Toyota steunt verkeersveiligheidscampagne Europese Rode Kruis
(21-4-2005)
Toyota heeft deze week bekendgemaakt de verkeersveiligheidscampagne
voor 2005 van het Europese Rode Kruis te steunen. Deze campagne is
erop gericht het aantal verkeersgewonden en -doden terug te brengen
door de aandacht op de verkeersveiligheid te vestigen en de kennis van
eerstehulpverlening te stimuleren.
Behalve een financiële bijdrage zal Toyota ook de vier auto's leveren
die in de verkeersveiligheidstour door Europa zullen worden gebruikt.
De campagne wordt verder ondersteund door een nieuwe website
(www.1-life.info) en gedrukte documentatie. Toyota steunde ook in 2003
al de Europese verkeersveiligheidscampagne van het Rode Kruis (âU
leeft maar één keer, dus wees voorzichtig). De nationale Rode
Kruis-organisaties in 24 Europese landen zullen de komende acht
maanden onder zowel kinderen als volwassenen de aandacht op de
verkeersveiligheid vestigen en de kennis van eerstehulpverlening
stimuleren. Op de Europese wegen vinden jaarlijks ongeveer 1,3 miljoen
ongevallen plaats, die leiden tot 40.000 doden en 1,7 miljoen
gewonden. De campagne van het Rode Kruis wordt in de eerste plaats
gesteund door de Europese Commissie, die voor 2010 een halvering van
het aantal verkeersdoden nastreeft.
âAls grote autoproducent heeft Toyota een bijzondere
verantwoordelijkheid op het gebied van verkeersveiligheid. Het ultieme
doel van Toyota is om het aantal ongevallen, verkeersdoden en
verkeersgewonden terug te brengen tot nul. Om dit te kunnen bereiken,
moeten we streven naar echt duurzame mobiliteit, en de grenzen op het
gebied van actieve en passieve veiligheid verleggen, terwijl we nauw
samenwerken met alle belanghebbenden in het
verkeersveiligheidsvraagstukâ, aldus dhr. Piet Steel, Vice-President,
External Affairs, Toyota Motor Europe.
De visie van Toyota ten opzichte van duurzame mobiliteit kan worden
samengevat in twee woorden: Minimaliseren en Maximaliseren.
Minimaliseren heeft betrekking op ons doel om de schadelijke effecten
van auto's op het milieu te beperken â inclusief verkeersongevallen,
de uitstoot van koolstofdioxide en uitlaatgasemissies. Maximaliseren
heeft betrekking op het doel om in onze auto's steeds meer comfort,
plezier en opwinding te bieden.
De algemene opvatting van Toyota is dat alle belanghebbenden in het
verkeersveiligheidsvraagstuk verantwoordelijk zijn voor het
minimaliseren van het aantal verkeersongevallen, en, als ze toch
gebeuren, de impact ervan. Wij zijn van mening dat bij het creëren
van veilige auto's bij iedere stap rekening moet worden gehouden met
drie belangrijke factoren: de mensen, de auto's en de
verkeerssituatie. Elk van deze factoren is onder verschillende
omstandigheden op verschillende manieren van invloed op de veiligheid.
Veiligheid kan niet worden bereikt door alleen de auto te verbeteren.
De mensen moeten tevens veiliger gaan rijden en ook de wegen moeten
veiliger worden.
Toyota werkt op twee fronten aan het verbeteren van de veiligheid van
zijn auto's: passieve veiligheid en actieve veiligheid.
De passieve veiligheid is gericht op het beschermen van de bestuurder
en passagiers tegen letsel. In alle segmenten zijn auto's reeds
leverbaar met airbags vóór, side airbags en curtain airbags, die
worden gecombineerd met gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Toyota
beperkt niet alleen het aantal levensbedreigende verwondingen, maar
ook het minder ernstige letsel dat de kwaliteit van het leven kan
verminderen. Er worden nog geavanceerdere airbagsystemen
geïntroduceerd, waaronder knie-airbags en airbags voor de borst, de
onderbuik en het middel. Zo was Toyota de eerste producent die met
knie-airbags kwam in een volumemodel â de Avensis.
Toyota richt zich tevens op het grotere doel om ongevallen in eerste
instantie te voorkomen (actieve veiligheid). Actieve
veiligheidsvoorzieningen spelen hierin een belangrijke rol, en in de
toekomst zal dat nog belangrijker worden. Dankzij technologie zoals
ABS, Traction Control (TRC), Brake Assist (BA) en Vehicle Stability
Control (VSC) is het mogelijk elektronisch geregelde systemen te
gebruiken om bestuurders te assisteren onder allerlei verschillende
rijomstandigheden. Door de ontwikkeling van nieuwe technologie zoals
Pre-Crash Safety (PCS) en VDIM (Vehicle Dynamics Integrated
Management) zullen in de toekomst nog meer levens worden gespaard, en
alleen dat maakt het al de moeite waard erin te investeren.
Het begrip en de acceptatie van de klanten zijn essentieel. Hiervoor
moet de technologie betaalbaar zijn, en is de bijdrage van vele
belanghebbenden vereist. Overheden, publieke instellingen, producenten
en leveranciers zullen nauw moeten samenwerken, en ook voor de
wetgeving is een zeer belangrijke rol weggelegd.
Toyota is verheugd om met het Europese Rode Kruis samen te kunnen
werken in de verkeersveiligheidscampagne voor 2005. Deze campagne
sluit perfect aan bij Toyotaâs doel om het aantal verkeersongevallen,
verkeersgewonden en verkeersdoden terug te brengen tot nul
(minimaliseren).
AutoRai