Afscheid van 'vervoersprofessor' Hugo Roos
Capaciteitsproblemen op vitale infrastructuur beïnvloeden de
marktvorm tussen de gebruikers van die infrastructuur en daarenboven
ook nationale logistieke en vervoerspolitieke verantwoordelijkheden.
Dit stelt prof.dr. Hugo Roos in de rede Inkomende plichten die hij
uitspreekt bij het neerleggen van zijn ambt van hoogleraar Logistiek
management (voorheen de Nedlloyd-leerstoel) aan de Faculteit der
Economische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam op
donderdag 21 april 2005. De scheidend vervoershoogleraar pleit ervoor
plannen voor de ontwikkeling van infrastructuur ook te beoordelen
tegen de achtergrond van de kosten van marktverstoringen die kunnen
ontstaan.
Prof.dr. H.B.Roos (1945) studeerde ruimtelijke economie aan de
toenmalige Nederlandse Economische Hogeschool te Rotterdam. Na zijn
afstuderen in 1972 was hij enige jaren wetenschappelijk medewerker
vervoers- en haveneconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Daarna was hij onder meer verbonden aan de Verkeersacademie Tilburg en
Bull Nederland NV. Roos promoveerde in 1987 bij prof. Klaassen op
congestie en lokale belastingen. In 1988 werd hij hoogleraar
Vervoerseconomie aan de KMA en was hij vier jaar hoogleraar
Luchtvaarteconomie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1992
aanvaardde hij een benoeming tot hoogleraar Logistiek Management aan
de Erasmus Universiteit te Rotterdam (Nedlloyd-leerstoel). Daarnaast
geeft hij onderwijs in de luchtvaarteconomie en capita selecta uit de
vervoerseconomie aan deze universiteit en de TU Delft. Op zijn naam
staan talloze artikelen op het gebied van de vervoerseconomie,
luchtvaart, verkeerskunde, lokale belastingen, planologie en logistiek
management. Hij is tevens verbonden aan KPMG Klynveld Management
Consultants en (bestuurs-)lid van vele verenigingen en stichtingen op
het gebied van vervoerseconomie en logistiek management.
Erasmus Universiteit Rotterdam