21-04-2005
Nieuwe Mitsubishi Fuso Canter sterk verbeterd
Bij de ontwikkeling van de nieuwe, zevende generatie van de Canter
hebben een aantal eigenschappen nadrukkelijk de prioriteit gekregen.
Zo zijn functionaliteit en veelzijdigheid, comfort en veiligheid en
zuinigheid en betrouwbaarheid belangrijke karaktertrekken van deze
nieuwe frontstuurtruck van Mitsubishi Fuso.
De functionaliteit blijkt allereerst uit de waarden voor laadvermogen,
laadruimte en aantal zitplaatsen. Het maximale bruto laadvermogen van
4.990 kg is toon-aangevend voor het 7,5-tonssegment. De
frontstuurcabine biedt door zijn ontwerp meer laadruimte bij gelijke
lengte van het voertuig. De nieuwe cabine is verkrijgbaar in vier
verschillende ruime versies. In de dubbele cabine kunnen zelfs zeven
mensen plaatsnemen.
Veelzijdig aanbod in gewichtsklassen en cabinevarianten
De veelzijdigheid blijkt naast de vier verschillende cabines uit het
aanbod van drie gewichtsklassen van 3,5 tot 7,5 ton GVW en een groot
aantal wielbases, variërend van 2,50 m tot de nieuwe uitvoering met
een wielbasis van 4,47 m en een extra breed chassis.
De cabine varianten omvatten de smalle cabine en de brede standaard
comfortcabine, beiden leverbaar als enkele en dubbele cabine met zes
of zeven zitplaatsen. De Canter kan daardoor aan elke wens van het
goederenvervoer, de bouw, de land- en tuinbouw, MKB en
overheidsdiensten voldoen.
Ruimste cabine in het segment
De Canter is de eerste truck met frontstuurcabine in zijn klasse,
waarbij de versnellingspook een plaats heeft gekregen op het
dashboard. De korte schakelpook ligt dicht onder handbereik, neemt
weinig ruimte in en garandeert een goede doorloop in de cabine. De
handrem is verplaatst naar een plek rechts naast de bestuurdersstoel.
De volledig nieuw ontworpen, voorwaarts kantelende cabines van de
Canter zijn aanzienlijk langer en hoger dan voorheen en op
schouderhoogte veel breder. Een steiler geplaatste voorruit creëert
aanzienlijk meer ruimte. Voor extra comfort zorgen ook de hydraulisch
geveerde Isringhausen-stoel, de twee zitplaatsen voor de bijrijders
(standaardvoorziening) en tal van opbergmogelijkheden, waaronder een
documentenvak in het nieuwe dashboard met beter afleesbare
instrumenten. Opbergvakken boven de voorruit zijn standaard.
Nieuw Mitsubishi RISE-veiligheidssysteem
Veiligheid was een ander belangrijk ontwerpcriterium, dat blijkt uit
de ontwikkeling van de RISE-technologie (Realized Impact Safety
Evolution) voor de cabine. Het systeem omvat onder meer twee diagonale
balken in de portieren, die bescherming bieden tegen zijdelingse
aanrijdingen, een versterkt frame in de cabinebodem, een
energieabsorberende dashboardframe en chassisbalken die in de lengte
deformeren bij een frontale crash. De Canter beschikt over
schijfremmen rondom en ABS is standaard op de meeste uitvoeringen.
Daarnaast is elke Canter standaard voorzien van een elektrisch
inschakelbare motorrem.
Zuinig en betrouwbaar
De Canter is leverbaar met twee zeer betrouwbare viercilinder
turbodieselmotoren van 125 pk (92 kW) of 143 pk (105 kW), met vijf- en
zesversnellingsbakken en een stevig ladderchassis. De vooras met de
nieuwe, langere parabolische veren zorgt voor een beter stuurgedrag en
meer veercomfort. Deze betrouwbare constructie levert Mitsubishi
standaard met drie jaar of 100.000 kilometer garantie in verschillende
opbouw variaties zoals bijvoorbeeld een gesloten carrosserie, open
laadbak of een oprijwagen.
De introductie van de nieuwe Mitsubishi Fuso Canter is op de
Nederlandse markt medio juni gepland. De Canter wordt leverbaar vanaf
19.795,-.
BedrijfsautoRAI