AutoRai

Toyota steunt verkeersveiligheidscampagne Europese Rode Kruis

(21-4-2005)
Toyota heeft deze week bekendgemaakt de verkeersveiligheidscampagne voor 2005 van het Europese Rode Kruis te steunen. Deze campagne is erop gericht het aantal verkeersgewonden en -doden terug te brengen door de aandacht op de verkeersveiligheid te vestigen en de kennis van eerstehulpverlening te stimuleren.
Behalve een financiële bijdrage zal Toyota ook de vier auto's leveren die in de verkeersveiligheidstour door Europa zullen worden gebruikt. De campagne wordt verder ondersteund door een nieuwe website (www.1-life.info) en gedrukte documentatie. Toyota steunde ook in 2003 al de Europese verkeersveiligheidscampagne van het Rode Kruis (âU leeft maar één keer, dus wees voorzichtig). De nationale Rode Kruis-organisaties in 24 Europese landen zullen de komende acht maanden onder zowel kinderen als volwassenen de aandacht op de verkeersveiligheid vestigen en de kennis van eerstehulpverlening stimuleren. Op de Europese wegen vinden jaarlijks ongeveer 1,3 miljoen ongevallen plaats, die leiden tot 40.000 doden en 1,7 miljoen gewonden. De campagne van het Rode Kruis wordt in de eerste plaats gesteund door de Europese Commissie, die voor 2010 een halvering van het aantal verkeersdoden nastreeft.

âAls grote autoproducent heeft Toyota een bijzondere verantwoordelijkheid op het gebied van verkeersveiligheid. Het ultieme doel van Toyota is om het aantal ongevallen, verkeersdoden en verkeersgewonden terug te brengen tot nul. Om dit te kunnen bereiken, moeten we streven naar echt duurzame mobiliteit, en de grenzen op het gebied van actieve en passieve veiligheid verleggen, terwijl we nauw samenwerken met alle belanghebbenden in het
verkeersveiligheidsvraagstukâ, aldus dhr. Piet Steel, Vice-President, External Affairs, Toyota Motor Europe.

De visie van Toyota ten opzichte van duurzame mobiliteit kan worden samengevat in twee woorden: Minimaliseren en Maximaliseren. Minimaliseren heeft betrekking op ons doel om de schadelijke effecten van auto's op het milieu te beperken â inclusief verkeersongevallen, de uitstoot van koolstofdioxide en uitlaatgasemissies. Maximaliseren heeft betrekking op het doel om in onze auto's steeds meer comfort, plezier en opwinding te bieden.

De algemene opvatting van Toyota is dat alle belanghebbenden in het verkeersveiligheidsvraagstuk verantwoordelijk zijn voor het minimaliseren van het aantal verkeersongevallen, en, als ze toch gebeuren, de impact ervan. Wij zijn van mening dat bij het creëren van veilige auto's bij iedere stap rekening moet worden gehouden met drie belangrijke factoren: de mensen, de auto's en de verkeerssituatie. Elk van deze factoren is onder verschillende omstandigheden op verschillende manieren van invloed op de veiligheid. Veiligheid kan niet worden bereikt door alleen de auto te verbeteren. De mensen moeten tevens veiliger gaan rijden en ook de wegen moeten veiliger worden.

Toyota werkt op twee fronten aan het verbeteren van de veiligheid van zijn auto's: passieve veiligheid en actieve veiligheid.

De passieve veiligheid is gericht op het beschermen van de bestuurder en passagiers tegen letsel. In alle segmenten zijn auto's reeds leverbaar met airbags vóór, side airbags en curtain airbags, die worden gecombineerd met gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Toyota beperkt niet alleen het aantal levensbedreigende verwondingen, maar ook het minder ernstige letsel dat de kwaliteit van het leven kan verminderen. Er worden nog geavanceerdere airbagsystemen geïntroduceerd, waaronder knie-airbags en airbags voor de borst, de onderbuik en het middel. Zo was Toyota de eerste producent die met knie-airbags kwam in een volumemodel â de Avensis.

Toyota richt zich tevens op het grotere doel om ongevallen in eerste instantie te voorkomen (actieve veiligheid). Actieve veiligheidsvoorzieningen spelen hierin een belangrijke rol, en in de toekomst zal dat nog belangrijker worden. Dankzij technologie zoals ABS, Traction Control (TRC), Brake Assist (BA) en Vehicle Stability Control (VSC) is het mogelijk elektronisch geregelde systemen te gebruiken om bestuurders te assisteren onder allerlei verschillende rijomstandigheden. Door de ontwikkeling van nieuwe technologie zoals Pre-Crash Safety (PCS) en VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) zullen in de toekomst nog meer levens worden gespaard, en alleen dat maakt het al de moeite waard erin te investeren.

Het begrip en de acceptatie van de klanten zijn essentieel. Hiervoor moet de technologie betaalbaar zijn, en is de bijdrage van vele belanghebbenden vereist. Overheden, publieke instellingen, producenten en leveranciers zullen nauw moeten samenwerken, en ook voor de wetgeving is een zeer belangrijke rol weggelegd.

Toyota is verheugd om met het Europese Rode Kruis samen te kunnen werken in de verkeersveiligheidscampagne voor 2005. Deze campagne sluit perfect aan bij Toyotaâs doel om het aantal verkeersongevallen, verkeersgewonden en verkeersdoden terug te brengen tot nul (minimaliseren).