BedrijfsautoRAI

21-04-2005

Nieuwe Mitsubishi Fuso Canter sterk verbeterd

Bij de ontwikkeling van de nieuwe, zevende generatie van de Canter hebben een aantal eigenschappen nadrukkelijk de prioriteit gekregen. Zo zijn functionaliteit en veelzijdigheid, comfort en veiligheid en zuinigheid en betrouwbaarheid belangrijke karaktertrekken van deze nieuwe frontstuurtruck van Mitsubishi Fuso.

De functionaliteit blijkt allereerst uit de waarden voor laadvermogen, laadruimte en aantal zitplaatsen. Het maximale bruto laadvermogen van 4.990 kg is toon-aangevend voor het 7,5-tonssegment. De frontstuurcabine biedt door zijn ontwerp meer laadruimte bij gelijke lengte van het voertuig. De nieuwe cabine is verkrijgbaar in vier verschillende ruime versies. In de dubbele cabine kunnen zelfs zeven mensen plaatsnemen.

Veelzijdig aanbod in gewichtsklassen en cabinevarianten De veelzijdigheid blijkt naast de vier verschillende cabines uit het aanbod van drie gewichtsklassen van 3,5 tot 7,5 ton GVW en een groot aantal wielbases, variërend van 2,50 m tot de nieuwe uitvoering met een wielbasis van 4,47 m en een extra breed chassis.

De cabine varianten omvatten de smalle cabine en de brede standaard comfortcabine, beiden leverbaar als enkele en dubbele cabine met zes of zeven zitplaatsen. De Canter kan daardoor aan elke wens van het goederenvervoer, de bouw, de land- en tuinbouw, MKB en overheidsdiensten voldoen.

Ruimste cabine in het segment
De Canter is de eerste truck met frontstuurcabine in zijn klasse, waarbij de versnellingspook een plaats heeft gekregen op het dashboard. De korte schakelpook ligt dicht onder handbereik, neemt weinig ruimte in en garandeert een goede doorloop in de cabine. De handrem is verplaatst naar een plek rechts naast de bestuurdersstoel.

De volledig nieuw ontworpen, voorwaarts kantelende cabines van de Canter zijn aanzienlijk langer en hoger dan voorheen en op schouderhoogte veel breder. Een steiler geplaatste voorruit creëert aanzienlijk meer ruimte. Voor extra comfort zorgen ook de hydraulisch geveerde Isringhausen-stoel, de twee zitplaatsen voor de bijrijders (standaardvoorziening) en tal van opbergmogelijkheden, waaronder een documentenvak in het nieuwe dashboard met beter afleesbare instrumenten. Opbergvakken boven de voorruit zijn standaard.

Nieuw Mitsubishi RISE-veiligheidssysteem
Veiligheid was een ander belangrijk ontwerpcriterium, dat blijkt uit de ontwikkeling van de RISE-technologie (Realized Impact Safety Evolution) voor de cabine. Het systeem omvat onder meer twee diagonale balken in de portieren, die bescherming bieden tegen zijdelingse aanrijdingen, een versterkt frame in de cabinebodem, een energieabsorberende dashboardframe en chassisbalken die in de lengte deformeren bij een frontale crash. De Canter beschikt over schijfremmen rondom en ABS is standaard op de meeste uitvoeringen. Daarnaast is elke Canter standaard voorzien van een elektrisch inschakelbare motorrem.

Zuinig en betrouwbaar
De Canter is leverbaar met twee zeer betrouwbare viercilinder turbodieselmotoren van 125 pk (92 kW) of 143 pk (105 kW), met vijf- en zesversnellingsbakken en een stevig ladderchassis. De vooras met de nieuwe, langere parabolische veren zorgt voor een beter stuurgedrag en meer veercomfort. Deze betrouwbare constructie levert Mitsubishi standaard met drie jaar of 100.000 kilometer garantie in verschillende opbouw variaties zoals bijvoorbeeld een gesloten carrosserie, open laadbak of een oprijwagen.

De introductie van de nieuwe Mitsubishi Fuso Canter is op de Nederlandse markt medio juni gepland. De Canter wordt leverbaar vanaf 19.795,-.