Vlaamse overheid

PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN MINISTER GEERT BOURGEOIS VLAAMS

MINISTER VAN BESTUURSZAKEN, BUITENLANDS BELEID, MEDIA EN TOERISME 16

FEBRUARI 2005

Een nieuw logo voor In&Uit

Met "In&Uit" lanceren Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois en Toerisme Vlaanderen zowel een nieuw vrijetijdsconcept als een gloednieuw logo. Op een klantvriendelijke wijze zal het pilootproject In&Uit voortaan toeristische en culturele informatie aanbieden via een éénloketsysteem. Al op 21 april opent In&Uit Brugge haar deuren, later dit voorjaar volgen ook nog Mechelen en Leuven.

Met het proefproject In&Uit (voorheen: Vrijetijdswinkel) willen minister van Toerisme Geert Bourgeois en Toerisme Vlaanderen de dienstverlening van toerisme en cultuur fuseren. Via een éénloketsysteem verkrijgen toeristen én lokale inwoners alle informatie over het vrijetijdsaanbod en kunnen ter plaatse reservaties gemaakt worden. In een eerste fase gaat het om een samensmelting van cultuur en toerisme, later moeten daar ook sport en jeugd bij komen.

In&Uit vervangt niet alleen de toeristische infokantoren, maar breidt ook de dienstverlening uit. Het concept is gegroeid vanuit de nood aan een klantvriendelijke en professionele dienstverlening inzake alle vrijetijdsbesteding. "Met In&Uit willen we alles wat een stad te bieden heeft op het vlak van cultuur, toerisme, architectuur, sport, jeugd, enzovoort, bundelen in één modern vrijetijdsloket. In&Uit is, kortom, een permanente etalage én contactpunt, voor alles wat met vrijetijdsbesteding te maken heeft. Door ons uitdrukkelijk te richten naar toeristen én de lokale inwoners maken we bovendien komaf met het vooroordeel dat een toeristische dienst enkel voor buitenlandse toeristen bestemd zou zijn" stelt minister Bourgeois.

Daarom werd ook niet toevallig voor een Nederlandstalige merknaam gekozen die vanzelfsprekend door de lokale inwoners begrepen wordt, maar ook anderstaligen niet vreemd in de oren klinkt. Om de herkenbaarheid voor de buitenlandse toerist te verzekeren, werd de internationaal erkende 'I' - die wereldwijd symbool staat voor het toeristisch onthaal - grafisch verwerkt. Het nieuwe logo is strak en sober, maar tegelijk dynamisch en straalt een kwaliteitsvol onthaal uit. De 'I' heeft 2 raakpunten met de rand van het groene vlak waardoor een visuele IN- en UIT-gang ontstaat voor binnenkomende en uitgaande informatie. De naam van de stad kan telkens verticaal verwerkt worden in de 'I'.

In&Uit wordt voor het eerst geopend in Brugge. Op 21 april opent minister Bourgeois op het gelijkvloers van het Concertgebouw de deuren van de eerste vestiging van In&Uit. Later dit voorjaar volgen Mechelen (bezoekerscentrum De Gulden Arent, mei) en Leuven (Naamsestraat, juni). In een volgende fase gaat minister Bourgeois, samen met de pilootsteden, het project gedurende een half jaar evalueren. Daarna moeten vestigingen van In&Uit in andere Vlaamse steden volgen.

Geïnteresseerden kunnen het logo via e-mail toegestuurd krijgen. Gelieve hiervoor de persdienst van het kabinet te contacteren.

info : Ben Weyts, woordvoerder van
minister Bourgeois - tel. (02) 552 70 08 e-mail: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be