieu is dan fossiele brandstoffen (jongeren 25 procent). Opvallend is dat ouderen bij kernenergie veel vaker dan jongeren denken aan 'schoon' (26 procent versus 13 procent) en veel minder aan de belasting voor het milieu (21 procent versus 43 procent). Daarnaast vindt 36 procent van de ouderen kernenergie de energie van de toekomst (jongeren 20 procent).

MindWorld
Met behulp van een nieuwe methode, genaamd MindWorld, heeft Signicom de associaties en denkbeelden die Nederlanders van kernenergie hebben in kaart weten te brengen. Deze vorm van onderzoek laat mensen spontaan reageren op een voorgelegd onderwerp (in dit geval kernenergie). Vervolgens geeft de respondent aan of deze hier een positief of een negatief gevoel bij heeft. Uit deze MindWorld is een aantal zaken sterk naar voren gekomen.

Aan het online onderzoek hebben 443 Nederlanders deelgenomen. De gemiddelde leeftijd is 43 jaar. 34 procent is 35 jaar of jonger. Van de respondenten heeft 11 procent één of meerdere ouders die in het buitenland geboren is/zijn. Er is een eerlijke verdeling tussen het aantal mannen en vrouwen

Signicom
Signicom is een bureau voor psychologisch marktonderzoek dat op communicatief gebied veel onderzoek verricht voor opdrachtgevers als de ANWB, Robeco, Fortis, de KNVB, de Rabobank en diverse reclamebureaus. Signicom is aangesloten bij de MOA, NIMA en ESOMAR.

Voor een meer uitgebreide versie van het onderzoek kunt U kijken op de website www.mindworld.nl onder persberichten kernenergie.

Of u kunt contact opnemen met:

Signicom Marketing Research

020-6277227
Bernadien Bos
bernadien.bos@signicom.nl

21 apr 05 11:35